جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

دایرکترت اس؛ روایتی از فعالیت سیا در افغانستان و پاکستان پسا 2001

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مثل شاهکار تولستوی، این کتاب روایت از جنگ، واقعیت، فتنه های درونی، ستیزه جویان و خائنین بین المللی بوده و محبت جایی در این کتاب ندارد.

این کتاب در مورد فعالیت‎های اداره استخبارات امریکا در افغانستان و پاکستان در جریان سال‎های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ نوشته شده است.

در کتاب “دایرکترت اس” با ۵۵۰ نفر مصاحبه شده و طی ده سال نوشته شده است. این کتاب، روایتی از سی آی ای بعد از جنگ سرد در افغانستان است.

ستون فقرات این روایت را، داستان اشتباهات سیا در برخورد با آی اس آی سازمان استخبارات پاکستان و جنگ آمریکا بر ضد تروریزم بین المللی تشکیل می دهد.

این کتاب نقل داستان‌ از شبح و تروریست ها نیست، خیلی فراتر از آن است.

به باور برخی از آگاهان تا امروز “اس” دقیق ترین و واضح ترین گزارش از وضعیت درهم و برهم افغانستان، کشور های منطقه و غرب در بیست سال گذشته بوده است. اطلاعات جمع آوری شده در این کتاب موثق و دسته اول پنداشته می شود.

Directorate-S

کول نبرد بزرگ در افغانستان را واکاوی کرده است؛ نبردی که از نگاه عموم مردم جهان دور افتاده بود.

جنگ محکوم به شکست

در بخشی از این کتاب آمده است که جنگ افغانستان محکوم به شکست است. آمریکا به شدت درگیر یک جنگ بی پایان، جدی و جناحی در جنوب آسیا شده است.

به نظر برخی از آگاهان “دایریکترت اس” یک شاهکار کامل از نگاه روزنامه نگاری تحقیقی است.

فریبکاری پاکستان

در بخشی از این کتاب به فریب خوردن مقامات امریکایی از سوی پاکستانی ها اشاره شده است؛ «در ماه اپریل سال ۲۰۱۳ کیانی، رییس ارتش پاکستان در بروکسل نامه یی را به وزیرخارجه جان کری داد و گفت که در این نامه ملاعمر تأیید کرده است که با گشایش دفتر سیاسی طالبان موافق است. اما سال های بعد ما آگاه شدیم در همان روزی که این نامه به جان کری داده شد، ملا عمر در نتیجۀ بیماری سل در یک بیمارستان کراچی جان باخته بود.»

ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان
ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان

کول می نویسد: «علی رغم تلاش نیروهای امنیتی، جاسوسان، خبرنگاران و ناظران الکترونیکی؛ سیا هیچ نشانه‌ی نداشت که بن لادن و ملا محمد عمر بنیان گذار طالبان واقعا وجود دارند. نیروهای امریکایی تا نزدیک به یک سال پس از مرگ ملا عمر در شفاخانه در پاکستان فکر می کردند که با او در این مدت مذاکره می کنند.»

مسعود

کول همچنان در کتاب خویش نوشته است که احمد شاه مسعود اضافه بر کمک های غیرنظامی سیا، بیشتر از سپاه پاسدران ایران و از هند و روسیه کمک و حمایت های جنگی دریافت می کرد. به روایت از این کتاب،‌ مسعود همچنان از فروش سنگ های قیمتی مصارف جنگ را تامین می کرد.

ستیف کول ادعا کرده است که احمد شاه مسعود در لندن حساب بانکی داشته و قریب به ۶۰ میلیون دالر در آن پول ذخیره داشته است.

او در این کتاب توضیح داده است که پس از ترور احمد شاه مسعود امریکا چگونه و برای چه دلیل وارد افغانستان شد.

bin-ladan
بن لادن، طراح حملات ۱۱ سپتامبر آشکارترین هدف ایالات متحده امریکا بود

بن لادن

بن لادن، طراح حملات ۱۱ سپتامبر آشکارترین هدف ایالات متحده امریکا بود و برای دست یافتن به او این کشور وارد افغانستان شد. اما در آن سو محمود احمد، رییس آی اس آی تلاش داشت تا آمریکا با بن لادن به توافق برسد. اما آمریکایی ها همه چیز را نادیده گرفتند و جورج بوش اعلام کرد که زمان مذاکره تمام شده است.

در این کتاب توضیحات بسیار مفصل در مورد جنگ افغانستان داده شده است. کول نوشته است: «اینان دقیقا همان کاری را که مایکل جوردن و تام رکس برای ناکامی در عراق و کوبای دوم انجام دادند در افغانستان می کنند. در افغانستان نیز تقلید، فریب و خشونت همچون عراق طغیان کرده است.»

حامد کرزی

به استناد به این کتاب درجنوب افغانستان، حامد کرزی پس از همآهنگی و تفاهم با سی آی ای ابتدا به ولایت قندهار می رود تا مردم را بر علیه طالبان به قیام وا دارد، اما زمانی که تهدیدهای امنیتی برایش افزایش می یابد کرزی به گریگ فوگل زنگ می زند و توسط یک طیارۀ سی آی ای به پایگاه جیکب آباد در ایالت سند پاکستان منتقل می شود. کرزی از همان پایگاه با رسانه ها مصاحبه می کند و طوری وانمود می سازد که در افغانستان است. کرزی دوباره به کمک سی آی ای وارد افغانستان می شود و اینبار به ارزگان می رود.

احمد مسعود

ستیف کول کتابش را با گفته های از احمد مسعود، یگانه پسر احمد شاه مسعود، پایان بخشیده است. مسعود ۲۷ ساله به نویسنده گفته است که در سال ۲۰۱۶ میلادی زمانی که شهر قندز به دست طالبان سقوط کرد او در لندن بود و دوستان و حتی مادرش تماس گرفتند که باید به افغانستان برگردد و با مردمش در صف مقاومت بی ایستد. احمد مسعود اگر چه برعکس پدرش به جنگ تمایل ندارد اما آیندۀ مبهم افغانستان شاید وی را وادارد که خلاف میل باطنی اش عمل کند.

steve-coll
استیو کول برنده جایزه پولیترز و رییس دانشکده روزنامه نگاری

نویسنده مطرح

استیو کول برنده جایزه پولیترز و رییس دانشکده روزنامه نگاری و فارغ التحصیل از دانشگاه کولمبیا است. او همچنان رییس بنیاد نیویورک از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ بود. او یکی از نویسندگان نیویورکر بود و بعد از آن برای بیست سال در واشنگتن پست کار کرد و جایزه پولیترز را به خاطر روزنامه نگاری تحقیقی در سال ۱۹۹۰ دریافت کرد. او برعلاوه این کتاب، هفت کتاب دیگر دارد؛ از جمله کتاب های او می توان از به کتاب جنگ اشباح نیز اشاره کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان