اگر از کشورها امتحان شفافیت مالی گرفته می شد، همه ناکام می شدند

توسطاحمد حامد

بهمن ۲۵, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

بر اساس جدیدترین گزارش شبکه عدالت تکس سویس، ایالات متحده امریکا و جزایر کایمن بهترین مناطق برای مخفی کردن پول های غارت شده است.

سه کشور این فهرست از آسیا است و یک کشور هم از آفریقا در این فهرست دیده می شود اما ده کشور دیگر اروپایی می باشد.

محرمیت مالی راه تسهیل کننده فساد مالی و جریان های مالی غیرقانونی از جمله پولشویی، فساد و فرار از مالیات است. این موضوع باعث انکار حقوق شهروندی، تضعیف حقوق بشر و نابرابری های جهانی می شود.

سویس، مرکز جهانی خفای مالی است. این کشور در سال جاری نیز دوباره پایین ترین رتبه جهانی را به خود اختصاص داده و ایالات متحده امریکا در جایگاه دوم در قعر جدول قرار گرفته است. بهرین و لبنان از جمع ده برترین خارج شده و گورنزی و تایوان مقام های آن ها را به خود اختصاص داده است.

این سومین باری است که ایالات متحده در فهرست ده کشور اول رده بندی سازمان محرمیت مالی قرار می گیرد. در سال ۲۰۱۳ این کشور در مقام ششم و در ۲۰۱۵ مقام سوم را کسب کرد. در مجموع، سهم فساد مالی آمریکا از سال ۲۰۱۵ تا به امسال ۱۴درصد افزایش داشته است.

Financial-Secerecy-Index

از آن جایی که ایالات متحده در جمع ده کشور برتر در فساد مالی قرار دارد و مقامات امریکایی موفق به پایان دادن به کار شرکت های ناشناس در کشورشان نشدند هیج کشوری نمی تواند اطلاعات مالیاتی اش را با این کشور شریک کند.

در حال حاضر نگرانی ها در مورد آسیب های که این گسترش ناخوشایند فساد مالی به اقتصاد جهانی وارد می کند وجود دارد.

تایوان برای اولین بار در فهرست سازمان محرمیت مالی رتبه هشتم را کسب کرده است. سیستم حقوقی منحصر به فرد تایوان، پناهگاه های مالیاتی در این کشور را یکی از قضایای مبهم مالی می داند.

این به این معنی است که تایوان بر سر گرفتن مقام در بازار فساد مالی جهان وارد رقابت شده است.

کینیا نیز امسال پناهگاه فساد مالی اش را در قالب مرکز مالی بین المللی نایروبی تاسیس کرد. این کشور که برای اولین بار در جمع ده کشور برتر در فساد مالی دیده می شود، نمره اش۸۰ از ۱۰۰ است.

2

مبارزه گسترده

شاخص های متتشر شده سال ۲۰۱۵ نشان میدهد که  بهبود چندانی در شفافیت مالی جهانی پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ وجود ندارد.

اما این فهرست محرمانه مالی نشان می دهد که چگونه پس از ده سال بحران مالی، همه کشورها هنوز راه طولانی ای را پیش رو دارند، تا عملکردشان را در مورد محرمیت مالی بهبود بخشند.

تنها مبارز

از سوی دیگر انگلیس توانسته پیشرفت چشمگیری در مبارزه با این پدیده داشته باشد.

در سال های اخیر، انگلستان از تمام قوا استفاده کرده تا جلو فساد مالی در این کشور را بگیرد و به صورت فعال، با این پدیده در تجارت های داخلی و بین المللی مبارزه کرده است. به طور مثال این کشور با لابی گری هایش توانست اسم انگلیس را از فهرست پناهگاه های مالیاتی اتحادیه اروپا حذف کند.

اما هنوز هم این کشور در فهرست کشور های فاسد قرار دارد.

London
در سال های اخیر، انگلستان از تمام قوا استفاده کرده تا جلو فساد مالی در این کشور را بگیرد

راه طولانی

امسال که ده سال از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ می گذرد، هنوز بسیاری از کشور ها راه طولانی در پیش دارند تا وضعیت محرمیت مالی شان را بهبود بخشند.

در این فهرست دیده می شود که شفاف ترین کشور از لحاظ معاملات مالی سلووانیا است. اگر این کشور را از صد نمره دهیم، نمره آن ۴۱.۸ است.

اگر شاخص محرمیت مالی یک امتحان مکتب می بود، سلووانیا بهترین دانش آموز نمی توانست نمره قبولی بگیرد. همزمان با این بدترین کشورها هم تنها ده درصد از سوالات شفافیت مالی را درست پاسخ می دادند. در این مقیاس همه کشورها باید سال تحصیلی را دوباره می خواندند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *