شیوع آنفولانزای مرغی در کابل

توسطابوذر ملک نژاد

بهمن ۲۲, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , ,

پس از شیوع بیماری آنفولانزا در ولایت‌های خوست، هرات و پکتیا اکنون اما رسانه‌ها از سرایت این بیماری در شهر کابل خبر داده اند.

گزارش شده که این بیماری در شماری از فارم‌های مرغ‌داری در منطقه کمپنی کابل مشاهده شده است.

عامل انتشار این بیماری، مهاجرت پرندگان مهاجر از جنوب به شمال خوانده شده است. با توجه به نزدیک شدن فصل بهار، پرندگان مهاجر به‌طور معمول از مناطق جنوبی به سمت شمال پرواز می کنند، به همین دلیل در مسیر راه شان تا رسیدن به مناطق شمالی کره‌ی زمین، برخی بیماری‌ها را نیز منتقل می کنند که یکی از آن‌ها آنفولانزای مرغی است.

در پی نشر خبرهای شیوع این بیماری، وزارت زراعت افغانستان حدود یک صد و پنجاه هزار مرغ را در ولایت‌هایی که گمان اشاعه این بیماری در آن‌ها می‌رفت، از بین برده و دفن کرده‌ است.

در همین حال وزارت زراعت افغانستان دستور داده تا واردات مرغ از ایران و پاکستان به طور موقت متوقف شود.

بیماری آنفولانزای مرغی یک بیماری ساری است که از پرندگان به پرندگان و از طریق آن به انسان سرایت می‌کند. از علایم این بیماری می‌توان به بی اشتهایی، اشکال در تنفس با یک صدای خاص تنفسی، اسهال سفید و سبز، کاهش در تولید تخم مرغ، تیر‌گی تاج به همراه خونریزی در ریش و ساق پا، پژمرد‌گی شدید پرندگان، آبریزی از چشم و بینی و افزایش شدید مرگ و میر آن‌ها است.

پیش از این خبرهایی مبنی بر شیوع این بیماری در ایران نیز منتشر شده بود. در حال حاضر مهم‌ترین صادر کننده‌ی مرغ و تخم مرغ به افغانستان، ایران و پاکستان اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *