کمیته مصونیت خبرنگاران: آزار و اذیت جنسی زنان در رسانه‌ها افزایش یافته است

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در برنامه معرفی «پالیسی منع آزار و اذیت جنسی خبرنگاران زن» اعلام کرد که آزار و اذیت جنسی زنان در چند سال اخیر در رسانه‌ها افزایش یافته است.

این کمیته دیروز سه‌شنبه به مناسبت ۸ مارچ، روز زن، نشستی را برای اعلام این پالیسی با حضور زنان خبرنگار، فعالین مدنی و مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان برگزار کرده بود.

صدیق‌الله توحیدی، مسوول دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگاران، با ابراز امیدواری از این‌که اجرای این پالیسی، سبب کاهش میزان شکایت خانم‌ها در رسانه‌ها و نهادهای رسانه‌ای می‌شود، تاکید کرد: «فعالیت زنان در رسانه‌ها سبب شده است تا صداهایی که همیشه خاموش بوده، صدای خود را برای دادخواهی بلند کنند.»

مقام‌های این کمیته تاکید می‌کنند که مشکل در نبود قانون نیست، مشکل در اجرای قانون است. آنان می‌گویند که قانون وجود دارد اما اجرا نمی‌شود. به گفته‌ی این مقام‌ها «پالیسی منع آزار و اذیت جنسی خبرنگاران زن» بر اساس قانون اساسی افغانستان تدوین شده و دیدگاه اصلی این پالیسی حمایت جدی از خبرنگاران زن می‌باشد.

عین‌الدین بهادری، مشاور حقوقی کمیته مصونیت خبرنگاران در این نشست گفت: «در عرصه منع آزار و اذیت جنسی قوانین زیادی وجود دارد، ازجمله کود جزای افغانستان که در سال ۹۶ توشیح شد؛ اما ما در این زمینه نیاز داریم تا در درون لایه‌های سکتورها این پالیسی‌ها تطبیق گردد تا تطبیق آن مانع آزار و اذیت جنسی علیه زنان شود»

آقای بهادری تاکید می‌کند که تحقیقات آنان نشان‌دهنده افزایش روزافزون آزار و اذیت جنسی زنان در رسانه‌ها است. مقام‌های کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان تاکید می‌کنند که اجرای این پالیسی در اداره‌ها سبب می‌شود که آزار و اذیت جنسی خانم‌ها کاهش یافته و نقش آنان در سطح مدیریتی پررنگ‌تر شود.

حمایت حکومت افغانستان

مقام‌های حکومت افغانستان از طرح چنین پالیسی توسط کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان حمایت کرده و تاکید می‌کنند که این پالیسی گام مهم برای جلوگیری از آزار و اذیت خانم‌های خبرنگار در سازمان‌های رسانه‌ای می‌باشد.

سید آقا فاضل سنچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در برنامه اعلام این پالیسی در کابل گفت: «جایگاه چنین پالیسی پیش‌ازاین خالی بود و کمیته مصونیت با ابتکار که در این راستا انجام داد اقدام خیلی مهم و برجای در پیوند به جلوگیری از آزار و اذیت خانم‌های خبرنگار در داخل سازمان‌های رسانه‌ای انجام داده است.»

آقای سنچارکی تاکید کرد که در کنار تهدیدات امنیتی و حوادث تروریستی که وجود دارد، یک تهدید جدی دیگر عدم مصونیت متوجه زنان فعال در محیط رسانه‌ها است که بخشی از آن  به فرهنگ عمومی جامعه برمی‌گردد.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید که این وزارت بر اساس مقرره طرز تاسیس رسانه‌ها، از تمام رسانه‌ها، نمونه‌ای از قراردادی‌شان را خواسته است که بدانند آیا حقوق اصلی کارمندان رسانه‌ها بر اساس قرارداد پرداخت می‌شود یا خیر؟ اما مدیران رسانه‌ها هیچ‌گونه پاسخ مثبت به این وزارت نداده‌اند.

از سوی هم زرقا یفتلی، رییس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان افغانستان می‌گوید که مشکل بزرگ مردم عملی نشدن اسناد تقنینی است، او تاکید کرد زمانی که قوانین و مقرره‌ها در بخش‌های مختلف تدوین می‌شود باید از آن‌ها هم‌چنان نظارت جدی صورت گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *