جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

عبور از خط سرخ و پایان فرصت مذاکره؛ آیا خشم ترامپ طالبان را نابود می‌کند؟

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

در فضای پر از ترس و انتحار در بزرگ شهرهای افغانستان، مردمان خسته از جنگ و خون این سرزمین این روزها به امیدی دل بسته‌اند که در روزهای اخیر با شدت بیشتر و الفاظ تندتر بیان می‌شود: شکست طالبان.

16 سال تقلا برای صلح با طالبان پاسخ‌اش جز جنگ، کشتار غیرنظامیان و حملات روزافزون انفجاری و انتحاری نبوده است. سه حکومتِ پس از طالبان در افغانستان هنوز برقراری صلح را چون رویایی پنداشته که هر صدایی برای کمک به این روند بلند شده، آنرا دنبال کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این رویا در روزهای کنونی تبدیل به یک حقیقت تلخ دیگر شده است: طالبان قصد صلح ندارند و به کشتار ادامه می‌دهند.

در حالی که حکومت وحدت ملی افغانستان در سه سال گذشته تلاش‌های زیادی را انجام داده تا به جنگ و خشونت در این کشور پایان داده و با طالبان مذاکره کند، پاسخ این گروه اما کشتار بیشتر بوده است. این گروه تنها در ده روز گذشته چندین حمله مرگبار را در شهرهای افغانستان، از جمله کابل انجام داده که در آن دست‌کم 130 تن کشته شده‌اند.

این وضعیت درحالی رقم خورده که تلاش‌های جهانی برای برقراری صلح در افغانستان و یافتن راه‌حل برای پایان خشونت‌ها در این کشور بیشتر شده است. ادعای افغانستان این است که پاکستان برای بیرون شدن از زیربار فشارهای جهانی از طریق گروه‌های زیردست خود در افغانستان حملات شان را بیشتر ساخته است.

رییس عمومی امنیت ملی افغانستان این هفته در نشست خبری گفت که فشارها بر پاکستان و طالبان ترجمه شده به انتقام گرفتن از مردم افغانستان و هر پروژه و تلاشی که برای رهایی از وابستگی به پاکستان از سوی افغانستان راه‌اندازی شده، یک دردسر تازه برای دولت کابل خلق شده است.

معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی افغانستان
معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی افغانستان

در پی افزایش ناامنی‌ها و گسترش جنگ به شهرهای افغانستان، صبر دونالد ترامپ نیز به نظر می‌رسد به پایان رسیده است. او که در استراتژی جدید خود شمار سربازان کشورش را در افغانستان افزایش داد، در آن زمان گفته بود که فشار بیشتری بر طالبان آورده خواهد شد. اما در چند روز اخیر و پس از حمله طالبان بر هوتل انترکانتیننتال در قلب شهر کابل او گفت دیگر به طالبان اجازه نمی‌دهد تا پیروز شوند.

به تازگی آقای ترامپ بار دیگر گفته است که کشورش با طالبان مذاکره نمی‌کند زیرا طالبان در افغانستان «چپ و راست مردم را می‌کشند.»

رییس جمهور امریکا در دیدار با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در کاخ سفید در مورد شکست دادن طالبان صحبت کرده و گفته است که در افغانستان جنگ کاملاً متفاوت در جریان است و طالبان مردم بیگناه را می‌کشند.

او گفته است: «مردم بیگناه چپ و راست کشته می‌شوند. شاید زمانی با طالبان مذاکره صورت بگیرد که آینده‌ی دور خواهد بود، اما در حال حاضر مذاکره را با این گروه نفی می‌کنیم.»

https://twitter.com/CBSNews/status/958032555680370689

این‌که چه چیزی دونالد ترامپ را تا این اندازه خشم‌گین کرده است، بر همگان روشن است. طالبان در پاسخ به هر صدای صلح‌خواهانه جنگ کرده‌ و نشان داده‌اند که آنان به این زودی قصد صلح ندارند. برعلاوه‌ی این، طالبان به این باور اند که کنترل آنان بر 40 درصد خاک افغانستان این امتیاز را به این گروه داده تا بتوانند بیشتر در برابر نظامیان افغان و متحدان خارجی آنان مقاومت کنند.

کشتار غیرنظامیان

جنگ با طالبان و دوام خشونت در افغانستان بیشترین قربانی را از غیرنظامیان گرفته است. براساس گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ میلادی در مجموع ۱۱۱ هزار و ۴۴۲ تن کشته شده‌اند. از این میان ۴۲ هزار و ۱۰۰ جنگجوی طالب و دیگر گروه‌های شورشی، ۳۱ هزار و ۴۱۹ غیرنظامی افغان، ۳۰ هزار و ۴۷۰ سرباز و پولیس افغان، ۳ هزار و ۹۴۶ پیمان‌کار، کارمندان نهادهای بشردوستانه و خبرنگار، ۲ هزار و ۳۷۱ سرباز امریکایی و ۱ هزار و ۱۳۶ تن از نیروهای متحد امریکا کشته شده‌اند.

به تازگی در سه حمله خونین طالبان و داعش در کابل نیز در حدود 130 تن کشته شده و بیش از 200 تن دیگر زخم برداشته‌اند. نهادهای مدافع حقوق بشری نیز همواره این کشتارها را محکوم کرده و آن را جنایت جنگی خوانده‌اند.

Ghani-widodo
محمد اشرف غنی با جوکو ویدودو رییس جمهور اندونیزیا

روز گذشته محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در نشست خبری مشترک با رییس جمهور اندونیزیا گفت که طالبان پیش از این مسئولیت حملاتی را که در آن غیرنظامیان کشته می‌شدند، بر عهده نمی‌گرفتند اما این بار به دستور بادار شان مسئولیت جنایت شان را بر عهده گرفته‌اند.

او در این مورد گفت: «طالبان ثابت ساختند که حتا برای حفظ نام و حیثیت خود نیز از اوامر بادارشان سرپیچی و نافرمانی کرده نمی‌توانند، چه رسد به این‌که از منافع مردم افغانستان دفاع کنند.»

دونالد ترامپ نیز از این وضعیت خشم‌گین است. او گفته که طالبان در افغانستان زنان و کودکان بی‌گناه را می‌کشند. آقای ترامپ هشدار داده است که «آن‌چه را دیگران به پایان رسانده نتوانستند، ما به پایان خواهیم رساند.»

حمله بر موسسات

روز پنجم دلو سال جاری چندین مهاجم انتحاری بر نمایندگی موسسه خیریه حمایت از کودکان در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت شرقی ننگرهارنمایندگی موسسه خیریه حمایت از کودکان در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت شرقی ننگرهار حمله کردند. شش تن، به‌شمول چهار کارمند این نهاد، یک نظامی و یک غیرنظامی کشته شدند و ۲۶ تن دیگر در این رویداد زخم برداشتند.

این حمله را که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، باعث شد تا این موسسه فعالیت‌های خود را در افغانستان تعلیق کند. واکنش‌های جهانی نیز با این رویداد همراه بود و نهادهای زیادی ضمن محکوم کردن این حمله گفتند که موسسات خیریه نباید هدف باشد.

sucidie
حمله چندین مهاجم انتحاری بر نمایندگی موسسه خیریه حمایت از کودکان در شهر جلال‌آباد

هرچند طالبان در این حمله دست نداشتند و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته اما استدلال دولت افغانستان این است که طالبان در مناطق تحت کنترل شان برای سایر گروه‌های تروریستی ساحه امن ایجاد کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا هم از حمله بر این نهاد خیریه خشم‌گین است. او در تویتی در واکنش به حمله روز گذشته بر فرقه 111 ارتش در کابل گفته است که «طالبان افغان‌های بی‌گناه و پولیس شجاع کابل را امروز هدف گرفت. قربانیان و امدادرسانان این رویداد در فکر ما بوده و به آنان دعا می‌کنیم. ما به طالبان اجازه نخواهیم داد تا پیروز شوند.»

کشتار شهروندان امریکا

امریکا در جنگ افغانستان بیش از 2 هزار سربازش را از دست داده است. هزاران سرباز این کشور در جنگ با طالبان زخم برداشته‌اند و میلیاردها دالر هزینه این جنگ طولانی بر مالیه دهندگان امریکا تحمیل شده است.

در آخرین مورد حمله طالبان بر هوتل انترکانتیننتال در شهر کابل علاوه بر شماری از شهروندان افغانستان، 14 شهروند خارجی به‌شمول چند شهروند امریکایی را نیز کشت.

Intercon-hotel-attack
حمله طالبان بر هوتل انترکانتیننتال در شهر کابل

این حمله خشم ترامپ را برانگیخت. به دنبال این حمله خونین وزارت خزانه‌داری امریکا شش عضو ارشد طالبان را تحریم کرد و از شهروندان امریکا خواست که از هر نوع داد و ستد با این افراد خودداری کنند.

تحریم این افراد به باور وزارت خزانه‌داری امریکا، استراتژی جدید ترامپ برای افغانستان و جنوب آسیا را تقویت می‌کند و هدف از تحریم این شش تن وارد کردن فشار بیشتر بر طالبان و افشای چهره کسانی است که فعالیت‌های این گروه را تسهیل می‌کنند.

فریب پاکستان

افغانستان و امریکا در چند ماه گذشته پیهم پاکستان را متهم به حمایت از طالبان و شبکه حقانی می‌کند و ادعا دارند که این کشور پشت ناامنی‌های افغانستان قرار دارد.

پاکستان یکی از متحدان امریکا در منطقه است و تنها در 15 سال گذشته حدود 33 میلیارد دالر از امریکا کمک دریافت کرده است. اما به تازگی دولت ترامپ رابطه خود را با پاکستان تغییر داده و تنش میان دو کشور بالا گرفته است.

دونالد ترامپ در نخستین تویت سال 2018 میلادی خود بر پاکستان تاخت و گفت که این کشور در بدل کمک‌های امریکا در پانزده سال گذشته دروغ گفته است.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/947802588174577664

به دنبال این گفته‌ها امریکا کمک‌های مالی خود به پاکستان را تعلیق کرد و جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا هم در آن زمان گفت که کشورش کمک دو میلیارد دالری به پاکستان را به حالت تعلیق درآورده و درصورتی که پاکستان بر ضد تروریستان اقدامات جدی انجام بدهد، امریکا کمک‌های خود به پاکستان را از سر می‌گیرد.

وزارت خارجه امریکا اما گفته که روی جزئیات تعلیق کمک‌های آن کشور به پاکستان کار جریان دارد و در آن حداقل ۹۰۰ میلیون دالر امریکایی پول جبران عملیات‌های ضد تروریزم پاکستان و ۲۵۵ میلیون دالر پول سرمایه‌گذاری خارجی نظامی برای خریداری تجهیزات نظامی شامل است.

هیدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که کمک‌های مالی امنیتی امریکا به پاکستان به حالت تعلیق درآمده‌اند و تا زمانی‌که اسلام‌آباد علیه گروه‌های هراس‌افگنی چون طالبان و شبکه حقانی اقدام نکند، امریکا کمک‌های مالی خود در بخش امنیت برای پاکستان را به حالت تعلیق نگه می‌دارد.

وزارت خارجه امریکا به این باور است که شبکه حقانی و گروه طالبان دو عنصر «بی‌ثبات کننده منطقه» اند که نظامیان امریکایی را در خاک افغانستان هدف قرار می‌دهند.

پاکستان همواره ادعای کمک به طالبان را رد کرده و ادعا می‌کند که آن کشور خود قربانی تروریزم است. به دنبال افزایش فشارهای امریکا بر این کشور علمای پاکستان اعلام کردند که انتحاری حرام است.

شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان
شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان

به دنبال ادعای ترامپ مبنی بر دروغ گویی پاکستان، شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر آن کشور گفت که کشورش در امر مبارزه با تروریزم در حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نظامی و حدود ۳۷ هزار غیرنظامی کشته داده و ده‌ها هزار پاکستانی دیگر در این راستا زخمی شده‌اند. علاوه بر این پاکستان بیش از ۱۲۰ میلیارد دالر امریکایی در بخش اقتصادی از دست داده است.

ترامپ درحالی بر طالبان فشار وارد کرده و بر نابودی آنان تاکید می‌کند که چندین تلاش داخلی در افغانستان و بین‌المللی برای مذاکره با طالبان ناکام مانده است. در آخرین مورد افغانستان دست به دامن اندونیزیا شده و از این کشور خواسته برای صلح افغانستان چاره‌ای بیاندیشد. اما جنگ و دوام کشتار طالبان باعث شده است که رییس جمهور اشرف غنی نیز خشم‌گین باشد.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی رییس جمهور افغانستان به تازگی گفته است که طالبان تمامی خط‌های سرخ را عبور کرده‌اند و  بنابراین، حکومت از تمام ابزارها و امکانات خود علیه این گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند. به گفته‌ی او حکومت افغانستان به این نتیجه رسیده که صلح را دیگر باید در میدان‌های جنگ جست‌وجو کرد.

تهدیدها و فشارهایی که متوجه طالبان است اما به این سادگی نیست. آگاهان به این باور اند که پیام‌های تند ترامپ جنگ بیشتر را به دنبال دارد و این گروه و حامیان آن به همین زودی کنار نمی‌کشند و اسلحه شان را به زمین نمی‌گذارند. تنها این طالبان نیستند بلکه در حال حاضر بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان فعال اند که هریک برای امنیت ملی این کشور و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان تهدید اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان