رییس جمهور آینده؟ مرد قدرتمند افغان که خواهان احراز عالی‌ترین مقام کشور است

توسططاهره رحمانی

بهمن ۱۷, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

نویسنده: السن جکسون

پادشاه شمال افغانستان روی چوکی و در زیر تصویر بزرگ رییس جمهور اشرف غنی، مردی که سال گذشته او را از منصبش کنار زد، لم داده است. اما اینک شاید او برای احراز بلند ترین مقام کشور با ربییس جمهور به رقابت بپردازد.

عطا محمد نور از کنار رفتن از کرسی ولایت شمای بلخ ابا می ورزد. درعوض، از بحران سیاسی موجود برای نمایش قدرت اش استفاده می کند، تا خود را به یکی از مشهور ترین سیاستمداران افغانستان مبدل سازد.

این اختلاف در زمان بدی برای دولت غنی که تحت حمایت آمریکا قرار دارد، به میان آمده است. این حکومت بخاطر حملات کشنده اخیر که در کابل و برخی ولایات دیگر در این کشور جنگ زده بوقوع پیوسته، با خشم عمومی مواجه گردیده؛ امری که او را در تامین امنیت غیرنظامیان ناتوان جلوه می دهد.

نور در دفتر مجلل ولایت بلخ که از امنیت بالای برخوردار است و از سال 2004 به اینطرف به او تعلق داشته به خبرگزاری فرانسه گفت: “آن ها فکر می کنند که من یک چالش بزرگ برای انتخابات سال 2019 می باشم.”    “من شخص بسیار صادقی هستم و به همین دلیل است که مردم به من اعتماد می کنند. این یک نگرانی بسیار بزرگ برای رقبای سیاسی ام است. به همین دلیل است که آنان سعی کردند مرا منزوی سازند و از محبوبیت من درمیان مردم بکاهند، اما این مسیر دیگری یافت.”

 عطامحمد نور به زندگی مجلل و شاهانه شهرت دارد. یکی از مهمان او به خبرنامه می‌گوید که دسته‌ی قاشق‌های که او متوجه آنان در مهمان‌سرای آقای نور شده، از عاج ساخته شده است.
خبرگزاری فرانسه آقای نور را شاه شمال افغانستان نامیده است

تصمیم کنار زدن این مرد ریشو و قدرتمند در 18 دسامبر برای غنی (رییس جمهور) نتیجه معکوس داشته است؛ مردی که به خاطر زمابندی ضعیف و مدیریت دست و پاچلفتی مورد انتقاد جدی بوده است.

اشرف غنی به جای تضعیف رقیب‌اش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، نور کاریزماتیک را در صحنه ملی بیشتر پژواک داده در حالی که او روی این شهرت بیشتر خود سرمایه گذاری می کند.

در همین حال، محمد داود والی جدید بلخ مجبور شده تا از دفتری در کابل کار کند. در حالی که سلف او در منصبش و در دفتر کارش در شهر مزارشریف در مقام خود ادامه می دهد و در حال برکناری و تقرر زیردستان خود می باشد تا قدرت اش را بیشتر نمایش دهد.

نور در تجمعات و جلسات تلویزیونی، روزانه با اعضای گروه های گوناگون قومی و احزاب سیاسی سراسر کشور دیدار می کند.

برنامه خسته کننده او غالبا تا ساعات اولیه صبح ادامه پیدا می کند. طرفداران نور تاکید دارند که این فرمانده سابق ضد شوروی در تلاش توسعه دامنه قدرتش در کشوری است که در آن اختلافات قومی عمیق وجود دارد.

نور که یک لباس افغانی خط دار سیاه و کفش های چرمی که با این پوشش هماهنگ است به تن دارد، در عین حال اذعان می کند: “من خیلی خوشحالم که کارهای خوبی را انجام داده ام و مردم بر من اعتماد دارند. اما این ملاقات ها همچنان صبر و حوصله زیادی می خواهد.”

ترس از خشونت

طی هفته ها، مذاکره کنندگان از طرف غنی و حزب جمعیت اسلامی تلاش نموده اند که این اختلاف را که ریشه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 دارد، برطرف کنند.

غنی که خودش به بزرگترین گروه قومی این کشور یعنی پشتون ها تعلق دارد، توانست در قالب توافق نامه حکومت وحدت ملی با میانجگیری ایالات متحده، ریاست جمهوری را به دست آورد در حالی که عبدالله عبدالله رقیب او که مورد حمایت جمعیت اسلامی بود، به عنوان رییس اجرایی این حکومت معرفی شد.

ghani
جمعیت، غنی را متهم کرده که موارد توافقنامه حکومت وحدت ملی را عملی نساخته و همچنین آنها بعضی خواست هایی را به نماینده گان رییس جمهور در میز مذاکره ارائه کرده اند

جمعیت، غنی را متهم کرده که موارد توافقنامه حکومت وحدت ملی  را عملی نساخته و همچنین آنها بعضی خواست هایی را به نماینده گان رییس جمهور در میز مذاکره ارائه کرده اند، از جمله اختصاص دادن کرسی های بیشتری برای احزاب در پارلمان که ازین مسئله خود این حزب ذینفع خواهد بود.

اما همچنان که این گفتگو ها ادامه دارد، ترس از خشونت بیشتر شده که منجر به درخواست های از جمله از کاخ سفید برای حل مسالمت آمیز آن شده است.

نور می گوید: “اگر غنی خواست های ما را قبول کند البته ما هم این مناقشه را خاتمه می دهیم.” او علاوه کرد که در آنصورت او حاضر است که کنار برود. اما تاکید کرد که “اگر او خواست های ما را قبول نکند، ما… روش نرم فعلی مان را تغییر خواهیم داد.”

والی کامل

در کشور جنگ زده افغانستان که نیروهای امنیتی در تلاش شکست شورشیان اند، بلخ اما به علت صلح و آرامش نسبی اش شهره می باشد.

مقامات محلی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که نور دلیل این خوشبختی آنان است – دستاوردی که می تواند ادعا های فساد در برابر او را تحت تاثیر قرار دهد آن هم در کشوری که اکثر سیاستمداران آن متقلب و ناکارآ گفته می شوند.

عبدالخلیل که در کنار یک تریلر چوبی در مزارشریف، جایی که در آن دیوار های سمنتی و نیرو های امنیتی کمتری وجود دارد، نشسته است می گوید: “او بازسازی های بسیاری کرده و امنیت خوب است. همه با او خوشحال اند.”

محمد هاشم که خودش یک راننده تاکسی است همانطور که از کنار تابلوهای تبلیغاتی که پرتره های نور بر روی آن ها نصب شده، عبور می کند او (نور) را به عنوان یک والی کامل و تمام عیار توصیف می نماید.

balkh-products
عبدالخلیل که در کنار یک تریلر چوبی در مزارشریف، جایی که در آن دیوار های سمتنی و نیرو های امنیتی کمتری وجود دارد، نشسته است می گوید: “او بازسازی های بسیاری کرده و امنیت خوب است. همه با او خوشحال اند

بعضی ها این پرسش را دارند که آیا چنین حمایت های در حال افزایش از نور – یکی از ثروتمندترین های افغانستان- برای کسانی که در جستجوی افزایش بهره بردن از بخشی از ثروت او هستند واقعی است یا فرصت طلبانه.

اما حتی اگر محبوبیت او واقعی هم باشد، بسیاری ها به این فکر اند که آیا برای یک غیرپشتون این ممکن است که کرسی ریاست جمهوری را صاحب شود، آنهم در کشوری که در آن هویت های سیاسی در امتداد قومیت قرار دارد.

یک مقام غربی به خبرگزاری فرانسه گفت: “شبکه دوستان ضد غنی در حال رشد او شامل تعداد زیادی از پشتون های می شود که هرگز کاندیداتوری یک غیر پشتون را برای ریاست جمهوری تایید نمی کنند.”

اما نور که گفته است اگر جمعیت او را حمایت کند، برای احراز کرسی ریاست جمهوری اقدام خواهد کرد، همچنان اطمینان دارد که رای دهندگان افغان او را حمایت خواهند کرد.

نور می گوید: “اکثریت افغان ها در جستجوی کسی اند که بتواند بهتر خدمت کند و خدمات و امنیت بیشتری را به ارمغان آورد. مردم افغانستان به این معیار ها رای می دهند نه به قومیت.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *