جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تمدید قرارداد برق ترکمنستان؛ برشنا چگونه انرژی غرب افغانستان را تامین می‌کند؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مسوولان شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) اعلام کرده‌اند که این شرکت خریداری برق را از ترکمنستان تمدید کرده است.

این شرکت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این قرارداد در سفر امان‌الله غالب، رییس عمومی شرکت برشنا در ترکمنستان به امضا رسیده است.

در این اعلامیه آمده است که از برق خریداری شده در ولایت‌های هرات در غرب و فاریاب و سر پل در شمال افغانستان استفاده می‌شود.

تمدید این قرارداد در حالی صورت می‌گیرد که حدود یک ماه قبل، منابع محلی از قطع بخشی از برق‌های ولایات غربی این کشور که از ترکمنستان تامین می‌شود، خبر داده بودند.

قطع ناگهانی برق ترکمنستان مقام‌های محلی این ولایات و بیشتر مشترکین برق را غافل‌گیر کرده و هزاران خانواده را با مشکل جدی روبرو کرده بود. ولایت هرات سالانه 4 صد میلیون کیلووات برق از ترکمنستان و ۹۰۰ میلیون کیلووات از ایران وارد می‌کند.

electricty-contract-signing
مسوولان شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) اعلام کرده‌اند که این شرکت خریداری برق را از ترکمنستان تمدید کرده است

هرات در حال حاضر به ۱۹۰ میگاوات برق نیاز دارد. ۴۰ درصد انرژی برق هرات از ترکمنستان تامین می‌شود. برق ترکمنستان انرژی برق شمال شهر هرات، دو ولسوالی گلران و کشک رباط سنگی را تامین می‌کند.

این برق بعد از مدت کوتاهی با توافق ترکمنستان و افغانستان دوباره وصل شد، ولی ترکمستان اعلام کرد در صورت که افغانستان در درازمدت از این برق استفاده کند، باید دو کشور قرارداد جدید را امضا کنند.

با اتمام مدت قرارداد واردات برق ترکمنستان، مسوولان شرکت برشنا در هرات گفته بودند که این کشور برای تمدید قرارداد خواستار افزایش قیمت صد در صد آن شده است.

برق وارداتی

مجموع برق مورد استفاده در افغانستان شامل ۱۵۰۰ میگاوات می‌شود که در حدود ۱۱۰۰ میگاوات برق آن، وارداتی می‌باشد. منابع برق افغانستان کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان، ازبکستان تاجیکستان و هم‌چنان ایران است. از مجموع این انرژی مصرفی در افغانستان، به‌شکل متوسط حدود ۴۰۰ میگاوات در داخل افغانستان از بند‌های مختلف آبی، تولید می‌شود.

مقام‌ها در وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که این کشور به‌شکل متوسط، سالانه به ارزش ۲۵۰میلیون دالر از کشورهای همسایه‌اش برق وارد می‌کند.

بر اساس آمار این وزارت، به شکل متوسط ۳۰درصد از مردم افغانستان دسترسی به برق دارند که در مناطق شهری این دسترسی بیشتر می‌باشد. در حدود ۲۰ ولایت افغانستان به شبکه‌ی سرتاسری برق افغانستان وصل است و سایر ولایت ها از جنراتورهای برقی استفاده می‌کنند اما خطوط انتقال برق سرتاسری به آنجا نرفته است.

70 درصد برق افغانستان وارداتی می‌باشد که از کشورهای تاجیکستان و ازبکستان به این کشور می‌آید
مسوولان شرکت برشنا می‌گویند که به ‌دلیل مصرف زیاد برق در زمستان، این شرکت به ‌بودجه‌ی بیشتر برای تامین برق شهروندان این کشور از طریق برق حرارتی، نیاز دارد

چالش کمبود

به گفته‌ی مسوولان شرکت برشنا، مصرف حداکثری برق کابل در روزهای تابستان 340 میگاوات می باشد که از آن‌جمله ۳۰۰ میگاوات آن را برق وارداتی تشکیل می‌دهد و در حدود 40 میگاوات دیگر آن از مجموع ۸۸ میگاوات برق، از بند نغلو و سروبی تامین می شود.

اما در فصل زمستان، کابل به بیش از 7۰۰ میگاوات برق نیاز دارد. با فرا رسیدن فصل زمستان برق کابل که مرکز این کشور است به صورت دوره‌ای توزیع می شود و شمار زیادی از خانه‌ها در ۲۴ ساعت، بیشتر از ۵ ساعت برق ندارد.

مسوولان شرکت برشنا می‌گویند که به ‌دلیل مصرف زیاد برق در زمستان، این شرکت به ‌بودجه‌ی بیشتر برای تامین برق شهروندان این کشور از طریق برق حرارتی، نیاز دارد.

آنان تاکید می‌کنند که مصرف برق کابل در زمستان دو برابر بیشتر از میزان مصرف در سایر فصل‌ها می‌باشد و این شرکت به غیر از استفاده از برق حرارتی و هزینه‌ی سنگین آن، راه حل دیگری ندارند.

به همین منظور شرکت برشنا بودجه‌ی ۱۴۰ میگاوات برق حرارتی را از وزارت مالیه‌ی افغانستان درخواست کرده است. این برق دیزلی از اول ماه جدی سال جاری خورشیدی تا آخر ماه حوت، در کنار ۲۸۰ میگاوات برق وارداتی ازبکستان در کابل استفاده خواهد شد.

kabul-with-energy
برق دیزلی از اول ماه جدی سال جاری خورشیدی تا آخر ماه حوت، در کنار ۲۸۰ میگاوات برق وارداتی ازبکستان در کابل استفاده خواهد شد

فعال شدن دستگاه حرارتی تره‌خیل

شرکت برق‌رسانی افغانستان ( برشنا) هفته گذشته دستگاه حرارتی تره‌خیل را با ظرفیت تولید 86 میگاوات برق فعال کرد.

در اعلامیه‌ی این شرکت آمده است که «اکنون ما قادریم پرچاوی‌های برق کابل را از 12 ساعت به 6 و از 6 به 3 ساعت کاهش دهیم و در تلاش هستیم که مشکلات پرچاوی‌ها را كاملا مرفوع سازیم.»

بر اساس معلومات این شرکت برق‌رسانی، این دستگاه پیش از این ظرفیت 50 میگاوات برق دیزلی را به مدت 5 ساعت در یک شبانه روز تولید می‌کرد، اما در حال حاضر ظرفیت تولید این دستگاه به 86 میگاوات برق افزایش یافته و برای مدت 10 ساعت در یک شبانه روز فعال می‌شود.

مسوولان این شرکت تاکید می‌کنند که این دستگاه تا مدت 12ماه آینده انرژی برق حرارتی را به گونه مداوم تولید خواهد کرد. به گفته‌ی آنان این اقدام می‌تواند پرچوی‌های برق کابل را به گونه‌ی چشم‌گیری کاهش داده و مشکلات برق پایتخت‌نشینان را تا حدی رفع می‌کند.

در صفحه‌ی رسمی فیسبوک شرکت برشنا آمده است: «هزینه نیروی محرکه این دستگاه تولیدی 30 میلیون دالر امریکایی بوده، که از جانب وزارت محترم مالیه به اساس حکم مقام عالی ریاست جمهوری در بودجه سال 1397 خورشیدی به گونه سبسایدی گنجانیده شده است.»

این دستگاه از طرف اداره توسعه‌ای بین المللی ایالات متحده امریکا برای تولید انرژی برق درصورت کمبود انرژی برق وارداتی و یا هم بروز حادثات تخنیکی با امکانات و تجهیزات مدرن، اعمار و مونتاژ شده است که می‌تواند هم توسط مواد سوخت و هم دیزل خام انرژی تولید کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان