جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

فشارهای بیشتر بر تهران؛ آمریکا در صدد خروج و اروپا در جستجوی راه حل جدید برای برجام

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

تهدید رئیس جمهور ترامپ برای خروج از برجام و نقض این توافقنامه باعث شده که اروپایی ها به دنبال ایجاد یک توافقنامه جایگزین برای برجام شوند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا مایلند توافق نامه جدیدی بنویسند که بر اساس آن برنامه موشکی را ایران متوقف کنند و توانایی این کشور را برای تولید سوخت هسته‌ای به طور دائمی محدود نمایند.

گزارش ها می رساند که اروپایی ها آماده اند روی سه موضوع اساسی در رابطه با ایران به توافق برسند. بازنگری و مذاکره مجدد درباره محدودیت ها بر آزمایش های موشکی ایران، تضمین این که بازرسان دسترسی کامل به پایگاه های نظامی ایران داشته باشند و تمدید تاریخ انقضای توافقنامه برجام تا سال ۲۰۳۰ برای ممنوعیت از سرگیری تولید سوخت هسته‌ای توسط ایران.

دیپلمات های اروپایی مدعی اند که در مورد آزمایشات موشکی و بازرسی به توافقات دست یافته اند.

درحالی که دپلمات های اروپایی به این باورند که نقض و خروج از این توافق نامه مجوز دوباره ایران برای دنبال کردن برنامه هسته ای اش خواهد بود دونالد ترامپ اما موضع جدی درباره خروج از برجام گرفته است.

barjam
آقای ترامپ توافق نامه سال ۲۰۱۵ برجام را در جریان مبارزات انتخاباتی خود «بدترین معامله» باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا خوانده بود

آقای ترامپ توافق نامه سال ۲۰۱۵ برجام را در جریان مبارزات انتخاباتی خود «بدترین معامله» باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا خوانده و از بریتانیا، فرانسه و آلمان خواست تا دوازدهم ماه می راه چاره‌ي برای توافقات جدید با ایران پیدا کنند در غیر این صورت آمریکا از این توافق نامه بیرون خواهد شد.

هشدار جدی آمریکا

دونالد ترامپ هرچند پس از ورود به کاخ سفید، این توافقنامه را لغو نکرد اما همواره برای تضعیف آن تلاش کرده است.

آقای ترامپ در ۱۲جنوری از تایید برجام خودداری کرده و ضرب الاجل چهارماهه‌ی را تحت نام «اصلاح برجام» برای متحدان اروپایی و کنگره ایالات متحده تعیین کرد.

رکس تلرسون وزیر خارجه آمریکا
رکس تلرسون وزیر خارجه آمریکا

رکس تلرسون وزیر خارجه آمریکا اخیرا در سفر به اروپا به دیپلمات های امریکایی هشدار داده بود که اگر امریکا تعهد واضح در مورد توافقنامه جدید دریافت نکند، قطعا آمریکا از این روند خارج خواهد شد.

او گفته است که برنامه های موشکی و هسته ای ایران از هم جدایی ناپذیر است و تاکید کرده که توسعه و آزمایش های موشکی ایران باید به شدت تحریم شود.

تیم امنیتی ترامپ – تلرسون، جیمز ماتیس و مک ماستر- با او در مورد برجام گفتگو کرده و به آقای ترامپ گفته اند که با افزایش مدت تحریم های ایران به این کشور مهلت بیشتری برای تقویت نیروگاه های هسته ای داده می شود.

آقای ترامپ روی این موضوع آنقدر حساس شده که می تواند دلایل دیگری برای خروج از این پیمان نیز پیدا کند.

او همچنان هشدار داده بود، درباره این که آمریکا بخشی از این توافق نامه باقی می ماند یا نه تصمیم گیری خواهد کرد و به عنوان رییس جمهور می تواند از تمدید این توافق نامه دست بردارد.

واکنش های ایران

ایران اما از ایالات متحده آمریکا شاکی است. دیپلمات های ایرانی همواره در اظهارات شان گفته اند که برخلاف توافقنامه غنی سازی هسته ای، تهدید های ترامپ باعث عدم سرمایه گزاری بانک های جهانی در ایران شده است.

iraqchi
عباس عراق‌چی معاون وزیر امورخارجه ایران

عباس عراق‌چی معاون وزیر امورخارجه ایران هفته گذشته گفت که اگر این سیاست اشتباه و عدم اطمینان میان دو طرف ادامه پیدا کند ایران به توافق‌ که برایش نفعی نداشته باشد، پایبند نخواهد بود.

او در سخنرانی‌ در چتم هاوس لندن گفت «ما در برجام محدودیت های ۱۰ تا ۱۵ ساله را پذیرفتیم تا اعتماد سازی کنیم اما همه باید بدانند که این محدودیت ها ابدی نخواهد بود.»

آقای عراق‌چی برجام را یک داستان ناموفق برای ایران خواند و مدعی است که با این حال ایران هرگز از برجام تخطی نکرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرده است، اما اظهارات رییس جمهور امریکا به وضوح نقض برجام است و سخنان او فضای سازندگی را از بین برده و فضای مخرب ایجاد خوهد کرد.

در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که اعلامیه رسمی از تهران در باره تصمیم گیری در مورد نیروگاه های هسته ای دریافت کرده است. گفته می شود در این اعلامیه آمده است که در آینده نزدیک در مورد نیروگاه های هسته ای تصمیم گیری خواهد شد.

حمایت روسیه و فرانسه از ایران

با همه این اتفاقات در غرب عالم اما در شرق سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با یان لودریان وزیر خارجه فرانسه در مسکو با تغییر توافقنامه‌ٍای هسته‌ای ایران یا برجام مخالفت کرده و تاکید نموده که این توافق بین المللی باید اجرا شود.

sergi-lawroof
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه

او لغو توافقنامه هسته‌ای ایران را بسیار خطرناک خوانده است.آقای لاوروف در نشست خبری گفته که روسیه تلاش می کند تا پنج کشور عربی منطقه خلیج فارس با ایران مذاکره کنند و اعضای شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز در این گفت وگوها مشارکت داشته باشند، چرا که به عقیده آن ها تنها از راه مذاکره می توان مشکلات را حل و فصل کرد.

او افزوده که موضوع برجام باید با یکدیگر و با حضور ایران و با اجماع حل شود نه از طریق هشدار دادن ها. از سوی دیگر وزیر خارجه فرانسه در دیدار با فدریکا موگرینی مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که «این توافقنامه به هیچ جایگزینی ضرورت ندارد. مهم است که تمام متحدان به این تعهد مشترک متعهد باشند و در نتیجه، متحدان آمریکایی ما نیز به آن احترام خواهند گذاشت.»

آقای لودریان با بیان این که توافق هسته ای مهمترین محور مذاکرات با ایران است، گفته که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده است، «ما اجرای برجام را تضمین و از این توافق بین المللی دفاع می کنیم.»

با وجود حمایت روسیه از توافق نامه برجام و ایران اما به نظر می رسد آمریکا به صورت جدی در حال تجدیدنظر در باره این توافق نامه است. به باور برخی از آگاهان در صورتی که آمریکایی ها بتوانند با فشار بر اعضای اتحادیه اروپا از برجام خارج شوند ایران یک بار دیگر زیر فشارهای بیشتر اقتصادی و تحریم های ایالات متحده قرار  خواهد گرفت. امری که می تواند در بلندمدت جمهوری اسلامی را به لحاظ اقتصادی و سیاسی آسیب های جدی بزند و بیشتر منزوی نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان