جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

ایجاد 5 دهلیز هوایی جدید و بازدهی مثبت مسیر هوایی افغانستان-هند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مقام‌های حکومت افغانستان اعلام کرده‌اند که در کنار دهلیز هوایی هند، قرار است با پنج کشور دیگر نیز موافقت‌نامه دهلیز هوایی امضا شود. این مقام‌ها تاکید دارند که با ایجاد این دهلیزهای جدید صادرات افغانستان به‌گونه‌ی چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

عربستان سعودی، امارات متحده عرب، قزاقستان، آذربایجان واندونزی از جمله کشورهای اند که به‌تازگی افغانستان طرح ایجاد دهلیزهای هوایی با این کشورها را ریخته است.

با این حال مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که دهلیز هوایی هند نتیجه‌ی خوبی داده و این وزارت در تلاش است که با کشورهای که بیشترین روابط بازرگانی دارد، دهلیز هوایی ایجاد کند. به گفته‌ی آنان حمل و نقل هوایی می‌تواند برای انتقال به موقع میوه‌های تازه و سبزی نقش موثری داشته باشد.

بازدهی مثبت

بعد از گذشت نزدیک به یک سال فعالیت دهلیزهوایی افغانستان-هند، نهادهای بازرگانی افغانستان نتیحه‌ی کارکرد این دهلیز را مثبت ارزیابی می‌کند و حکومت افغانستان در مدت یک سال توانسته است دو مسیر انتقالات هوایی را به هند فعال کند.

نهادهای بازرگانی افغانستان نتیجه‌ی فعالیت یکساله دهلیزهوایی افغانستان-هند را مثبت ارزیابی می‌کند
نهادهای بازرگانی افغانستان نتیجه‌ی فعالیت یکساله دهلیزهوایی افغانستان-هند را مثبت ارزیابی می‌کند

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید می‌کنند که در ۹ ماه گذشته افغانستان تنها حدود ۲۱۸ هزار تُن میوه تازه صادر کرده که این میزان حدود ۴۴ درصد افزایش را در بخش میوه نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

 به گفته‌ی نهادهای بازرگانی افغانستان، دلیل عمده افزایش میزان صادرات میوه‌های تازه و خشک افغانستان ایجاد دهلیزهای هوایی بوده است.

از سوی هم بر اساس آمار وزارت تجارت و صنایع افغانستان تا کنون حدود ۶۰ پرواز از طریق این دهلیز هوایی به هند صورت گرفته که در این پرواز ها حدود ۲هزار تُن میوه صادر شده است.

بهای پنج برابر

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که هند بازار مناسبی برای محصولات تجاری افغانستان به‌ویژه در بخش میوه و سبزی می‌باشد.

 به‌گفته‌ی این مقام‌ها بخشی از میوه‌های تازه‌ی افغانستان که امسال از طریق دهلیز هوایی به هند صادر شده است، در بازارهای هند پنج برابر بیشتر از بهای آن در پاکستان، فروخته می‌شود.

بر اساس آمارهای اتاق تجارت و صنایع افغانستان، یک کیلو انگور در پاکستان به 80کلدار پاکستانی فروخته می‌شود اما در هند همین میزان انگور در حدود 200 تا 250 کلدار هندی به فروش می‌‌رسد.

از سوی هم سیگار (SIGAR) در گزارش تازه‌ای اعلام کرده است که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، حجم تجارت افغانستان و هند از ۱۸۸ میلیون دالر به ۳۸۳ میلیون دالر افزایش یافته است.

https://twitter.com/SIGARHQ/status/962036463545106432

اندونزی بازار مناسب

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که طرح ایجاد دهلیز هوایی با اندونزی نیز نهایی شده و به‌زودی این دهلیز حمل و نقل آغاز به‌کار می‌کند.

با این وجود اتاق تجار و صنایع افغانستان از این طرح حکومت افغانستان استقبال کرده و می‌گویند که ایجاد این دهلیز میان افغانستان و اندونزی، سبب می‌شود محصولات بازرگانان افغان به زودترین فرصت به بازار عرضه شود و از فاسد شدن آن جلوگیری صورت گیرد.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان اندونزی را بازار مناسبی برای محصولات بازرگانی افغانستان می‌دانند و تاکید می‌کنند که با گسترش روابط بازرگانی میان افغانستان و اندونیزیا، زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان بازرگانان دوکشور، فراهم می‌شود.

به گفته‌ی نهادهای بازرگانی افغانستان در حال حاضر حجم تجارت افغانستان و اندونزی، سالانه تا شش‌میلیون دالر می‌باشد، اما با آغاز به کار این دهلیز مشترک هوایی، میزان دادوستد بازرگانی میان دوکشور، چندین برابر افزایش خواهند یافت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان