جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

طولانی ترین جنگ آمریکا؛ 6 هزار روز بعد، کابل و واشنگتن در کجای بازی قرار دارد؟

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

در حالی‌که شش هزار روز از حضور امریکا در افغانستان می‌گذرد، جنرال جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا امروز سه‌شنبه(22 حوت) در یک سفر اعلام‌نشده به کابل آمد و با رییس‌جمهور افغانستان و جنرال جان نیکلسون، فرمانده ماموریت حمایت قاطع در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آقای متیس پیش از سفر به افغانستان گفته که نشانه‌هایی از علاقمندی عناصری از گروه طالبان برای بررسی احتمال گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان وجود دارد.

این مقام بلندپایه امریکایی در حالی به افغانستان سفر کرده که دو هفته پیش رییس‌جمهور اشرف غنی طرح صلح دولت افغانستان با طالبان را در دومین نشست روند کابل اعلام کرد. او گفت که اگر طالبان به روند صلح بپیوندند، حکومت افغانستان حاضر است این گروه را به‌عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

جنگ افغانستان یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های امریکا است که هزینه‌های سنگین مالی و نظامی را بر این کشور تحمیل کرده است. این کشور که شانزده سال قبل به بهانه گرفتن انتقام از القاعده به افغانستان حمله کرد، اکنون فراتر از القاعده، با هراس‌افگنی روزافزون در افغانستان روبرو شده است.

11-september
نمایی از حادثه 11 سپتامبر

امریکا در حالی به افغانستان حمله کرد که القاعده در یازده سپتامبر 2001 میلادی با راه‌اندازی چندین حمله تروریستی در خاک امریکا، هزاران امریکایی را کشت. جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور پیشین امریکا به دنبال انتقام گرفتن از اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده که در آن زمان در افغانستان به سر می‌برد، به این کشور حمله کرد.

حمله نظامی امریکا به افغانستان باعث سقوط رژیم طالبان شد. امریکا در آن زمان ادعا می‌کرد که امنیت امریکا از خاک افغانستان مورد تهدید قرار گرفته و باید تروریزم در این کشور نابود شود. اما پس از 16 سال، هنوز امریکا در افغانستان در برابر تروریزم می‌جنگد و به نظر می‌رسد حضور گسترده تروریزم در این کشور را تهدیدی در برابر امنیت ملی خود می‌داند.

15 هزار سرباز

در جنوری 2002 میلادی اولین گروه از نیروهای بین‌المللی ضد تروریزم به رهبری امریکا وارد افغانستان شد و با ورود آنان، جنگ 16 ساله امریکا علیه طالبان در این کشور آغاز شد. در ماه اکتوبر ۲۰۰۶ میلادی نیز نیروهای ناتو مسوولیت تامین امنیت سراسری را در افغانستان عهده‌دار شدند.

در سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی جورج بوش، رییس‌جمهور وقت ایالات متحده امریکا دستور اعزام ۴۵۰۰ نیروی اضافی به افغانستان را صادر کرد. در فبروری ۲۰۰۹ میلادی کشورهای عضو ناتو  بر سر افزایش نیروهای نظامی و تعهدات دیگر خود در افغانستان به توافق رسیدند. این توافق به دنبال اعلام تصمیم امریکا برای اعزام ۱۷ هزار نیروی نظامی دیگر به افغانستان صورت می‌گرفت.

american-army
در جنوری 2002 میلادی اولین گروه از نیروهای بین‌المللی ضد تروریزم به رهبری امریکا وارد افغانستان شد

باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا بار دیگر در دسامبر ۲۰۰۹ میلادی از افزایش نیروهای نظامی کشورش در افغانستان خبر داد و بر اساس تصمیم دولت این کشور، ۳۰ هزار نیروی دیگر به افغانستان اعزام شدند تا مجموع نیروهای امریکایی در افغانستان به ۱۰۰ هزار تن برسد. در ماه نوامبر ۲۰۱۰ میلادی نیز کشورهای عضو ناتو در نشست لیسبون بر سر برنامه‌ای برای انتقال مسوولیت‌های امنیتی افغانستان به نیروهای افغان تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به توافق رسیدند.

پس از سال 2014 میلادی حضور نظامیان خارجی و امریکایی در افغانستان کم‌تر شد، اما پس از روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان، به دنبال ماه‌ها چانه‌زنی بر سر اعزام شمار بیشتر سربازان امریکایی به افغانستان، در اوایل ماه سنبله سال جاری، پنتاگون اعلام کرد که در حال حاضر ۱۱ هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند.

پس از آن‌که استراتژی جدید دونالد ترامپ برای افغانستان اعلام شد، روند اعزام سربازان بیشتر امریکایی به این کشور بار دیگر آغاز شد. در حال حاضر 15 هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند و مسوولیت آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای افغان را بر عهده دارند.

حمایت نظامیان افغان

امریکا در شانزده سال گذشته بخش زیادی از کمک‌های مالی خود را به بازسازی و تجهیز ارتش و پولیس افغانستان اختصاص داده است. در سه سال گذشته حکومت وحدت ملی افغانستان تلاش کرده تا نیروهای نظامی خود را بیشتر تجهیز نموده و آموزش دهد.

https://twitter.com/ResoluteSupport/status/973120234369495040

در حال حاضر نیروهای خارجی مستقر در افغانستان آموزش و مشوره‌دهی نظامیان افغان را برعهده دارند. در کنار این، در سال جاری امریکا از تجهیز بیشتر نیروهای افغان خبر داده است.

در ماه میزان امسال وزارت دفاع افغانستان از کمک بیش از 6 هزار عراده هاموی جدید از سوی امریکا به ارتش افغانستان خبر داد و گفت که این موترها تا جولای 2018 میلادی به ارتش افغانستان تحویل داده می‌شود. هزینه این هاموی‌ها 45.9 میلیون دالر امریکایی گفته شده است.

در ماه سنبله نیز محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان اعلام کرد که در چهار سال آینده ۶ میلیارد دالر امریکایی در بخش تقویت نیروی هوایی ارتش این کشور به مصرف خواهد رسید. در کنار این، قرار است امریکا تا سال 2022 میلادی 159 فروند چرخ‌بال بلک هاوک به نیروی هوایی افغانستان بدهد.

مبارزه با تروریزم

امریکا در آغاز با هدف سرکوب کوتاه‌مدت القاعده به افغانستان حمله کرد، اما نظامیان این کشور در یک جنگ فرسایشی و طولانی در افغانستان با طالبان درگیر شدند.

شانزده سال پس از آغاز ماموریت نظامیان امریکا در افغانستان، بیش از 20 گروه تروریستی در این کشور آسیایی فعال اند و امریکا در کنار نظامیان افغان با آنان مبارزه می‌کند. علاوه بر طالبان، داعش نیز در دو سال گذشته تبدیل به یکی از چالش‌های جدی امریکا در افغانستان تبدیل شده است.

در حال حاضر جنگ در ولایت‌های ننگرهار، کنر، پروان، غزنی، لوگر، قندهار، زابل، ارزگان، فراه، فاریاب، بدخشان، سرپل، نیمروز و هلمند جریان دارد. نیروهای افغان نیز روزانه تلفات سنگینی را متحمل می‌شوند و در تازه‌ترین مورد ده‌ها نظامی افغان در فراه کشته شده‌اند.

ISIS.-US-senate
علاوه بر طالبان، داعش نیز در دو سال گذشته تبدیل به یکی از چالش‌های جدی امریکا در افغانستان تبدیل شده است

وزارت دفاع افغانستان گروه‌های تروریستی فعال در این کشور را به چهار گروه عمده تقسیم‌بندی می‌کند و می‌گوید که القاعده و طالبان شامل گروه‌های بین‌المللی و تروریستان منطقه‌ای شامل گروه‌هایی از کشورهای چچن، ازبکستان، تاجیکستان و کشورهای عربی می‌شوند. لشکر طیبه، جیش محمد، لشکر جهنگوی و طالبان پاکستانی نیز شامل گروه‌های تروریستی پاکستانی اند که در خاک افغانستان فعالیت دارند و گروه‌هایی چون شبکه حقانی تروریستانی‌اند که مخالف حکومت افغانستان اند.

دونالد ترامپ در سال گذشته میلادی اعلام کرد که نیروهای امریکایی افغانستان را ترک نخواهند کرد و فعالیت خود را برای جنگ با تروریزم در این کشور بیشتر می‌سازند. به دنبال این رویکرد جدید، حملات نیروهای امریکایی در افغانستان و نیز شمار نیروهای این کشور افزایش یافت.

در اوایل زمستان امسال امریکا جنگنده‌های A-10 تاندربولت را به افغانستان فرستاد و مبارزه با شورشیان را شدت بخشید. هدف از فرستادن این جنگنده‌ها ایجاد فشار بیشتر بر طالبان و انجام حملات هوایی در افغانستان گفته شده است.

از سوی دیگر در ماه دلو امسال هنگامی که حملات طالبان در کابل و چند شهر دیگر افغانستان شدت یافت، نیروهای امریکایی با تغییر شیوه جنگ، حملات هوایی را بر مواضع داعش و طالبان از بدخشان تا هلمند و ننگرهار آغاز کردند.

B52
جنگنده B52

این نیروها با استفاده از هواپیماهای B52 امریکایی، مواضع، مراکز آموزشی و کارخانه‌های تولید مواد مخدر طالبان را بمباران کردند. در کنار طالبان، مراکز گروه‌های داعش و تحریک اسلامی ترکستان شرقی نیز هدف قرار گرفتند.

علاوه بر این، در یک گزارش حکومت امریکا آمده است که «در بیش از یک و نیم دهه‌ گذشته، ایالات متحده نزدیک به ۶۰۰ هزار جنگ‌افزار را برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اختصاص داده و از این میان ۸۱ درصد این جنگ‌افزارها، تفنگ و تفنگچه است. در میان این وسایل نظامی، بیش از ۲۵ هزار دستگاه پرتاب بم‌دستی و نزدیک به ۱۰ هزار راکت‌انداز به پولیس مرزی افغان نیز شامل اند.»

 

هزینه جنگ

جنگ افغانستان هزینه‌های هنگفت مالی و انسانی را بر دوش امریکا گذاشته است. شانزده سال جنگ در این کشور هزاران قربانی از سربازان امریکایی گرفته و میلیاردها دالر در افغانستان مصرف شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، جنگ افغانستان برای امریکا بیش از «یک تریلیون دالر» هزینه مالی داشته است. هم‌چنین یافته‌های یک گزارش روزنامه فایننشل تایمز نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰ درصد این پول‌ها در جریان ریاست جمهوری باراک اوباما هزینه شده، اما از میان این مبلغ، تنها ۱۰۴ میلیارد آن برای بازسازی افغانستان به مصرف رسیده است.

از سوی دیگر، 16 سال جنگ افغانستان جان 2 هزار و 371 سرباز امریکایی را گرفته است. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ میلادی، در مجموع ۱۱۱ هزار و ۴۴۲ تن در افغانستان کشته شده‌اند. از این میان ۴۲ هزار و ۱۰۰ جنگجوی طالب و دیگر گروه‌های شورشی، ۳۱ هزار و ۴۱۹ غیرنظامی افغان، ۳۰ هزار و ۴۷۰ سرباز و پولیس افغان، ۳ هزار و ۹۴۶ پیمان‌کار، کارمندان نهادهای بشردوستانه و خبرنگار، ۲ هزار و ۳۷۱ سرباز امریکایی و ۱ هزار و ۱۳۶ تن از نیروهای متحد امریکا کشته شده‌اند.

graph

با وجود گذشته بیش از یک‌ونیم دهه از حضور امریکا در افغانستان، به نظر می‌رسد پای واشنگتن در جنگ با تروریزم در قلب آسیا بیش از گذشته گیر کرده است. افزون بر این، رقابت‌های جهانی و اقتصادی میان کشورهای قدرتمند جهان، امریکا را واداشته تا حضور خود را در افغانستان با اهمیت خوانده و تا مدت نامعلوم در این کشور فعالیت داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان