جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

حمله بی‌پیشنه‌ی عطا محمد نور؛ از «مار آستین» خواندن عبدالله تا ماندن در مقام ولایت بلخ

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

عطا محمد نور، رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی پیشین ولایت بلخ امروز در واکنش به نشر خبر استعفایش از سوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که ارگ ریاست جمهوری صلاحیت برکناری او را ندارد زیرا او یک والی نه بلکه نماینده یک تیم است.

او گفت که والی بلخ می‌ماند و تا زمانی‌که رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان درباره او تصمیم نگیرد، به کارش ادامه می‌دهد. او در ادامه افزود: «به‌خاطر جلوگیری از نفوذ داعش و طالبان و پروژه طالب‌سازی و داعش‌سازی به‌عنوان والی می‌مانم.»

آقای نور درحالی این گفته‌ها را مطرح کرد که هفته گذشته ارگ ریاست جمهوری افغانستان خبر استعفای او را منتشر کرد. ارگ گفته بود که آقای نور استعفانامه‌اش را چندی پیش به رییس جمهور غنی داده بود.

در پی نشر این خبر، آقای نور اعلام کرد که او این تصمیم را قبول ندارد زیرا او استعفایش را در جریان مذاکره با ارگ داده و چون خواسته‌های حزب جمعیت برآورده نشده، استعفای او نیز منتفی است.

مذاکره با ارگ

او امروز گفت که به‌حیث یک والی نه بلکه به نمایندگی از یک تیم انتخاباتی با محمد اشرف غنی وارد مذاکره شده و براساس توافق‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی کابینه حکومت وحدت ملی را با آقای غنی تقسیم کرده است.

عطا محمد نور که در سومین سالگرد عبدالقادر ذبیح‌الله، یکی از فرماندهان پیشین جهادی صحبت می‌کرد، گفت که از آدرس حزب جمعیت اسلامی در مذاکره با ارگ و تقسیم وزارت‌خانه‌ها بین ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرایی نقش داشته است.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/944485642498707457

او تاکید کرد که در جریان مذاکره با رییس جمهوری، تعصب و بدبینی آقای غنی با مردم ولایت پنجشیر را به شدت حس کرده و هرکسی را که او از ولایت پنجشیر برای احراز کرسی خاصی پیشنهاد می‌کرده، رییس جمهور غنی از شنیدن آن سر باز زده و حرف‌ها را به حاشیه می‌کشانده است.

آقای نور گفت که در جریان تقسیم کابینه بر سر تک تک وزارت‌خانه‌ها بحث کرده و سهم تیم اصلاحات و همگرایی را تعیین کرده است. او در یک مورد گفت: «اشرف غنی گفت که من در جریان کمپاین‌های انتخاباتی وزارت خارجه را به اکلیل حکیمی وعده کرده بودم.»

مار آستین

عطا محمد نور و جمعیت اسلامی افغانستان یکی از حامیان جدی عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی بود. آقای عبدالله هم به نمایندگی از جمعیت اسلامی افغانستان در انتخابات 2014 ریاست جمهوری اشتراک کرده بود.

امروز آقای نور او را مورد انتقاد تند قرار داد و گفت که آقای عبدالله در برآورده ساختن خواسته‌های جمعیت و تیمی که از او حمایت کرده، ناکام بوده است و همواره از آدرس حزب جمعیت به معامله‌گری‌ها پرداخته است.

او در سخنان تند عبدالله عبدالله را «مار آستین» خواند که جمعیت اسلامی در حمایت از او دچار اشتباه شده است و در حال حاضر رییس اجرایی بیشترین تلاش را برای تخریب آقای نور می‌کند. او گفت: «رییس جمهور غنی تنها در حدود 20 تا 30 درصد در برکناری نقش داشته و در حدود 70 درصد تلاش تخریب از سوی داکتر عبدالله صورت گرفته است.»

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/944495498865659904

رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان افزود که پس از این داکتر عبدالله عبدالله دیگر نمی‌تواند به نمایندگی از این حزب مذاکره کند و طرف مذاکره پس از این تنها جمعیت اسلامی است.

او گفت که دیگر نه ارگ ریاست جمهوری و نه کاخ سپیدار حق تصمیم‌گیری در مورد او به‌عنوان والی بلخ را دارند بلکه این رهبری جمعیت اسلامی است که تصمیم می‌گیرد چه کسی والی بلخ باشد.

تماس با خارجی‌ها

عطا محمد نور خطاب به ریاست جمهوری و ریاست اجرایی افغانستان گفت که از حضور خارجی‌ها برای رسیدن به اهداف شان سوءاستفاده نکرده و کسی را با گرفتن نام خارجی‌ها تهدید نکنند.

او گفت که در تماس‌هایی که با نمایندگان کشورهای مختلف داشته، آنان گفته اند که در امور داخلی افغانستان دخالت ندارند.

آقای نور گفت: «خارجی‌ها منافع خود را به‌خاطر دو داکتر در افغانستان قربانی نمی‌کنند. پس ارگ و سپیدار از حضور آنان برای رسیدن به خواسته‌های نامشروع خود استفاده نکنند.»

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/944496205865869313

تکیه بر مردم

عطا محمد نور در جمع پرشور هوادارانش سخنرانی می‌کرد. او گفت که در چند روز گذشته از سوی گروه‌های مختلف مردمی در بلخ و نقاط مختلف افغانستان حمایت شده است.

او گفت که در این میان حزب جنبش ملی افغانستان به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی نیز حمایت خود از آقای نور را اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر او از حمایت جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس ولایت قندهار نیز یاد کرد و گفت که پس از برکناری او، فرمان برکناری جنرال رازق نیز نوشته شده اما بلخ و قندهار باهم متحد اند و تصمیم ارگ را نمی‌پذیرند.

او این گفته‌ها را درحالی مطرح کرده است که چند هفته پیش نشست قندهار در انتقاد از سیاست‌های حکومت وحدت ملی با حضور شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان و رهبران سیاسی برگزار شد. قرار بود آقای نور نیز در این نشست شرکت کند اما او اعلام کرد که حکومت مرکزی اجازه پرواز برای رفتن به قندهار را برایش نداده است.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/944495849089961984

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان