جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

جنگنده‌های A-10؛ حمایت از نیروهای افغان و امریکایی و کابوس طالبان در آسمان افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

ایالات متحده امریکا در ادامه کمک‌هایش برای تقویت ارتش ملی افغانستان روز گذشته چهار چرخ‌بال بلک‌هاک دیگر نیز به این کشور داده و شماری از جت‌های جنگی را نیز به افغانستان فرستاده است.

چرخ‌بال‌های بلک‌‌هاک امریکایی روز گذشته در میدان هوایی قندهار، در جنوب افغانستان تحویل داده شده است. در حال حاضر شمار این چرخ بال‌های امریکایی در میدان هوایی قندهار به هشت فروند رسیده که چهار فروند آن در سال گذشته میلادی به ارتش افغانستان تحویل داده شده بود.

قرار است امریکا تا سال 2020 میلادی 159 فروند چرخ‌بال بلک‌هاک به افغانستان تحویل دهد. روند تحویل‌دهی چرخ‌بال‌های بلک‌هاک به ارتش افغانستان مرحله به مرحله پیش می‌رود و تاکنون دومین دسته از این چرخ‌بال‌ها تحویل داده شده است.

در کنار این روز گذشته هوانیروی امریکا از رسیدن چندین فروند جنگنده امریکایی تاندربولت A-10 به افغانستان نیز خبر داده‌ است. این هواپیماهای جنگی قرار است برای ایجاد فشار بیشتر بر طالبان و انجام حملات هوایی در افغانستان به کار گرفته شود.

تاندربولت ای 10

مقام‌های نظامی امریکا گفته‌اند که 12 فروند هواپیمای جنگی تاندربولت A-10 به میدان هوایی قندهار رسیده و اولین ماموریت‌های رزمی خود را آغاز کرده‌ است. این هواپیماها برای نخستین بار پس از سال 2012 میلادی به افغانستان فرستاده شده است.

تاندربولت A-10 از جمله اولین هواپیماهای جنگی امریکا است که برای حمایت جدی از نیروهای زمینی در جریان نبرد طراحی شده است. این هواپیماها در سال 1975 ساخته شده و در جنگ‌های دهه 1980 در اروپای شرقی برای مقابله با تانک‌های روسی استفاده شده است. در جنگ‌های خلیج فارس و در مبارزه با داعش در خاورمیانه نیز از این هواپیماها استفاده شده است.

A10-2
جنگنده امریکایی تاندربولت ای 10

این هواپیماها قدرت مانور زیاد در سرعت و ارتفاع پایین را دارا می‌باشد و می‌تواند مدت‌ها با سرعت 320 کیلومتر در ساعت در ارتفاع پایین‌تر از 300 متری زمین با شعاع دید 4.2 کیلومتر حرکت کند.A-10 قابلیت حمل مسلسل 30 میلی متری را دارد که قادر به شلیک 3900 گلوله در یک دقیقه است.

این جت‌های جنگی درحالی به افغانستان رسیده‌ که دو گروه تروریستی طالبان و داعش همزمان در این کشور فعالیت‌های شان را بیشتر کرده و حتا در پایتخت افغانستان حملاتی را راه‌اندازی کرده ‌اند.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که پس از آن‌که داعش در عراق و سوریه 98 درصد پایگاه‌های خود را از دست داد، تصمیم گرفته شد تا جنگنده‌های A-10 برای حمایت از نیروهای افغان و امریکایی به افغانستان فرستاده شوند.

در کنار این مقام‌های امریکایی گفته‌اند که برای انجام این عملیات‌ها از سایر جنگ افزارهای امریکایی به شمول بمب افگن‌های بی– ۵۲، جنگنده‌های اف -۱۶ و اف- ۲۲، هواپیماهای بی سرنشین کشفی و چرخ‌بال‌های جنگی کار گرفته خواهد شد.

منابع مالی طالبان

ارتش افغانستان به کمک نیروهای خارجی مستقر در این کشور در اوایل ماه قوس عملیات نابودی مراکز تولید مواد مخدر در این کشور را آغاز کرد. این عملیات هوایی سنگین نخست از حمله بر مراکز تولید مواد مخدر در ولایت هلمند آغاز شد و در نخستین حمله هزاران کیلوگرام مواد مخدر از بین برده شد.

https://twitter.com/USFOR_A/status/932638442365816833

در ماه قوس وزارت دفاع افغانستان و فرماندهی نیروهای حمایت قاطع در این کشور اعلام کردند که در یک هفته گذشته ۲۲ کارخانه تولید مواد مخدر در چهار شهرستان ولایت هلمند از بین برده شده است. این شهرستان‌ها شامل کجکی، موسی قلعه، واشیر و دیشو می‌باشند.

اکنون نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان گفته‌اند که از هواپیماهای جنگی جدید که به این کشور رسیده، برای هدف قرار دادن کارخانه‌های تولید مواد مخدر استفاده خواهد شد و تلاش می‌شود تا با تمرکز بر منابع مالی طالبان این گروه را وادار به مذاکره کنند.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که تا دست یابی به نتایج مورد نظر در مبارزه با هراس افنگی از تکنالوژی‌های مختلف استفاده می‌شود و در جایی که لازم باشد از نیروهای امریکایی درخواست کمک می‌گردد تا برای نابودی مواضع شورشیان اقدام کنند.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه گفت تا زمانی که منابع مالی و درآمدزایی تروریزم از بین برده نشود، فعالیت‌های تروریستی آن‌ها ادامه می‌یابد. او گفت: «فابریکه‌های مواد مخدر، ماین سازی و مواضع عمیق دشمن در زیرزمینی‌های بسیار رفته است. برای از بین بردن دشمن باید این مواضع هدف قرار بگیرد. تا اندازه‌ای قوای هوایی افغان و در صورت نیاز قوای ایالات متحده امریکا کمک می‌کند.»

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در مناطقی از ولایت‌های ننگرهار، هلمند، فاریاب، جوزجان، سرپل، فراه، غزنی و پکتیا فابریکه‌های تولید مواد مخدر و ماین‌سازی شورشیان نابود شده است.

محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

به گفته‌ی این وزارت تاکنون در حدود 100 مرکز تولید مواد مخدر و ماین‌سازی و انبار مواد مخدر طالبان در نقاط مختلف افغانستان از بین برده شده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، در سال گذشته حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ لابراتوار مواد مخدر در مناطق تحت کنترل طالبان در افغانستان فعال بوده‌ است. علاوه بر این گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان توانسته‌اند سهم بالاتری از تجارت ۶۰ میلیارد دالری تریاک افغانستان در بازارهای جهانی به‌دست آورندگزارش‌های دیگر وجود دارد که طالبان و قاچاق بران مواد مخدر پس از تبدیل تریاک به هیرویین، هر کیلو هیرویین را به قیمت ۲ هزار و ۳۰۰ دالر امریکایی در بازارهای منطقه به فروش می‌رسانند.

فشار بیشتر بر طالبان

پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان، به نظر می‌رسد که نظامیان این کشور و ارتش افغانستان فشارهای خود بر جنگجویان طالبان را بیشتر ساخته‌اند. همزمان با این که تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی جنگ افغانستان جریان دارد، باورها بر این است که بدون فشار شدید بر طالبان که آنان را در تنگاه قرار دهد تا به این نتیجه برسند که در میدان جنگ پیروز نمی‌شوند، صلح در افغانستان تأمین نمی‌گردد.

از سوی هم سال گذشته فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود که برای شکستاندن بن‌بست جنگ در این کشور نیاز به نیروهای بیشتر است. در پاسخ این مقام ارشد نظامی، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا طرح اعزام بیش از 3 هزار نیروی اضافی به افغانستان را تصویب کرد و اعلام نمود که سران طالبان تحت فشار بیشتر قرار گیرند.

اکنون به نظر می‌رسد که در ادامه فشارها بر طالبان، نظامیان امریکایی در تلاش اند تا با فرستادن جنگنده‌های تازه به افغانستان فشار بیشتری را بر گروه طالبان وارد کند.

جنرال جیمز هکر، فرمانده یکی از قطعات هوایی نظامیان امریکا در افغانستان گفته است که داعش در عراق و سوریه نابود شده و اکنون امریکا در افغانستان نیرو و امکانات خود را بیشتر می‌سازد تا بتواند جنگ در برابر هراس‌افگنی را به‌گونه‌ی درست پیش ببرد. او گفته است که «طالبان تا کنون ضربه کامل قدرت هوایی نیروهای امریکایی و افغان را حس نکرده‌اند.»

https://twitter.com/CENTCOM/status/955884282509234182

او گفته است که سربازان آمریکایی به افغانستان بازگشته اند تا در مبارزه با هراس افگنی علاوه بر هدف قرار دادن منابع درآمدزایی طالبان از جمله تاسیسات تولید مواد مخدر عملیات‌های ضد تروریستی را نیز انجام دهند.

وزارت دفاع افغانستان به این باور است که باید مواضع زیرزمینی طالبان در این کشور هدف قرار گیرد تا این گروه نتواند پناهگاه داشته باشد و امکانات نظامی جدید امریکایی برای رسیدن به این هدف کمک می‌کند.

امریکا در سال 2017 میلادی بیش از 4 هزار بمب را در برابر طالبان و داعش در افغانستان استفاده کرده است. این رقم افزایش جدی استفاده از ابزارهای هوایی را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

امریکا و ارتش افغانستان درحالی فشارها بر طالبان را بیشتر کرده که به تازگی نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت افغانستان برگزار شده است. در این نشست روی مبارزه مشترک جامعه جهانی با تروریزم صحبت شده و اعضای شورای امنیت گفته‌اند که مبارزه با تروریزم تنها مسئولیت افغانستان نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان