از انتخابات به موقع تا مسئله امنیت؛ 5 نکته‌ای اساسی از سخنرانی نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان به تازگی در نشست سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان سخنرانی کرده است. او از جنگ و صلح افغانستان تا مواردی چون انتخابات سال جاری در این کشور را مورد بحث قرار داده است.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ 21 دسامبر سال جاری در مقر این سازمان برگزار شد و در آن در مورد وضعیت سیاسی، امنیت، صلح، توسعه اقتصادی، همکاری‌های منطقه‌ای، حقوق بشر، تطبیق روند کابل، مبارزه با مواد مخدر، کمک‌های بشری و مهاجرین و بیجاشدگان داخلی بحث شده است.

آقای یاماموتو در مورد انتخابات گفته است که برگزاری انتخابات به موقع، قابل اعتماد و پذیرفته شده برای سلامت قانون اساسی افغانستان و اعتماد به سیستم مهم است و انتخابات باید به موقع برگزار شود. این درحالی است مقام‌های کمیسیون انتخابات افغانستان از برگزاری انتخابات در 16 سرطان 1396 خورشیدی خبر داده است.

بحث‌ها در مورد انتخابات افغانستان درحالی در نشست سازمان ملل متحد مطرح می‌شود که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان رییس ندارد و اعضای این نهاد منتظر معرفی عضو کمبود کمیسیون انتخابات از سوی ریاست جمهوری افغانستان اند.

ملیحه حسن، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به خبرنامه گفت که قرار است در روزهای آینده عضو کمبود کمیسیون انتخابات معرفی شود و سپس اعضای کمیسیون در نتیجه انتخابات داخلی رییس خود را از میان هفت عضو کمیسیون تعیین خواهند کرد.

در این گزارش به نکات مهم سخنرانی تدامیچی یاماموتو پرداخته‌ایم.

maliha-hassan
ملیحه حسن، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

پیشرفت ناکافی در مورد انتخابات

نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست سازمان ملل گفت که مهم‌ترین موضوع برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده و به تعقیب آن انتخابات سال 2019 ریاست جمهوری افغانستان است. او گفت که برگزاری انتخابات به موقع، قابل اعتماد و پذیرفته شده برای حفظ نظم قانون اساسی و اعتماد به سیستم خیلی مهم است.

آقای یاماموتو گفت که پیشرفت کافی در آماده‌سازی انتخابات وجود داشته اما این کافی نیست و کمیسیون مستقل انتخابات باید به‌طور قابل توجهی در آماده‌سازی انتخابات برای بهبود اعتبار خود پیشرفت بیشتر کند.

او از اقدام مثبت کمیسیون انتخابات در مورد ثبت نام رای دهندگان یاد کرد و گفت که در صورت اجرایی شدن برنامه کمیسیون به‌صورت برنامه‌ریزی شده، به میزان قابل توجهی می‌تواند برای جلوگیری از تقلب مفید باشد و  کاهش تقلب را با کاهش تعداد رای‌های اضافی که توزیع می‌شود، کاهش دهد.

او گفت که تیم پشتیبانی فنی سازمان ملل متحد در مورد مفهوم عملیاتی ثبت نام رای دهندگان با کمیسیون مستقل انتخابات مشغول کار است و این کمیسیون را در اجرای آن کمک خواهد کرد.

elections2
نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که مهم‌ترین موضوع، برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده و به تعقیب آن انتخابات سال 2019 ریاست جمهوری افغانستان است

امنیت انتخابات

آقای یاماموتو به امنیت به‌عنوان عامل تعیین کننده‌ای که انتخابات معتبر و جامع را امکان‌پذیر می‌کند، تاکید کرده است. به گفته‌ی او دولت افغانستان نیاز دارد که یک برنامه امنیتی کامل برای انتخابات داشته باشد.

او درحالی نسبت به وضعیت امنیت انتخابات افغانستان صحبت می‌کند که براساس گفته‌های کمیسیون انتخابات افغانستان درحال حاضر بیش از 30 شهرستان از سروی این  نهاد باز مانده و مشکلات امنیتی باعث شده است که تیم‌های سیار کمیسیون نتوانند به این مناطق سفر کنند.

صلح

تدامیچی یاماموتو گفت که 40 سال جنگ در افغانستان، 39 درصد مردم افغانستان را زیر خط فقر نگه داشته است و باید صلح برقرار شود. او گفت که در یک چنین وضعیت جنگی، 3.3 درصد مردم این کشور در حال حاضر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد.

او گفت: «یک سال پیش من به مردم افغانستان صدا کردم که بیایید برای پایان دادن به جنگ در این کشور و ساختن یک آینده روشن راهی بیابیم. به کشورهای منطقه صدا کردم که برای آوردن صلح در افغانستان و منطقه کمک کنند.»

aid1
تدامیچی یاماموتو گفته است که 3.3 درصد مردم افغانستان در حال حاضر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد

روند کابل

افغانستان امسال روند کابل را برای برقراری صلح راه‌اندازی کرده است. این نشست در تلاش است تا با حضور کشورهای منطقه و جهان برای مشکل جنگ افغانستان راه‌حل پیدا کند.

آقای یاماموتو گفت که روند کابل فرصت خوبیست که در آن افغانستان توقع دارد تا توافق سیاسی با مخالفان مسلح و دنبال کردن حمایت‌های بین‌المللی را به‌دست بیاورد. او گفت که افغانستان نباید این فرصت را از دست بدهد و همکاران بین‌المللی این کشور نیز باید بر این نکته تمرکز کنند که چگونه می‌توان سطح خشونت‌ها را در این کشور کاهش داد.

کاهش تلفات غیرنظامیان افغان

تدامیچی یاماموتو در بخشی از سخنان خود به تلفات غیرنظامیان افغان اشاره کرده و گفته با وجود جنگ‌های شدید میان نظامیان افغانستان و طالبان در فصل جنگ، تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ کاهش یافته است.

او گفته است که با آن‌که نگرانی‌هایی از افزایش در آمار قربانیان غیرنظامی در اثر استفاده از دستگاه‌های انفجاری دست‌ساز از سوی عناصر مخالف دولت و همچنان حملات هوایی از سوی نیروهای طرفدار دولت افغانستان وجود دارد اما در کل این آمار اکنون هم در سطح بالایی قرار دارد.

casualties
تدامیچی یاماموتو گفته که با وجود جنگ‌های شدید میان نظامیان افغانستان و طالبان در فصل جنگ، تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ کاهش یافته است

این مقام سازمان ملل درحالی از وضعیت تلفات غیرنظامیان در افغانستان نگرانی دارد که پیش از این یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفته بود که از سال 2009 میلادی تا نیمه نخست سال جاری میلادی بیش از 77 هزار غیرنظامی در این کشور کشته یا زخمی شده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *