دهن کجی دیگر اسلام‌آباد؛ 5 نکته در باره سفر هئیت پاکستانی به کابل

توسطالیاس نواندیش

بهمن ۱۴, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , , ,

پس از افزایش حملات تروریستی در کابل و چند شهر دیگر افغانستان، تنش میان کابل و اسلام‌آباد نیز بالا گرفت. افغانستان این بار با تاکید بیشتر ادعا کرد که این حملات از آن طرف خط دیورند در خاک پاکستان طراحی شده و عاملان آن نیز در آن کشور به سر می‌برند. همزمان با این امریکا نیز پاکستان را متهم به حمایت از شبکه حقانی و طالبان کرده و کمک‌های خود به این کشور را تعلیق نموده است.

اکنون تلاش‌هایی به راه افتاده است که نشان می‌دهد دو کشور در پی یافتن راه‌حلی برای مشکل پیش آمده‌اند و می‌خواهند از طریق گفت‌وگو به نتیجه برسند.

هیأت پاکستان

چند روز پس از سفر هیأت افغانستان به اسلام‌آباد، امروز تهمینه جنجوعه، معاون وزیر خارجه پاکستان در رأس یک هیأت مشترک نظامی و ملکی به کابل آمده است. قرار است او با حکمت خلیل کرزی، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان دیدار کند.

هدف از سفر این هیأت پاکستانی به افغانستان، برگزاری اولین جلسه گروه‌های کاری مشترک افغانستان-پاکستان است.

هیأت افغانستان

هیأت پاکستانی به دنبال سفر هیأت افغانستان به آن کشور به کابل آمده است. هفته گذشته ویس احمد برمک، وزیر داخله افغانستان و محمد معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی این کشور به پاکستان رفتند. هدف از این سفر ارایه اسناد و معلومات درباره فعالیت مراکز طالبان و حضور رهبران آن در خاک پاکستان گفته شده است.

barmak-stankezai
هیأت پاکستانی به دنبال سفر هیأت افغانستان به آن کشور به کابل آمده است

این هیأت پس از سفر به پاکستان در یک نشست خبری اعلام کرد که با مقام‌های پاکستان سوالات جدی را درباره مراکز طالبان، فعالیت رهبران آنان و فهرستی از افراد که در حملات تروریستی در افغانستان دست دارند، مطرح کرده است و قرار است هئیتی که امروز آمده، برای آن ها پاسخ های مشخصی را انتقال دهد. اما پاکستان اعلام کرده که این هئیت هیچ پاسخی در باره سفر دو مقام ارشد امنیتی افغانستان ندارد.

سفارت پاکستان

مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان در یک نشست خبری گفتند که مقام‌های پاکستان متعهد شده که در برابر آن‌عده از گروه‌ها و افرادی که در برابر دولت افغانستان می‌جنگند و در خاک پاکستان پناهگاه دارند، اقدام کند.

به دنبال نشست خبری این مقام‌ها، سفارت پاکستان در کابل اعلام کرد که اسلام‌آباد هیچگونه تعهدی برای پاسخ دادن به اطلاعاتی که هیأت حکومت افغانستان به پاکستان ارایه کرده، نداده است.

مراکز طالبان

روز گذشته محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان پس از ادای نماز جمعه در مسجد ارگ ریاست جمهوری این کشور سخنرانی کرد. او گفت که ریشه مشکلاتی که در روزهای اخیر خلق شده در پاکستان است و مراکز طالبان نیز در خاک آن کشور قرار دارد.

آقای غنی گفت که منتظر اقدام عملی پاکستان است و اکنون تصمیم به دست حکومت آن کشور که «آنچه را به خود می‌پسندند، برای تمام جهان اسلام بپسندند.»

taliban-3
روز گذشته محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفت که ریشه مشکلاتی که در روزهای اخیر خلق شده در پاکستان است و مراکز طالبان نیز در خاک آن کشور قرار دارد

ارایه اسناد

حکومت افغانستان مدعی است که اسنادی را به حکومت پاکستان داده و از آن کشور خواسته که به این اسناد پاسخ بدهد. اشرف غنی نیز روز گذشته گفت که لیست تروریستان و شبکه‌های شان با پاکستان شریک شده و افغانستان منتظر عمل واضح آن کشور است.

هفته گذشته هیأت افغانستان اعلام کرده بود که با مقام‌های دولت پاکستان روی موجودیت مراکز آموزشی طالبان در آن سوی خط دیورند، حضور رهبری طالبان و سایر شبکه‌های تروریستی در پاکستان، موجودیت مدارسی که افراط‌گرایی را ترویج می‌کنند و تحرکات گروه‌های هراس‌افگن برضد حکومت افغانستان صحبت شده است.

این همه در حالی صورت می گیرد که چشم ها به سفر هیئت پاکستانی به کابل دوخته شده بود تا آنچه که مقامات افغان مجموعه از اقدامات عملی پاکستان را به افغانستان منتقل سازد. اما ظاهرا این هیئت هیچ یک از آن نگرانی ها را پاسخ نخواهد گفت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *