جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

پیشنهاد غنی در دومین نشست «روند کابل»: از پذیرش طالبان به‌عنوان حزب سیاسی تا تعدیل قانون اساسی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

دومین نشست «روند کابل» امروز، نهم حوت از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و با حضور نمایندگان 25 کشور و 3 نهاد بین‌المللی در ارگ ریاست جمهوری این کشور آغاز شد. این نشست یک روزه روی صلح افغانستان بحث می‌کند و حکومت کابل طرح صلح خود را در آن ارایه می‌کند.

رییس جمهور غنی در این نشست از اشتراک کنندگان دومین نشست روند کابل تشکر کرد و گفت که حضور و همدری کشورهای متحد افغانستان برای برقراری صلح برای آینده کشورها مفید است زیرا افغانستان با جهان منافع و فرصت‌های مشترک دارد.

آقای غنی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که افغانستان کشورهای همسایه خود را تهدید نکرده و به کسی هم اجازه نمی‌دهد از طریق این کشور همسایه‌های افغانستان را تهدید کند. او اما افزود که مردم افغانستان در طول تاریخ حق خود را به‌عنوان یک ملت با دادن قربانی‌های زیاد گرفته است.

https://twitter.com/ARG_AFG/status/968710104454492160

او گفت که یکی از خواص دیرینه جامعه افغانستان توانایی تجدید، خود احیا کردن و دوباره به پا خاستن است و این کشور از صدمه‌های جنگ‌های چهار دهه گذشته درحال رها شدن.

رییس جمهور افغانستان در این نشست گفت که موقعیت کشورش طوری است که اهمیت آن را منحیث کلید رفاه منطقه مطرح می‌سازد و با ایجاد فرصت‌های سراسری برای تمام مردم این کشور، بافت جامعه افغانستان تقویت خواهد شد.

صلح

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه این کشور در افتتاحیه دومین نشست روند کابل بر ضرورت صلح تاکید کردند و گفتند که افغان‌ها صلح را یک ضرورت می‌دانند.

آقای غنی گفت که صلح یک فریضه ملی و دینی است زیرا جلوگیری از ریخته شدن خون انسان‌های بی‌گناه یک فریضه ملی و دینی می‌باشد. او همچنان گفت که حکومت و شورای عالی صلح افغانستان و تمام اقشار مختلف این کشور به یک اجماع مشترک رسیده‌اند.

او با اشاره به روند صلح حزب اسلامی افغانستان و دولت افغانستان گفت که پیوستن حزب اسلامی به روند صلح یک تجربه کامیاب بود و اکنون حکومت وحدت ملی برای طالبان طرح صلحی را پیشنهاد می‌کند که در آن منافع ملی، منافع تمام اتباع افغانستان بر علاوه حقوق و مشارکت زنان در آن تضمین و مصون باشد و از دست درازی تمام هراس‌افگنان در خاک افغانستان جلوگیری شود.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/968709914087645185

او گفت که حکومت افغانستان بدون هیچ پیش‌شرطی برای دست یافتن به موافقت‌نامه صلح با طالبان که در آن «تأمین حقوق و مکلفیت‌های تمامی اتباع (به‌ویژه زنان) مطابق قانون اساسی»، «پذیرفتن قانون اساسی و یا تعدیل آن مطابق احکام قانون اساسی»، «پیشبرد فعالیت‌های نیروهای دفاعی و امنیتی و خدمات ملکی در مطابقت با قانون» و «اجازه ندادن برای هیچ گروه مسلحی که با شبکه‌های تروریستی فراملی، سازمان‌های تبهکار فراملی و نهادهای دولتی و یا غیردولتی که به دنبال نفوذ در افغانستان می‌باشند»، شامل باشد.

براساس طرح صلح حکومت افغانستان، در روند صلح مذاکرات، تصویب و تطبیق آن در سه مرحله اجرا می‌شود که در تمام این مراحل نمایندگان زنان اشتراک داشته باشند و با آنان مشوره شود.

«یک روند سیاسی که در آن آتش بس و شناختن طالبان به‌عنوان یک حزب سیاسی مطرح باشد»، «چارچوب قانونی که در آن قانون اساسی بازنگری شود، عدالت و حل شکایات، تطبیق قوانین و فرامین، رهایی زندانیان و حذف نام آنان از لیست تحریم‌ها مطرح باشد»، «سازماندهی مجدد نهادهای دولت»، «امنیت»، «توسعه و انکشاف اقتصادی/اجتماعی»، «حمایت و مشارکت جامعه بین‌المللی» و «روش‌های تطبیقی، تعیین اهداف عاجل، کوتاه مدت و میان مدت و نظارت و تایید میکانیزم‌ها و ترتیبات» از جمله گام‌های است که برای رسیدن به آشتی و مصالحه از سوی حکومت وحدت ملی افغانستان در دومین نشست روند کابل پیشنهاد شده است.

انتظار حکومت

حکومت وحدت ملی افغانستان براساس طرح صلح با طالبان که امروز ارایه شد، انتظار دارد تا این گروه نظرات خود را در مورد روند صلح که هدف آن کشانیدن طالبان به‌عنوان یک سازمان به گفت‌وگوهای صلح است، ارایه کند. افغانستان در مورد زمان این که چه وقت به صلح رو می‌آورد پیشداوری نمی‌کند.

رییس جمهور غنی گفت که حکومت وحدت ملی افغانستان با گشایش دفتر طالبان، صدور پاسپورت و آزادی سفر به سران این گروه، کمک در از میان برداشتن تحریم‌ها، دسترسی آنان به رسانه‌ها و انتقال خانواده‌های آنان موافقت می‌کند و شورای عالی صلح تیمی را برای مذاکرات معرفی خواهد کرد.

https://twitter.com/ARG_AFG/status/968714667261616128

در متن سند رسمی روند کابل در رابطه به صلح آمده است که «محل برگزاری ترجیحاً کابل بوده ولی گزینه‌های دیگر می‌تواند منجمله کشورهای اسلامی غیردخیل در این جنگ، یکی از دفاتر ملل متحد و یا کشور ثالث باشد.»

آقای غنی در صحبت خود گفت که «دولت افغانستان به رسمیت شناخته شود، به حاکمیت قانون احترام شود، راه برای اصلاحات هموار گردد و برای پیشرفت متوازن و برگشت مهاجرین انتظاماتی روی دست گرفته شود. برای مصونیت و امنیت تمام شهروندان و طالبانی که مصالحه می‌کنند، تدابیر گرفته شود.»

https://twitter.com/ARG_AFG/status/968713992066740226

از سوی دیگر او گفت که افغانستان خواهان برقراری روابط با پاکستان است اما آغاز آن یک فصل جدید خواهد بود و کشورش به گفت‌وگوهای همه جانبه صلح با دولت پاکستان حاضر است تا تجربه تلخ گذشته را فراموش کند.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان نیز در افتتاحیه دومین نشست روند کابل گفت که روند صلح باید به رهبری افغان‌ها باشد و از سوی کشورهای همسایه افغانستان حمایت شود. او گفت که کشورهای همسایه افغانستان و سازمان ملل باید از استراتژی افغانستان در بخش مبارزه با تروریزم و مواد مخدر حمایت کنند.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/968702513993191425

برگزاری به موقع انتخابات پارلمانی 1397 و ریاست جمهوری 1398 از دیگر نکات مهم سخنرانی اشرف غنی بود. او گفت که «تعهد نسبت به برگزاری شفاف انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری یکی از خواسته‌های جدی دیگر مردم افغانستان است که حکومت افغانستان به این تعهد پابند خواهد ماند و هر دو انتخابات بر وقت معین صورت خواهد گرفت.»

دومین نشست روند کابل درحالی برگزار شده است که پیش از این چندین دور گفت‌وگوهای چند جانبه برای برقراری صلح افغانستان بی‌نتیجه مانده است. اکنون و همزمان با بیشتر شدن فشارهای جامعه جهانی و امریکا بر طالبان و پاکستان به‌عنوان حامی این گروه، افغانستان انتظار دارد که روند کابل به نتیجه برسد و طالبان به روند صلح بپیوندند؛ طالبانی که به تازگی گفته‌اند می‌خواهند با امریکا مذاکره کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان