ادامه داستان رویا سادات؛ نامه ای به رییس جمهور برنده جایزه اسکار جایگزین شد

توسطعلی شیر شهیر

اسفند ۱۲, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , ,

رویا سادات، فیلم‌ساز افغان جایزه‌ی «اسکار جایگزین» (Alternative Oscar)  برای فیلم نود دقیقه‌ای «نامه‌ای به رییس‌جمهور» را به‌دست آورد.

این جایزه در مراسمی که از سوی وزارت خارجه‌ی هالند و شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شده بود، به خانم سادات اهدا شد.

خانه‌ی فیلم رویا در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک اش نوشته است که این فیلم شب گذشته، از طرف وزارت خارجه هالند و شورای امنیت سازمان ملل در موزیم «Stedelijk» در امستردام به نمایش گذاشته شد و برای کارگردان آن «اسکار جایگزین» تفویض گردید.

وزارت خارجه‌ی هالند در توییترش نوشته است: «وزارت خارجه‌ی هالند افتخار دارد که جایزه‌ی  اسکار جایگزین را برای فیلم عالی بانو رویا، اهدا می‌کند.»

وزارت خارجه هالند نوشته است که خانم سادات نخستین کارگردان زن در افغانستان، پس از دوره‌ی طالبان است و توانسته که به بهبود زندگی زنان، کمک کند.

https://twitter.com/DutchMFA/status/969664173683695616

این فیلم درباره‌ی یک خانم مدیر رتبه پایین در افغانستان است که تلاش می‌کند قانون را در این کشور برقرار کند. او در تلاش است تا زنی را از یک مجازات وحشت‌ناک قبیله‌ای نجات دهد، اما خودش را بازداشت می‌کنند و نوشتن نامه‌ای به رییس‌جمهور، تنها امید او برای رسیدن به عدالت است.

نامه‌ای به رییس جمهور

نامه‌ای به رییس جمهور تازه‌ترین فیلم رویا سادات است که به نمایندگی از افغانستان در اسکار ۲۰۱۸ نامزد شده است. به گفته‌ی خودش این ساخته، کار قابل تاملی است که او چندین سال در پی تولید آن بوده است.

این فیلم پس از ویرایش برای اولین نمایش جهانی در «جشنواره لوکارنو» که یکی از پنج جشنواره معروف سینمایی جهان می‌باشد، انتخاب شد. این فیلم تاکنون در بیش از پنج جشنواره به نمایش گذاشته شده و در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

خانم سادات پیش‌ازاین به خبرنامه گفته بود: «نقد و نظرهایی که در مورد این فیلم در بیرون و رسانه‌های خارجی شده است، برای من خیلی جالب و امیدوارکننده بود. «ورایتی»، یکی از رسانه‌های مهم آمریکایی است که در بخش‌های فیلم، فرهنگ و سیاست فعالیت می‌کند، مطلبی روی این فیلم نوشت. رسانه‌ی هالیوود ریپورتر، هم‌چنان یک ژورنال هنگ‌کنگی که مطلب‌های آن جز شناسنامه‌های یک فیلم در دنیا می‌شود، وقتی چیزی در آن مورد می‌نویسد. و بسیاری از رسانه‌های خارجی دیگر در مورد این فیلم نقد و نظرهایی خوبی داشتند.»

roya-sadat10
نامه‌ای به رییس جمهور تازه‌ترین فیلم رویا سادات است که به نمایندگی از افغانستان در اسکار ۲۰۱۸ نامزد شده است

رویا سادات

رویا سادات، سینماگر، فیلم‌ساز و کارگردان است. خانم سادات در حال حاضر یکی از چهره‌های شناخته‌شده‌ی افغانستان در عرصه سینما می‌باشد که تاکنون فیلم‌های اثرگذاری را تولید کرده است.

او در سال ۲۰۰۱ میلادی به فیلم و سینما روی آورد که در سال‌های اخیر تولید چهار فیلم داستانی، پنج فیلم مستند و سه سریال تلویزیونی را در کارنامه خود دارد. رویا سادات ساخته‌های زیادی داشته، اما فیلم‌های «تار و زخمه» و «سه‌نقطه» از ساخته‌هایی بود که سادات را به‌عنوان یک چهره سینماگر برتر افغانستان معرفی کرد. سریال‌های «بهشت خاموش» و «رازهای این خانه» که از تلویزیون‌های داخلی افغانستان نشر شده نیز از ساخته‌های این سینماگر زن افغان می‌باشد.

خانم سادات در هرات متولد شده و اکنون در کابل زندگی می‌کند. او چند سال پیش همراه با خواهرش الکا سادات، «خانه فیلم رویا» را ساخت که مرکز اصلی آفرینش‌های هنری اوست.

زندگی رویا سادات حکایتی از سینماگری و رسیدن به مقام کارگردانی نخستین زن افغان است که چالش‌های فراروی زنان در جامعه‌ی افغانی و هنجارهای اجتماعی زنان را در این جامعه به دوش کشیده است.

roya-sadat3
خانم سادات در هرات متولد شده و اکنون در کابل زندگی می‌کند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *