جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

روایت متفاوت از نوع حاکمیت در حکومت وحدت ملی؛ 6 مورد ابتدایی از افشاسازی امرالله صالح در برنامه سیاه و سفید

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در در اوایل سال جاری به‌حیث وزیر دولت در امور اصلاحات سکتور امنیتی مقرر شد. او پس از سه ماه از این سمت کناره‌گیری کرد اما دلیل استعفای خود را روشن نکرد. او در آن زمان گفته بود که با در نظر گرفتن «حرمت به اسرار امنیتی و مصلحت‌های مهم ملی تلاش خواهد کرد که دلایل و عوامل تصمیم خود» را توضیح بدهد.

او پس از ماه‌ها کناره‌گیری از مقامش شب گذشته در برنامه «سیاه و سفید» شبکه تلویزیونی طلوع نیوز شرکت و گوشه‌هایی از چرایی کار نکردن در حکومت وحدت ملی را فاش ساخت. او مواردی را از پشت پرده تصمیم‌گیری‌ها در سطوح مختلف نهادهای امنیتی افغانستان فاش ساخت که تاکنون برای مردم این کشور گفته نشده بود. در ادامه نکات مهم صحبت‌های آقای صالح فهرست شده است.

لکه سیاه تعصب

امرالله صالح در پاسخ به سوالی که ارگ ریاست جمهوری افغانستان چقدر سمبول وحدت است، گفت که دستاوردهای حکومت وحدت ملی زیر شعاع «یک لکه سیاه تعصب» قرار گرفته است. به گفته‌ی او در جریان ملاقات وزیر خارجه آلمان با رییس جمهور افغانستان معین وزارت خارجه پایین‌تر از سفیر و رییس دفتر رییس جمهور در چوکی جای داده شده است.

او گفت: «مگر غیر از مسأله قومیت و گروهی، در کدام نظام شما معین وزارت خارجه تان را تحقیر می‌کنید؟ به حدی او آدم تحقیر و توهین شده بود که در پست فیسبوکی خود نوشته بود که اگر بحث خدمت به مردم نمی بود من در این جلسه خرد شدم و ملول شدم.»

arg
معین وزارت خارجه افغانستان در جریان دیدار وزیرخارجه آلمان با رییس جمهور اشرف غنی پایین‌تر از سفیر افغانستان و رییس دفتر رییس جمهور نشسته است

عملکرد قومی

آقای صالح در بخشی از صحبت‌هایش گفت که مقام‌های ارگ ریاست جمهوری نسبت به افراد برخورد قومی دارند هرچند که شعار شان ملی‌گرایی است. او گفت که در کنفرانس کابل که با حضور بیش از 20 کشور برگزار شد، به‌عنوان وزیر شرکت کرده بود اما در چوکی او را پایین‌تر از «اکرم خپلواک مشاور رییس جمهور، حاجی دین محمد، حمدالله محب و عمرزاخیلوال سفیران افغانستان» جای داده بودند.

آقای صالح گفت: «یکی از سفیران غربی آمد گفت اگر تو در این کنفرانس نمی‌بودی، این کنفرانس قومی بود نه کنفرانس ملی.»

امرالله صالح گفت که یک روز پس از آن رییس جمهور غنی او را به دفترش خواسته و از او بابت این برخورد معذرت خواسته است ولی او گفته که این مسایل با معذرت خواستن حل نمی‌شود. امرالله صالح همچنان گفت که زمانی وزیر بوده در یکی از جلسات ارگ جایگاهش از معاون سخنگوی رییس جمهور پایین‌تر بوده است.

تقلب امضا

در سه سال گذشته حکومت وحدت ملی افغانستان، شماری از مقام‌های ارشد آن زبان به انتقاد از سیاست‌های رهبری حکومت باز کرده و اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان را متهم به قوم‌گرایی کرده‌اند. اکنون امرالله صالح می‌گوید در ارگ ریاست جمهوری و رهبری حکومت فراتر از این دستبرد در صلاحیت‌های افراد نیز صورت می‌گیرد.

آقای صالح گفت زمانی که وزیر دولت در امور اصلاح سکتور امنیتی بوده از سوی رییس جمهور غنی موظف به اخذ امتحان از نزد شماری از مقام‌های نظامی شده بود اما زمانی که او افراد پیشنهادی را رد کرده بود، وزارت دفاع امضای او را تقلب کرده و برخلاف تصمیم او افراد را به ریاست جمهوری پیشنهاد کرده بود.

saleh
امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان

او گفت: «وقتی که لیست را آوردند، مثلاً گفتند که احمد قومندان فلان لوا. من گفتم جناب رییس صاحب جمهور من این را نوشته کرده‌ام که به شفاخانه روانی معرفی شود این دیوانه است. گفت تو امضا نکردی؟ گفتم نه. گفت وزیر دفاع این چه می‌گوید؟ گفت امضا کرده. پیدا کردیم که امضا تقلب شده.»

او گفت تقلب‌کاران افشا شدند اما با آنان هیچ برخوردی صورت نگرفت و در عوض فرد دیوانه به‌حیث فرمانده لوا معرفی شد.

بی‌علاقگی پولیس به ارقام

آقای صالح در یک مورد دیگر گفت فردی به او معرفی شده بود که قرار بود در یکی از ولایت‌های افغانستان به‌حیث فرمانده پولیس معرفی شود. این فرد پیش از آن به‌حیث فرمانده پولیس ولایت غور کار کرده بود.

او افزود وقتی که از این شخص سوال پرسیده و درباره این‌که ولایت مورد نظر چند شهرستان دارد، شخص گفته است که او به ارقام علاقه ندارد و نیز در پاسخ به یکی از سوالات گفته که او جامعه‌شناس نیست بلکه پولیس است.

آقای صالح گفت: «سوالاتی از این قبیل کردم هیچ پاسخ نداد و من بعد خبر شدم که این آدم مشکلات شخصیتی شدید دارد. با اتفاق کل بورد امضا کردیم که این شخص از صف محاربه مطلق خارج شود. رای ما را باطل ساختند و او را قومندان ساختند … او آدم رفیق یکی از آدم‌های مهم در داخل ارگ بود.»

kabul-police
امرالله صالح گفت که یکی از فرماندهان پولیس در پاسخ به سوال‌های او گفته است که به ارقام علاقه ندارد

سه ماه تلاش ناکام

امرالله صالح گفت زمانی که وزیر دولت در امور اصلاحات سکتور امنیتی بوده می‌خواسته یکی از جوانان تحصیل کرده از ولایت میدان وردک که تحصیلاتش را در خارج از افغانستان فراگرفته بود، در سه ماه نتوانسته به‌عنوان فرمانده مقرر شود.

او گفت: «قومندان مکتب زره‌دار از ولایت وردک. ماستری خود را در ایتالیا گرفته بود. در سه ماهی که من در حکومت بودم، هرقدر تلاش می‌کردیم که این تحصیل کرده را قومندان لوا بسازیم چون با یکی از کسانی که حواریون و مقربین دستگاه هستند شناخت نداشت برطرفش می‌کردند.»

معتادان حشیش

وزیر پیشین دولت در امور اصلاحات سکتور امنیتی گفت یکی از نقاط منفی حکومت وحدت ملی این است که رهبری آن دنبال پیدا کردن افراد بسیار ضعیف است که آنان بلی گوی و مطیع باشند و نتوانند نظر ارایه کنند.

https://www.youtube.com/watch?v=bLVeOnNTngA&feature=youtu.be

او گفت مقرری‌های اول نشان می‌دهد که چندین مقرری اخیر نشان می‌دهد که افراد مقرر شده «مسایل امنیتی را نمی‌فهمند» و «شهرت به لمپن بودن» دارند و تحصیلات ندارند. او گفت: «سوابق جرمی دارند… در هیچ جنگی اشتراک نکرده‌اند و برای نیروهای امنیتی ما سلامی دادن به این افراد توهین است.»

او گفت امروزه نیروهای امنیتی افغانستان به کسانی «سلامی می‌دهند که روی شانه شان خاک ننشسته» است. او همچنان گفت شماری از افراد مقرر شده «معتاد به حشیش اند» و «پولیسی دارید که 160 کیلو وزن دارد.»

نقاط فوق باعث شده است که امرالله صالح پس از سه ماه گماشته شدن به‌حیث وزیر دولت در امور اصلاحات سکتور امنیتی از مقامش استعفا داد. او شب گذشته یکبار دیگر گفت که به‌خاطر وجود همین مشکلات بوده است که او از سمت وزارت استعفا کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان