جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

1000 نیروی ویژه تازه نفس آمریکا؛ از آموزش و مشوره‌دهی به نظامیان تا پاسخ به نیازمندی‌های افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

چهار ماه پس از اعلام استراتژی جدید دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا و دو ماه مانده به آغاز فصل بهاری جنگ مخالفان مسلح دولت با نظامیان افغان، پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا تصمیم گرفته تا پیش از رسیدن بهار و آغاز فصل جنگی حضور نظامی این کشور را در افغانستان گسترش دهد.

براساس این تصمیم، قرار است یک گروه هزار نفری نیروی ویژه «مشورت‌دهی و کمک» به افغانستان اعزام شود تا ارتش افغانستان را بیشتر آموزش داده و در جنگ با هراس‌افگنی آنان را مشوره بدهد. این نیروها قرار است تا ماه فبروری سال 2018 میلادی به افغانستان فرستاده شوند.

دونالد ترامپ پس از آن‌که به کاخ سفید راه یافت، به جنرال جیمز متیس، وزارت دفاع خود صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد حضور نظامیان امریکایی در افغانستان را داد. پس از آن او طرح اعزام بیش از 3 هزار نیروی جدید به افغانستان را مورد تایید قرار داد.

به دنبال این تصمیم وزیران دفاع سازمان ناتو نیز فیصله کردند تا سه هزار سرباز اضافی به افغانستان اعزام شوند تا هوانیرو، کماندو، نظم عامه و نیروهای مرزی افغانستان آموزش و مشوره دهند. در آن زمان دبیر کل ناتو، ینس استولتنبرگ اعلام کرد که نیروهای خارجی مستقر در افغانستان از 13 هزار به 16 هزار نفر خواهند رسید.

به دنبال این تصمیم امریکا متعهد شد تا هوانیروی افغانستان را بیشتر تجهیز کند. در همین راستا امریکا تاکنون چندین بال هلیکوپتر بلک‌هاک را به افغانستان سپرده و قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۵۰ چرخ‌بال بلک‌هاوک به این کشور بدهد.

blackhawk
امریکا تاکنون چندین بال هلیکوپتر بلک‌هاک را به افغانستان سپرده و قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۵۰ چرخ‌بال بلک‌هاوک به این کشور بدهد

در تازه‌ترین مورد مقام‌های نظامی امریکا اعلام کرده‌اند که یک هزار مشاور تازه به افغانستان اعزام می‌شوند تا نیروهای ارتش افغانستان را آموزش و مشوره دهند. در کنار این قرار است شماری از هواپیماهای بدون سرنشین نیز به افغانستان فرستاده شود.

روزنامه انگلیسی زبان وال‌ستریت ژورنال از نقل مقام‌های نظامی امریکا نوشته است که هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی که به افغانستان فرستاده خواهد شد، برای حمایت هوایی، اهداف کشفی و استخباراتی در این کشور فرستاده می‌شوند.

یک هزار مشاور

وزارت دفاع امریکا تصمیم گرفته تا یک هزار سرباز جدید را برای آموزش و مشوره‌دهی نظامیان افغانستان از پایگاه نظامی فورت بیننگ در ماه فبروی به افغانستان بفرستد. اعزام این سربازان در راستای عملی شدن تعهد امریکا در بخش آموزش نظامیان افغان گفته شده است.

جنرال مارک ملی، رییس ستاد ارتش امریکا گفته است که این سربازان در چوکات یک لوا به افغانستان فرستاده می‌شوند و ماموریت اصلی این نیروهای ویژه انجام عملیات های مشوره‌دهی و کمک‌رسانی به کشورهای متحد امریکا و شرکای آن است.

عکس سربازان امریکایی در حال سفر به افغانستان (در سایت خبرنامه هست)

کریستوفر اوپارد، یکی از مسئولان رسانه‌ای ارتش امریکا نیز گفته که اعزام یک هزار سرباز جدید به افغانستان بخشی از ماموریت حمایت قاطع است. او گفته که این نیروها تنها در بخش مشوره‌دهی و کمک به نیروهای امنیتی کشورهای متحد امریکا تخصص و تجربه دارند و برای نخستین بار است که به افغانستان فرستاده می‌شوند.

پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، به نظر می‌رسد که امریکا توجه ویژه‌ای را بر افغانستان متمرکز کرده است. رییس جمهور آمریکا همانگونه که در آغاز از نقش پاکستان در امر مبارزه با تروریزم هشدار داده بود، به تازگی گفته است که پاکستان در بدل 33 میلیارد دالر کمک امریکا در 15 سال گذشته دروغ گفته است.

علاوه بر این امریکا کمک‌های مالی خود به پاکستان را تعلیق کرده است. واشنگتن هشدار داده است تا زمانی‌که پاکستان برای مبارزه با تروریزم صادقانه تلاش نکند و از گروه‌های تروریستی از جمله شبکه حقانی و طالبان را هدف قرار ندهد، کمک‌های خود را تعلیق می‌کند.

از سوی هم ماموریت نظامیان امریکایی در مبارزه با داعش در خاورمیانه با شکست گروه داعش رو به پایان است. به نظر می‌رسد تاکید بر افغانستان بخشی از یک تغییر بزرگ است که انتظار می‌رود میزان حضور نظامی امریکا در خاورمیانه را کاهش داده و تمرکز مجدد بر جنوب شرق آسیا نماید.

هواپیمای بدون سرنشین

امریکا در 16 سال حضور خود در افغانستان بارها با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین شورشیان مخالف دولت افغانستان را هدف قرار داده است. در یک مورد هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان را هدف قرار داد. اختر منصور در نتیجه این حمله در خاک پاکستان کشته شد.

Mullah-Akhtar-mohammad-Mansour
ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان

اکنون وزارت دفاع امریکا تصمیم گرفته است تا چندین هواپیمای بدون سرنشین را به افغانستان بفرستد تا از آن برای حمایت‌های هوایی، کشف اهداف دشمن و جمع‌آوری معلومات استفاده شود.

در حال حاضر نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان سربازان این کشور را آموزش و مشوره می‌دهند. افزون بر این ماموریت حمایت قاطع هوانیروی افغانستان را آموزش می‌دهد تا این نیرو بتواند از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند.

نیازمندی افغانستان

حکومت افغانستان در سه سال گذشته روی تقویت و آموزش نیروهای نظامی خود، به‌ویژه ارتش، بیشتر متمرکز شده است. در کنار این رهبری حکومت این کشور مدعی است که وزارت دفاع افغانستان را به شکل گسترده‌ای اصلاح کرده و در کنار این رسیدن به اهدافی که در پلان چهارساله امنیتی تعریف شده است، نیازمند منابع بشری و مالی بیشتر است.

در راستای اصلاحات ارتش، حکومت افغانستان نیروهای پولیس سرحدی و پولیس امن و نظم عامه را از وزارت داخله به وزارت دفاع انتقال داده تا مدیریت جنگ را یک دست بسازد. انتقال این نیروها به وزارت دفاع و ادغام آنان در چوکات ارتش نیازمند آموزش‌هایی است که به گفته‌ی مقام‌های وزارت دفاع افغانستان برای رفع آن به کمک امریکا و متحدان آن نیاز است.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه گفت که تجهیزات ارتش اکنون با معیارهایی که لازم است از سوی امریکا کمک می‌شود و قطعات بیشتری چون کماندو و سرحدی تشکیل می‌شود که همه به آموزش نیاز دارند.

محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

او گفت براساس این نیازمندی افغانستان امریکا تصمیم گرفته تا «استادان جدید که با تکنالوژی خوب مجهز اند به افغانستان بیایند و جایگزین استادان سابقه شوند تا تعلیم و تربیه و مشوره‌دهی را در افغانستان به پیش ببرند.»

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که هواپیماها و زره‌پوش‌هایی که در اختیار ارتش قرار گرفته و نیروهای جدیدی که از پولیس سرحدی به ارتش آمده‌اند نیازمند آموزش اند و مشاوران جدید امریکایی این افراد را آموزش خواهند داد.

آقای رادمنش گفت که هزار مشاور امریکایی در مراکز آموزش و تعلیمی جابجا می‌شوند تا بتوانند نظامیان افغان را در نقاط مختلف آموزش بدهند. به گفته‌ی او اعزام این مربیان جدید می‌تواند نقش تاثیرگذار و مثبت داشته باشد زیرا «عرق‌ریزی در میدان آموزش پیروزی در میدان جنگ را برای یک نظامی رقم می‌زند.»

جنرال جان نیکلسن، فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز گفته است که جابجایی مشاوران جدید امریکایی برای فعالیت نیروهای امنیتی افغانستان در میدان جنگ بسیار موثر است.

طالبان اما در واکنش به اعزام یک هزار سرباز جدید امریکایی به افغانستان گفته‌اند که افزایش سربازان نمی‌تواند به جنگ افغانستان پایان داده و آنان را شکست دهد، زیرا به باور این گروه وقتی امریکا با صد هزار سرباز نتوانست پیروز شود، با اعزام یک هزار سرباز دیگر نمی‌تواند برنده شود.

تجهیز و آموزش نظامیان افغان درحالی مورد توجه بیشتر قرار گرفته است که فشارهای نظامی و سیاسی امریکا و افغانستان بر گروه طالبان بیشتر شده است. افزون بر این امریکا و افغانستان مدعی اند که پاکستان به شورشیان فعال در افغانستان پناهگاه داده و این شورشیان از آن‌سوی خط دیورند رهبری می‌شوند.

taliban17
امریکا و افغانستان مدعی اند که پاکستان به شورشیان فعال در افغانستان پناهگاه داده و این شورشیان از آن‌سوی خط دیورند رهبری می‌شوند

تجهیز و آموزش ارتش افغانستان درحالی مورد توجه این کشور و حامیان بین‌المللی‌اش قرار دارد که تا چند ماه دیگر جنگ جبهه طالبان در افغانستان آغاز می‌شود. هرچند وزارت دفاع افغانستان از آمادگی‌های لازم برای سرکوب گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی سخن می‌زند اما موجودیت بیش از بیست گروه تروریستی فعال در افغانستان، از جمله داعش، چالش اساسی است که در برابر نظامیان افغان و خارجی قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان