8 یافته جدید بی بی سی؛ فعالیت طالبان در 70 درصد خاک افغانستان

توسطالیاس نواندیش

بهمن ۱۱, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

یک تحقیق تازه بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که طالبان در حال حاضر در 70 درصد خاک افغانستان فعال اند و پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور در سال 2014 میلادی، این گروه شماری از مناطق را تصرف کرده است.

این تحقیق درحالی منتشر شده است که افغانستان در روزهای اخیر شاهد افزایش حملات تروریستی در کلان‌شهرهایش است. در سه حمله در کابل در حدود 130 تن کشته شده‌اند.

در کنار این 21 گروه تروریستی در افغانستان فعال اند که به گفته‌ی این کشور از سوی استخبارات کشورهای منطقه، به‌ویژه پاکستان، تمویل می‌شوند.

taliban-2
در حال حاضر 21 گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند

چگونگی تحقیق

بی‌بی‌سی در اواخر سال 2017 میلادی این تحقیق را شروع کرده که وضعیت امنیتی افغانستان از 23 اگست تا 21 نوامبر 2017 را ارایه می‌کند.

1200 پاسخ دهنده

در این تحقیق با بیش از 1200 نفر از منابع محلی در 399 شهرستان افغانستان صحبت شده است.

کارمندان بی‌بی‌سی این تحقیق را به‌صورت تلفنی و حضوری انجام داده و در مواردی نام مصاحبه‌شونده‌ها به دلایل امنیتی تغییر داده شده است.

15 میلیون نفر

در این تحقیق گفته شده است که حدود 15 میلیون نفر، نیم نفوس افغانستان، در مناطقی زندگی می‌کنند که یا در کنترل طالبان است و یا این گروه به‌صورت علنی در این مناطق حضور دارند.

بی‌بی‌سی در این گزارش گفته است که میزان پیشرفت طالبان فراتر از مرکز اصلی شان در جنوب افغانستان، در مناطق شمالی، غربی و شرقی این کشور بدیهی است.

فعالیت بیش از حد

این گزارش همچنان گفته است که بر خلاف ادعاها، داعش بیش از هر زمان دیگر در افغانستان فعال است اما قدرت کمتر از طالبان دارد.

taliban-3
براساس تحقیق بی بی سی، 14 شهرستان افغانستان در کنترول کامل طالبان است

قلمرو طالبان

تاکنون رقم دقیقی در مورد قلمرو طالبان در افغانستان مشخص نشده است. اکنون بی‌بی‌سی در تحقیق خود گفته است که طالبان 14 شهرستان افغانستان یا 4 درصد از خاک این کشور را در کنترل کامل خود دارند. این گروه همچنان در 253 شهرستان دیگر یا 66 درصد خاک افغانستان حضور فعال و علنی دارد.

در این گزارش آمده است که در مناطقی که طالبان حضور فعال دارند، شورشیان حملات زیادی علیه مواضع نیروهای دولتی انجام می‌دهند. این حملات شامل حمله بر پایگاه‌های ارتش و حملات پراکنده و انفرادی و کمین علیه کاروان‌های ارتش و پاسگاه پولیس می‌شود.

قلمرو دولت

براساس این گزارش در 122 شهرستان، بیش از 30 درصد خاک افغانستان، طالبان به‌طور علنی حضور ندارند.

این گزارش گفته است که در مناطقی که در کنترل دولت است نیز مردم احساس امنیت نمی‌کنند. در مناطقی که دولت فعال است، حملات هراس‌افگنانه دیده می‌شود.

حملات در شهرها

گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی گفته است که حملات در شهرها بیشتر سرخط خبرها می‌شود. این حملات بارها اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی افغان از متوقف کردن آن عاجز هستند.

taliban-4
این تحقیق نشان می‌دهد که مناطق تحت کنترل دولت افغانستان نیز دربرابر حملات شورشیان آسیب‌پذیر است

در مدت زمانی که این تحقیق انجام می‌شده، چندین حمله در شهر کابل و سایر ولایات رخ داده است. داعش بر تلویزیون شمشاد در شهر کابل حمله کرد و چندین حمله در قندهار، هرات و جلال‌آباد صورت گرفت.

قلمرو داعش

بی‌بی‌سی دریافته است که داعش در 30 شهرستان افغانستان در شرق، شمال و چند نقطه دیگر این کشور حضور دارد.

این گزارش گفته است که هرچند داعش هیچ شهرستانی را به صورت کامل در اختیار ندارد اما در شهرستان‌هایی چون کوهستانات و خان‌آباد در شمال افغانستان حضور دارد. در کنار این بخش‌هایی از شهرستان درزاب ولایت جوزجان نیز در کنترل داعش قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *