جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

فصل سخت زمستان؛ کمپاین جمع آوری لباس گرم و تغییر فرهنگ نوع دوستی در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

همزمان با فرا رسیدن فصل سرما، شماری از جوانان در بزرگ‌شهر‌ها به ویژه در شهر کابل کمپاین‌های متعددی جمع آوری لباس گرم برای خانواده‌های بی بضاعت را در نقاط مختلف شهر کابل راه‌اندازی‌کرده‌ و خواستار سهم‌گیری شهروندان در این برنامه‌ شده‌اند. جوانانی زیادی به طور رضا کارانه مصروف جمع آوری لباس‌های که از سوی شهروندان برای افراد نیازمند اهدا می‌شوند، هستند.

مجیب‌الرحمان غزنوی می‌گوید که با همکاری سایر دوستانش از بیست روز پیش در مناطق مختلف شهر کابل کمپاین جمع‌آوری لباس گرم را راه اندازی کرده و تا کنون ۲ هزار دست لباس گرم را جمع آوری و بسته بندی کرده است. او می‌گویدکه هرگاه این برنامه در کابل موفقانه اجرا شود، سلسله جمع آوری لباس به نیازمندان را به سایر ولایات نیز توسعه می‌دهد.

کمک به نیازمندان

مجیب الرحمان غزنوی می‌گوید: ‌«ما همیشه به این فکر می‌کردیم که چگونه می‌توانیم با افراد نیازمند همیاری کینم. بدون شک در کشور ما افراد زیاد نیازمند اند که نمی‌شد به تنهایی به همه‌ آن‌ها رسیدگی شود. از این رو ما سعی کردیم که مردم را نیز باخود همراه سازیم، خوشبختانه تعدادی از خانواده‌ها اقتصادی خوبی دارند و می‌توانند هر از چندگاهی لباس جدید بگیرند. آن‌ها لباس کهنه‌ شان را در الماری انبار می‌کنند. این افراد به جای انبار لباس شان می‌توانند آنها را برای افراد نیاز مند اهدا کنند و ما آن را به افراد نیازمند می‌رسانیم.‌»

کمپاین‌ جمع آوری لباس برای اطفال. تن سرد کودک سرما زده را گرم سازید، تا خداوند قلب تان را گرم سازد‌ در نقاط مختلف شهر از جمله کوته سنگی، دهن باغ، چهارراهی وزیر آباد، حصه اول خیرخانه، دهمزنگ، مکروریان‌ها و … راه اندازی شده است.

جوانانی که به صورت خود جوش این کمپاین را راه‌اندازی کرده و پیش می‌برند به خبرنامه می‌گویند که در این کمپاین همه مردم سهیم اند و تلاش کرده تا نیازمندان را کمک کنند. مجیب می‌گوید:‌ ‌«این روند کمک مختص به سرمایه داران نیست، بل‌که افرادی که نمی‌توانند پول نقد به فقیری بدهد، در صورتی که لباس گرم اضافه از نیاز داشته باشند، می‌توانند سهم بگیرند. زیرا عده‌ای دیگر حتا توان خریدن لباس از لیلامی را  شاید نداشته باشند. آنان می‌توانند به این شکل دست نیازمندی را بگیرد و مایه دلگرمی او به زندگی اش شود.»

غزنوی می‌گوید که لباس‌های جمع‌آوری شده را تا چند روز دیگر به افراد نیازمند توزیع می‌کند: ‌«ما برنامه تشخیص افرادی که بیشتر از همه نیاز منداند را به راه انداخته‌ایم تا بتوانیم به طور بهینه این لباس را در اول ماه جدی توزیع کنیم و یکی از برنامه‌های ما این است که در نقاط مختلف شهر گشت بزنیم و بدون ریا لباس را به افراد و کودکان کارگر خیابانی بدهیم که از فقر توان خرید و پوشیدن لباس گرم را ندارند.»

بیجا شد‌گان

جنگ که از چندین سال در افغانستان میان شورشیان و نیرو‌های امنتی این کشور جریان دارد بسیاری از شهروندان افغان را متاثر کرده اند. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر در افغانستان به دلیل  این درگیری‌‌های مسلحانه بیجا شده اند. سازمان ملل وضعیت این بیجاشدگان را در سرمای زمستان کنونی نگران کننده دانسته و گفته که تنها در هفته جاری حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن مجبور به ترک مناطق شان شده‌اند.

فراهی ها
تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر در افغانستان به دلیل این درگیری‌‌های مسلحانه بیجا شده اند

اگر چه فرا رسیدن زمستان، فصل کاهش نبرد در افغانستان است اما زمستان پیش رو و سرمایش، برای خانواده‌هایی که در نتیجه جنگ‌ها از خانه و شهرشان آواره شده‌اند طاقت فرساتر از آتش جنگ پنداشته می‌شود.

به نظر می‌رسد حالا با توجه به نزدیک شدن فصل سرما، جنجال تازه‌ای برای دولت افغانستان رسیدگی به این افراد است و با این حال جوانان پایتخت نشین افغانستان در تلاش اند که با دولت و مردم برای سپری کردن این زمستان کمک کنند.

انجیلا اکبری ازکسانی است که با کمک دوستان دانشگاهی‌اش کمپاین جمع آوری لباس گرم را راه‌اندازی کرده است. او می‌گوید:‌ «بسیاری از هموطنان ما که در جریان‌جنگ‌ها متضرر شده و خانه‌های شان را رها کرده‌اند. زندگی سختی دارند و نیاز به کمک عاجل دارد. تا رسیدن کمک‌های زمستانی دولت به آنان حداقل کاری که شاید هر فرد توان انجام آن را داشته باشد، اهدای لباس اضافه‌ای‌اش است که دیگر از آن استفاده نمی‌کند.»

کیفیت خوب لباس‌های اهدایی

کسانی که مصروف جمع بندی لباس‌های اهدا شده برای فقرا می‌باشند می‌گویند که انواع مختلف لباس‌ از سوی شهروندان اهدا شده از کیفیت خوبی برخوردار است و می‌تواند گوشه ای از مشکلات افراد نیازمند را رفع سازد.

با این حال گردانندگان کمپاین جمع آوری لباس می‌گویند که خوب است شهروندان از پاپوش‌های اضافی شان نیز غافل نشوند و آن چیزی که قابلیت استفاده در فصل سرما را دارند برای نیازمندان اهدا کنند.

wall6
شماری از شهروندان شهر کابل از راه اندازی برنامه‌های خیریه اهدای لباس که در توان اکثر مردم است ابراز خرسندی کرده اند

این در حالی است که دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید در سال آینده میلادی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند. اکثر این افراد در معرض خطرهای جدی قرار دارند. با این حال شماری از شهروندان شهر کابل از راه اندازی برنامه‌های خیریه اهدای لباس که در توان اکثر مردم است ابراز خرسندی کرده می‌گویند که جمع‌آوری لباس فرهنگ کمک و همیاری با نیازمندان را میان شهروندان، ترویج می‌کند و سبب می‌شود که همه به هم مهر ورزند و برای رفع سایر مشکلات اجتماعی نیز هم دست و همدل شوند.

دیوار مهربانی

در سال‌های گذشته برای کمک با نیازمندان طرح دیوار مهربانی نیز در افغانستان راه اندازی شد. دیوار مهربانی در ساحات پر ازدحام کابل برای کمک به نیازمندان وجود داشت.

مجیب الرحمان غزنوی می‌گوید: «سال‌های گذشته دوستانی دیوار مهربانی را به هدف تقویت حس همدیگر پذیری و کمک به نیازمندان ایجاد کرد که شهروندان با شریک ساختن، لباس، لوازم خانه و کتاب، از طریق دیوار مهربانی، فرهنگ تعاون و حس مسوولیت پذیری را در جامعه تقویت می‌کردند که در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد؛ اما بعد با مشکلاتی دیگری روبرو شد و افرادی که شدیدا نیازمند بودند همچنان نیاز مند می‌ماندند و ما خواستیم که با در نظر داشت محدودیت‌ها و مشکلات خود ما برای نیازمندان لباس‌های اهدا شده را ببریم و تلاش می‌کنیم که موفق شویم.‌»

wall4
در سال‌های گذشته برای کمک با نیازمندان طرح دیوار مهربانی نیز در افغانستان راه اندازی شده بود

ایده‌ای جمع آوری لباس اضافه و اهدای آن به نیازمندان برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ در ایران عملی شد و به تدریج در کشورهای چین، پاکستان، عراق و کشور‌های اروپایی نیز به اجرا درآمد. این فرهنگ به افغانستان نیز منتقل شده‌است و در شهر‌های مختلف این کشور راه اندازی می‌شود.

آگاهان معتقد اند دیوار مهربانی واقدام‌های مشابه باعث رساندن پیام دوستی و مهرورزی میان مردم می‌شود و می‌تواند برای افرادی که از جنگ و خشونت‌های مداوم متضرر می‌باشند، یادآوری کنند که جامعه آن‌ها را فراموش نکرده‌ است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان