از تشدید خشونت‌ها تا پیامدهای استراتژی آمریکا در افغانستان؛ روایت متفاوت گروه بین المللی بحران از چشم اندازه سال 2018

توسطالیاس نواندیش

دی ۱۴, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

گروه بین‌المللی بحران با نشر گزارش ویژه‌ای در نخستین روزهای سال نو میلادی ده منازعه جاری در جهان را فهرست کرده و گفته که این منازعه‌ها در شبه جزیره کره تا وینزویلا، خاور میانه و جنوب آسیا دیده می‌شود.

منازعه هسته‌ای کره شمالی، رقابت میان عربستان-امریکا-ایران، بحران روهینگیا: میانمار و بنگلادش، جنگ یمن، منازعه افغانستان، بحران سوریه، منازعه کشور ساحل، منازعه در جمهوری دموکراتیک کنگو، منازعه اوکراین و منازعه ونزویلا ده منازعه جهانی اند که در سال جاری میلادی دیده می‌شود.

تشدید جنگ در افغانستان

درحالی که 2017 سال دشوار و خونین برای افغانستان بود، گروه بین‌المللی بحران در گزارش تازه خود گفته است که احتمال دارد در سال 2018 میلادی جنگ در این کشور تشدید یابد.

در گزارش این نهاد آمده است که استراتژی جدید امریکا برای افغانستان باعث می‌شود که عملیات  نیروهای امریکایی، به‌ویژه حملات هوایی علیه گروه طالبان افزایش یابد و افزون بر این، نظامیان افغان نیز در این سال عملیات تهاجمی بیشتری را بر ضد گروه طالبان و سایر گروه‌ها راه‌اندازی خواهد کرد تا طالبان را مجبور به مذاکره و توسل به راه‌حل سیاسی کنند.

این گزارش گفته که استراتژی امریکا در حال حاضر متمرکز بر عملیات نظامی می‌باشد که با موانع جدی مواجه است. زیرا به گفته تحلیل گران گروه بین المللی بحران عملیات تهاجمی علیه طالبان از لحاظ تاکتیک می‌تواند دستاوردهایی داشته باشد اما بعید است که مسیر یا انگیزه‌ی جنگ در میان شورشیان محلی را تغییر دهد.

گروه بین‌المللی بحران به این باور است که طالبان پس از سال 2001 میلادی اکنون نسبت به هر زمان دیگر قلمرو بیشتری را در خاک افغانستان در اختیار دارند و نسبت به گذشته بیشتر مجهز اند و توانایی حمله بر شهرها را نیز دارند.

US AF
2017 سال دشوار و خونین برای افغانستان بود، گروه بین‌المللی بحران در گزارش تازه خود گفته است که احتمال دارد در سال 2018 میلادی جنگ در این کشور تشدید یابد.

بیش از یک دهه مبارزه با طالبان و حضور بیش از 100 هزار سرباز امریکایی و ناتو نتوانسته شورش گری طالبان را در افغانستان مهار و یا نابود کند. اکنون طالبان در سراسر این کشور در نقاط مختلف حضور دارند و بر علیه دولت افغانستان مبارزه می‌کنند.

گروه بین‌المللی بحران اما به این باور است که اکنون وضعیت تغییر می‌کند و دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا باراک اوباما نیست که تاریخ خروج نظامیان کشورش از افغانستان را مشخص کرده باشد.

اکنون گروه بین‌المللی بحران می‌گوید این استدلال نظامیان امریکایی در مورد شورشیان فعال در افغانستان درست نیست زیرا کشته شدن رهبران طالبان در گذشته باعث نشد تا آنان روی میز مذاکره حاضر شوند.

گروه بین‌المللی بحران درحالی از تشدید جنگ در سال 2018 میلادی در افغانستان سخن می‌زند که اکنون بیش از 20 گروه تروریستی فعال در این کشور حضور دارند. علاوه بر طالبان و شبکه حقانی، داعش نیز در نقاط مختلف این کشور حضور و فعالیت دارد و در سال گذشته توانست چندین حمله مرگبار انفجاری را راه‌اندازی کند.

در کنار این وزارت دفاع افغانستان نیز مدعی است که در زمستان سال جاری خورشیدی عملیات تهاجمی بیشتر برای سرکوب گروه‌های تروریستی اجرا می‌شود و ارتش از حالت تدافعی گذشته خارج شده و حالت تهاجمی را در پیش می‌گیرد.

دگر جنرال طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان
دگر جنرال طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان

انتخابات

برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها در سال آینده تبدیل به یکی از مناقشه‌های جدی سیاسی در افغانستان شده است. پس از رسوایی انتخابات 2014 ریاست جمهوری این کشور، اعتماد شهروندان افغان نسبت به روند انتخابات و همین‌طور نهادهای برگزارکننده آن از بین رفت.

حکومت وحدت ملی افغانستان در سه سال گذشته هنوز نتوانسته انتخابات را برگزار کند و نگرانی‌ها از عدم توانایی آن در برگزاری انتخابات نیز همچنان باقی است. این درحالی است که اختلافات داخلی در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان نیز باعث شده تا رییس کمیسیون انتخابات از سمتش برکنار شود.

جریان‌های سیاسی منتقد از کارهایی که تاکنون در زمینه برگزاری انتخابات انجام شده، انتقاد دارند. این جریان‌ها حکومت را متهم می‌کنند که اراده برگزاری انتخابات و آوردن اصلاحات قابل قبول برای همه در کمیسیون‌های انتخاباتی را ندارد.

علاوه بر کشمکش‌های سیاسی بر سر انتخابات، ناامنی یکی از چالش‌های جدی در برابر انتخابات سال آینده در افغانستان است. کمیسیون انتخابات افغانستان تاکنون نتوانسته مراکز رای‌دهی بیش از 30 شهرستانبیش از 30 شهرستان را در سراسر افغانستان ارزیابی کند.

گروه بین‌المللی بحران نیز در گزارش دو روز پیش خود گفته که انتخابات پارلمانی سال 2018 میلادی و انتخابات ریاست جمهوری 2019 میلادی افغانستان، احتمالاً بر عملیات تهاجمی بر ضد گروه طالبان تاثیر خواهد گذاشت.

election
برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها در سال آینده تبدیل به یکی از مناقشه‌های جدی سیاسی در افغانستان شده است

این گزارش گفته که انتخابات‌هایی که از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ در افغانستان برگزار شده همه به گونه‌ای موجب منازعه شده است. در حال حاضر هم اختلافات سیاسی بیشتر شدت یافته چرا که محمد اشرف غنی از سوی منتقدین خود متهم به انحصارگرایی قدرت است.

استراتژی معطوف به پاکستان

دونالد ترامپ در استراتژی جدید خود برای افغانستان و جنوب آسیا فشار بر پاکستان را بیشتر ساخت و در آن از کشورهای دیگر منطقه یاد نکرده است. او همچنان برای هند در افغانستان نقش بیشتر خواسته؛ امری که باعث می‌شود تا رقابت میان هند و پاکستان در افغانستان تشدید شود.

گروه بین‌المللی بحران افزوده که چنین رویکردی که در آن دیپلوماسی منطقه‌ای ایالات متحده فشار بر پاکستان را بیشتر می‌سازد، باعث می‌شود تا انگیزه پاکستان برای حمایت از شورشیان تغییر نکند.

درحالی که ترامپ نقش کشورهای دیگر منطقه را در امور افغانستان در استراتژی خود از نظر انداخته، طالبان اما در حال حاضر فراتر از پاکستان روابط منطقه‌ای ایجاد کرده‌اند. همزمان با حضور داعش در افغانستان و نگرانی کشورهای منطقه از حضور این گروه در افغانستان، مسکو تایید کرده که برای دفع خطر داعش با طالبان افغان ارتباط دارد.

نقش کشورهای منطقه

با توجه به این‌که دونالد ترامپ به استفاده از نظامی‌گری برای مبارزه با تروریزم در افغانستان تاکید دارد، گروه بین‌المللی بحران به این باور است که کاهش نقش دیپلوماسی باعث شده تا کشورهایی چون ایران و روسیه فکر کنند که امریکا به دنبال آوردن ثبات در افغانستان نه بلکه با استفاده از روش نظامی در تلاش حفظ حضور نظامی خود در این کشور است.

در گزارش این گروه آمده که این برداشت ایران و روسیه از عملکرد امریکا در افغانستان باعث می‌شود تا این کشورها منافع خود را در خطر دیده و از شورشیان در افغانستان حمایت کنند.

taliban
دونالد ترامپ به استفاده از نظامی‌گری برای مبارزه با تروریزم در افغانستان تاکید دارد

گروه بین‌المللی بحران در گزارش خود گفته است که حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان باعث تقویت روحیه ارتش این کشور می‌شود اما خروج سریع از این کشور باعث هرج و مرج در خواهد شد.

این گزارش پیشنهاد کرده که همزمان با افزایش سرعت در میدان‌های جنگ، امریکا باید مسیرهای ارتباطی با گروه طالبان را باز بگذارد و در پی تامین ارتباط با همسایه‌های افغانستان و سایر قدرت‌های منطقه‌ای باشد. افزون بر این، متحدین امریکا نیز باید در افغانستان نقش بزرگتری در دیپلوماسی ایفا کنند تا از طریق آن اقدامات سیاسی و دیپلوماسی نیز در استراتژی امریکا علاوه گردد.

به باور این گروه، استراتژی جدید ترامپ برای افغانستان بیشتر متکی به خشونت است که امکان کاهش منازعه را می‌بندد و این افغان‌ها هستند که در نهایت هزینه آن را خواهند پرداخت.

گروه بین‌المللی بحران درحالی از بسته شدن امکان کاهش منازعه با رویکرد معطوف به خشونت استراتژی امریکا سخن می‌زند که دولت افغانستان تمام تلاش‌های خود را به خرج می‌دهد تا بتواند با طالبان صلح کند. این کشور گفته که هر امکانی که بتواند صلح بیاورد و به جنگ پایان دهد را بررسی می‌کند. کابل اکنون در تلاش است با راه‌اندازی نشست «روند کابل» یک اجماع منطقه‌ای را به‌وجود بیاورد تا بتواند ثبات و صلح را تأمین کرده و به خشونت‌های جاری پایان بدهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *