جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

اهداف جدید در استراتژی خونبار داعش؛ پیامدهای تعلیق فعالیت موسسه خیریه حمایت از کودکان در افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

به دنبال حمله تروریستی روز گذشته بر دفتر نهاد خیریه حمایت از کودکان در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، این نهاد فعالیت‌های خود را در سراسر این کشور تعلیق کرد.
مقام‌های محلی ولایت ننگرهار امروز گفته‌اند که شش تن، چهار کارمند این نهاد، یک نظامی و یک غیرنظامی کشته شده و 26 تن دیگر در این رویداد زخم برداشته‌اند.
روز گذشته چندین مهاجم انتحاری بر دفتر این نهاد در شرق افغانستان حمله کرده و یازده ساعت با نیروهای افغان جنگیدند. این حمله که حوالی ساعت 9 صبح شروع شد، پس از یازده ساعت با کشته شدن چهار مهاجم پایان یافت.
نهاد خیریه حمایت از کودکان در اعلامیه‌ای از کشته شدن سه کارمند و زخمی شدن چهار کارمند دیگرش خبر داده و گفته که به‌دلیل نگرانی از امنیت کارمندان خود فعالیت‌های خود را در سراسر افغانستان به حالت تعلیق درآورده است. اعلامیه گفته که حمله روز گذشته نهاد خیره حمایت از کودکان را «شوکه» ساخته است.
در اعلامیه این نهاد از افغانستان به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها در جهان برای کودکان و فعالیت‌های نهادهای امدادرسان یاد شده است.

مهاجمان پس از انجام یک انفجار انتحاری در ورودی دفتر نهاد حمایت از کودکان وارد ساختمان شدند. پولیس اما گفته است که یکی از چهار مهاجم خود را در ورودی ساختمان منفجر کرد و سپس سه مهاجم دارد وارد ساختمان شدند.

به دنبال این حمله نیروهای ویژه افغان به محل رفته و توانستند 45 کارمند این دفتر را که در یک اتاق امن پناه گرفته بودند، نجات دهند. گفته شده است که در حدود 50 کارمند در زمان حمله در داخل ساختمان بوده‌اند.

گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

حمله بر دفتر نهاد خیره حمایت از کودکان چند روز پس از حمله طالبان بر هوتل انترکانتیننتال در مرکز شهر کابل رخ می‌دهد. در این حمله که بیش از 12 ساعت دوام کرد، 22 تن کشته شدند. در میان کشته شدگان شماری از شهروندان خارجی نیز دیده می‌شوند.

حمله بر دفتر نهاد خیریه حمایت از کودکان علاوه بر کارمندان این نهاد بسیاری‌های دیگر را نیز در افغانستان شوکه کرده است. نهادهای بین‌المللی، از جمله دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن ابراز همدری با موسسه حمایت از کودکان گفته که کارگران و غیرنظامیان نباید هدف قرار بگیرند و تمامی طرف‌های درگیر جنگ مطابق قوانین بشردوستانه بین‌المللی مکلف به حفاظت از غیرنظامیان اند.

ریاست جمهوری افغانستان اما گفته است که دولت این کشور از طریق یک دیپلماسی فعال و نیروهای نظامی حلقه حمایتی را برای گروه‌های تروریستی و حامیان آنان تنگ کرده و از این همین رو این گروه‌ها برای پنهان کردن زوال و شکست خود «به طغیان رو آورده‌اند.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که حمله تروریستی بالای نهاد بین‌المللی حمایت از کودکان در شهر جلال‌آباد نشان‌دهنده طغیان و جنایت گروه‌های تروریستی است.

حملات تروریستی در شهرهای افغانستان در یک سال گذشته بیشتر غیرنظامیان را هدف قرار داده است و با بی‌رحمی شدید انجام شده است. در یک سال گذشته مساجد، عبادت‌گاه‌ها، تظاهرات‌های مردمی، اماکن عامه و نهادهای امدادرسان بین‌المللی هدف قرار گرفته‌اند که بیشترین قربانیان این حملات هم غیرنظامیان بوده‌اند.

پیشتر نیز شماری از نهادهای امدادرسان در افغانستان فعالیت‌های خود را تعلیق کرده‌اند. در ماه سنبله سال جاری پس از آن‌که یک کارمند زن کمیته صلیب سرخ در ولایت بلخ، در شمال افغانستان به قتل رسید، این نهاد فعالیت‌های خود در شمال این کشور را متوقف ساخت.

red-crescent
در ماه سنبله سال جاری پس از آن‌که یک کارمند زن کمیته صلیب سرخ در ولایت بلخ، در شمال افغانستان به قتل رسید، این نهاد فعالیت‌های خود در شمال این کشور را متوقف ساخت

علاوه بر این در ماه دلو سال گذشته نیز شش کارمند محلی کمیته صلیب سرخ در ولایت جوزجان کشته شده و ۲ کارمند دیگر این نهاد از سوی افراد مسلح ناشنانس ربوده شده بودند. به دنبال این رویداد این نهاد فعالیت‌هایش را برای مدتی تعلیق کرد.

نهاد حمایت از کودکان

نهاد خیریه حمایت از کودکان یک نهاد غیردولتی بین‌المللی است که برای ایجاد تغییر پایدار در زندگی کودکان در بخش‌های حفاظت از کودکان، حقوق کودکان، آموزش، مسئولیت‌های بشردوستانه، معیشت، سلامت و تغذیه کودکان کار می‌کند.

این نهاد در 120 کشور جهان از سال 1919 میلادی تاکنون فعال است و در افغانستان از سال 1976 میلادی تاکنون فعالیت می‌کند. این نهاد در 16 ولایت افغانستان دفتر دارد و در حدود 700 هزار کودک را تحت پوشش خود قرار داده است.

براساس گزارش سالانه این نهاد در سال 2016 میلادی 8.3 میلیون نفر در افغانستان از برنامه‌های آن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره‌مند شده‌اند. نهاد خیریه حمایت از کودکان در این سال 38 پروژه را در 12 ولایت افغانستان اجرا کرده که 5 پروژه آن در 9 ولایت با مشارکت 10 سازمان غیردولتی محلی اجرا شده است.

در گزارش سالانه این نهاد آمده است که 2.4 میلیون نفر به‌صورت مستقیم و 5.9 میلیون نفر به‌صورت غیرمستقیم در سال 2016 میلادی از پروژه‌های آن بهره‌مند شده‌اند.

در سال 2016 میلادی نهاد خیره حمایت از کودکان، 1 میلیون و 22 هزار و 620 نفر را در بخش آموزش و پرورش، 6 میلیون و 619 هزار و 227 نفر را در بخش سلامت و تغذیه و 58 هزار و 982 نفر را در بخش حفاظت از کودکان تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار داده است.

حمله نمادین

هرچند مقام‌های افغانستان از نابودی داعش در این کشور بارها سخن زده‌اند اما این گروه هر از چند گاهی حملات خونینی را در نقاط مختلف افغانستان راه‌اندازی کرده است. پیش از این داعش چندین حمله خونین را بر مساجد شیعیان در نقاط مختلف افغانستان انجام داده است اما این نخستین مورد است که یک موسسه بین‌المللی خیریه هدف قرار می‌گیرد.

آگاهان امور به این باور است که شورشیان توانایی جنگ با نظامیان افغان را ندارند اما دست به حملاتی می‌زنند که بیشتر ترس و وحشت ایجاد کرده و در بین مردم نگرانی خلق کنند. به باور این افراد حمله روز گذشته نیز به همین منظور انجام شده است.

شایسته باز ناصری، رییس کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان افغانستان
شایسته باز ناصری، رییس کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان افغانستان

شایسته باز ناصری، رییس کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که شورشیان تلاش دارند که دست به حملاتی بزنند که شهروندان افغان را نگران بسازند. او به خبرنامه گفت: «تاهنوز کودکان مصون بودند حالا در جایی به اطفال بی‌وارث کمک می‌شد، آسیب می‌رسانند. این‌ها دشمنان صلح و ثبات و دشمن مردم ما اند.»

در همین حال وحید مژده، کارشناس سیاسی به این باور است که داعش می‌خواهد بیشتر خود را به‌عنوان یک گروهی که حضور دارد، مطرح بسازد و دست به حملات سمبولیک می زند. او به خبرنامه گفت: «آن‌ها دست به این کار زدند تا به‌عنوان یک گروه مهم در افغانستان مطرح باشند.»

پیامدها

حمله بر دفتر نهاد خیریه حمایت از کودکان در ننگرهار جنایت جنگی خوانده شده است. این حمله بر یکی از موسساتی انجام شده است که میلیون‌ها کودک افغان از سوی آن حمایت می‌شد. اکنون این موسسه فعالیت‌هایش را تا زمانی‌که نگرانی‌ها در مورد امنیت کارمندانش رفع نشود، تعلیق کرده است.

شایسته باز ناصری می‌گوید که توقف فعالیت موسسه حمایت از کودکان پیامدهای بد و منفی را بالای روحیه مردم و نهادهای خیریه فعال در افغانستان می‌گذارد زیرا کارکردهای این نهادها را با تهدید مواجه می‌سازد.

آقای مژده هم می‌گوید که افغانستان یک کشور فقیر است و مردم این کشور هنوز نیازمند کمک‌های جامعه جهانی است و توقف فعالیت موسسات بیشتر روی مردمان فقیر در روستاها تاثیر می‌گذارد.

وحید مژده، تحلیل‌گر مسایل سیاسی افغانستان
وحید مژده، تحلیل‌گر مسایل سیاسی افغانستان

افزون بر این کودکان افغانستان در حال حاضر با کارهای شاقه و عدم مصونیت دست و پنجه نرم می‌کنند. به باور بسیاری از آگاهان، توقف فعالیت موسسه خیره حمایت از کودکان تاثیر ناگواری بر وضعیت کودکان افغان می‌گذارد زیرا کودکان در مناطق ناامن، کودکان معلول و کودکان کار به حمایت بیشتر این نهاد نیازمند اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان