جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

افزایش حملات طالبان؛ جنگ در حومه‌های شهر، نگرانی از سقوط فراه و رسیدن کماندوهای امید

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

یک سال پس از محاصره مرکز ولایت فراه از سوی طالبان، دو روز پیش گذشته گلبهار مجاهد، آمر امنیت پولیس این ولایت در اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در حومه شهر فراه، مرکز ولایت فراه کشته شد. او که برای نظارت از پاسگاه‌های امنیتی اطراف شهر رفته بود، طعمه ماین شد.

گلبهار مجاهد یک روز پس از آن برای بازدید از پاسگاه‌های امنیتی می‌رفت که طالبان از مسیر شهرستان پشت‌رود بر پاسگاه‌های امنیتی اطراف شهر فراه حمله کرده و نگرانی‌هایی را در مورد امنیت شهر فراه خلق کرده بودند.

این درحالی است که در ماه میزان سال جاری نیز جنگجویان طالب 4 حمله را بر 4 پاسگاه امنیتی در شهرستان‌های پشت‌رود، پشت کوه، بالا بلوک و کمربند امنیتی شهر فراه راه‌اندازی کردند. در این درگیری‌ها 24 سرباز پولیس افغانستان کشته شدند و 27 جنگجوی طالب نیز در نتیجه حملات هوایی ارتش در روستاهای دهنه خرمالق، دهنه کنسک و کوه چمندک شهرستان بالا بلوک کشته شدند.

فراه در غرب افغانستان یکی از ولایت‌های مهم و کلیدی برای این کشور است. این ولایت هم‌مرز با ایران است و به ارزش میلیاردها افغانی کالا از طریق ولایت وارد و صادر می‌شود.

چند روز پیش شاه جهان والی ولایت فراه گفته بود که «دست‌های خارجی» در پشت جنگ‌های این ولایت دخیل است و طالبان با تجهیزات روسی می‌جنگند. او گفته بود که طالبان دوربین‌های دید در شب دارند و این دوربین‌ها قادر به تعیین مسافت، هدف‌گیری دقیق در تاریکی شب و دارای لیزر است که دید در شب را ممکن می‌سازد.

او همچنان گفته است که در پشت جنگ فراه سازمان استخبارات پاکستان قرار دارد و در مرزهای نزدیک ولایت فراه جنگجویان گروه طالبان آموزش نظامی می‌بینند. به گفته‌ی او طالبان در فراه مرکز هیچ شهرستانی را در اختیار ندارند در پنج شهرستان مناطقی را در کنترل دارند.

شاه جهان نوری، والی ولایت فراه
شاه جهان نوری، والی ولایت فراه

به دنبال این گفته‌ها نگرانی‌ها از پیش‌روی طالبان به سمت مرکز شهر فراه نیز مطرح شد. علاوه بر این چند روز گزارش شده بود که در حدود صد سرباز امنیتی در جریان یک هفته در فراه کشته شده‌اند.

دو روز پس از کشته شدن آمر امنیت پولیس ولایت فراه، منابع محلی به خبرنامه می‌گویند که طالبان قادر به تصرف مرکز فراه نیستند اما در چند کیلومتری شهر با نیروهای افغان درگیر اند و بر پاسگاه‌های امنیتی عملیات چریکی انجام می‌دهند.

مناطق ناامن

در سال گذشته طالبان تا چند کیلومتری مرکز ولایت فراه پیش رفتند و خطر سقوط این ولایت نیز بسیاری از باشندگان فراه را نگران ساخته بود. اما نظامیان افغان توانستند طالبان را عقب زده و کنترل مرکز شهر و اطراف آن را در اختیار بگیرند.

مقام‌های محلی فراه در ماه میزان امسال به خبرنامه گفته بودند که مناطقی چون شهرستان‌های بالابلوک، پشت‌رود و شیب کوه در ماه‌های اخیر شاهد تحرکات دشمن است اما نگرانی از سقوط مرکز ولایت وجود ندارد.

محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه گفته بود که شهرستان‌های پشت کوه و شیب کوه مسیر ترانزیتی و یکی از منابع درآمد حکومت افغانستان است و از همین رو مخالفان مسلح تلاش دارند تا کنترل این مناطق را به دست داشته باشند.

آقای مهری دیروز نیز در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که در 24 ساعت گذشته هیچ درگیری در فراه رخ نداده و نیروهای کمکی آمده‌اند و وضعیت امنیتی رو به بهبودی است. به گفته‌ی او ترس از سقوط مرکز شهر فراه به‌دست طالبان وجود ندارد و «مرکز شهر فراه به هیچ وجه سقوط نخواهد کرد.»

ناصر مهری، سخنگوی والی فراه
محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه

او گفت که در این اواخر تحرکات دشمن در فراه زیادتر شده و حملات خود را از شهرستان‌های پشت‌رود و بالابلوک بالای پاسگاه‌های امنیتی و اطراف شهر آغاز کرده بودند.

سخنگوی والی فراه افزود که طالبان از ولایت‌های هلمند، غزنی، غور و بادغیس به فراه آمده  و حضور این جنگجویان باعث شده تا تحرکات طالبان در فراه بیشتر شود.

طالبان در حال حاضر به جنگ چریکی ادامه می‌دهند و تجمعات مشخص در مناطق مشخص ندارند زیرا ارتش افغانستان به دنبال آنان است و این امر باعث شده تا طالبان در مناطقی که بیشتر افراد غیرنظامی حضور دارند، گشت‌وگذار داشته باشند.

حمله بر پاسگاه‌ها

در همین حال عبدالصمد صالحی، عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید که سقوط ولایت مطرح نیست اما تلفات نیروهای نظامی زیاد است و پاسگاه‌ها با کمیت کمی که دارند، در برابر تهاجم دشمن تلفات می‌دهند.

آقای صالحی در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که پاسگاه‌های ضعیف در جریان شب سقوط می‌کنند و در حال حاضر حملات طالبان بر کمربند امنیتی شهر فراه بیشتر شده و بر پاسگاه‌ها حمله می‌کنند.

منابع محلی در مورد رقم تلفات نیروهای افغان به خبرنامه چیزی نمی‌گویند اما می‌گویند حملات طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی تلفات دارد و به‌گفته‌ی عبدالصمد صالحی این موضوع نگرانی‌های مردم را بیشتر کرده است.

در همین حال مسئولان شفاخانه ولایتی فراه به رسانه‌ها گفته‌اند که در سه هفته گذشته 140 کشته و زخمی از نیروهای امنیتی به این شفاخانه منتقل شده‌اند. این رقم شامل 46 کشته و 94 زخمی است.

در دو روز گذشته ارتش نیز به ولایت فراه رسیده و شماری از پاسگاه‌های آسیب‌پذیر را در کنترل گرفته است. ارتش می‌کوشد تا پاسگاه‌ها را استحکام بیشتر بخشیده و برای رفع تهدیدهای شورشیان تلاش بیشتر به خرج بدهد.

forces14
حملات طالبان بر کمربند امنیتی شهر فراه بیشتر شده و بر پاسگاه‌ها حمله می‌کنند

رقم دقیقی از جنگجویان طالبان در دست نیست نیست اما آقای صالحی می‌گوید که طالبان از مسیر شهرستان شیندند هرات و ولایت هلمند به فراه آمده و در سه شهرستان پشت‌رود، خاک سفید و بالابلوک بیشتر تجمع دارند.

چرایی حمله

شهرستان‌های پشت کوه و شیب کوه در ولایت فراه مسیر ترانزیتی گمرک ولایت فراه است. پشت رود در واقع دروازه ورودی شهر فراه است. افزون بر این جاده فراه-فرارود ولایت فراه را به قندهار وصل می‌کند و دارای اهمیت ویژه است.

در چند ماه اخیر تمرکز طالبان بر مسیر گمرک ولایت فراه بیشتر شده است و حملات بیشتری را بر پاسگاه‌های امنیتی در این مسیر انجام داده‌اند.

مقام‌های محلی ولایت فراه به این باور اند که طالبان با حمله بر پاسگاه‌های امنیتی به دنبال دست یافتن و گرفتن کنترل این مسیر تجاری و اقتصادی اند از همین رو از سایر ولایات نیز نیرو جمع‌آوری کرده و تحرکات شان را بیشتر کرده‌اند.

محمد ناصر مهری به این باور است که ولایت فراه یکی از ولایات تجاری و اقتصادی است که از درک بندر شیخ ابونصر سالانه میلیون‌ها افغانی به حکومت مرکزی افغانستان تحویل می‌کند. این امر باعث شده تا طالبان توجه بیشتری بر فراه داشته باشند.

آقای مهری گفت: «همین امر باعث شده تا آن‌ها توجه بیشتری را به این ولایت داشته باشند و بتوانند از طریق همین ولایت در بخش کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر بخش عایداتی خود را در این ساحات تمویل کنند.»

سخنگوی والی فراه گفت که با ناامن شدن فراه طالبان می‌توانند مواد مخدر را به سادگی خرید و فروش کرده و منابع مالی خود را بیشتر بسازند.

taliban-in-afg
با ناامن شدن فراه طالبان می‌توانند مواد مخدر را به سادگی خرید و فروش کرده و منابع مالی خود را بیشتر بسازند

عبدالصمد صالحی هم به این باور است که حمله بر پاسگاه‌های مسیر تجاری فراه از لحاظ روانی برای تبلیغات گروه طالبان تاثیرگذار است به لحاظ مالی نیز به آن ها کمک جدی می باشد.

فراه در جنوب افغانستان 300 کیلومتر با ایران مرز مشترک دارد. براساس گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر در حدود 4 هزار شورشی در این ولایت حضور دارند که در تلاش اند از فراه به عنوان یک دهلیز تدارکاتی استفاده کنند.

درحالی که درگیری در فراه نگرانی‌های زیادی را خلق کرده و طالبان نیز حملات شان را بیشتر کرده، وزارت دفاع افغانستان از اعزام نیروهای کماندو به فراه خبر داده است. سپاه عملیات خاص ارتش در خبرنامه‌ای نوشته است که سربازان کندک نهم کوماندو به ولایت فراه رسیده و عملیات پاکسازی را در ساحه های قریه چین فارسی شهرستان پشت رود انجام داده ‌اند.

در خبرنامه این مرکز آمده است که به‌زودی قطعات دیگر کماندو نیز به فراه فرستاده می‌شود و با حمایت هوانیروی ارتش به این ولایت انتقال داده می‌شوند.

سخنگوی والی فراه نیز گفت که نیروهای کماندو، نظم عامه و کشف به این ولایت رسیده و بخش‌هایی که در آن تهدیدات بلند وجود داشت، را تحت پوشش قرار داده ‌اند.

رسیدن این نیروها باعث شده که وضعیت در 24 ساعت گذشته در فراه تغییر کند. در حال حاضر این نیروهای تازه‌نفس تلاش دارند تا مناطقی را در اطراف شهر فراه و شهرستان پشت‌رود پاکسازی کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان