جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

بادغیس؛ از گسترش روزافزون شورشی‌گری تا انسداد 10 ساله مسیرهای ارتباطی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

نزدیک به ده سال است که راه‌های مواصلاتی شهرستان‌های جوند و بالامرغاب ولایت بادغیس در شمال غرب افغانستان مسدود است و شورشیان مخالفت دولت این کشور در آن‌جا فعالیت گسترده دارند. این امر باعث نگرانی مردم بادغیس شده و می‌گویند که در هر هفته چند شبانه روز شاهد جنگ اند.

بهاوالدین قادسی، عضو شورای ولایتی بادغیس وضعیت امنیتی ولایت بادغیس را نگران کننده خوانده و می‌گوید که اگر به وضعیت این ولایت رسیدگی نشود، ممکن است که در شروع سال آینده شماری از شهرستان‌های بادغیس سقوط کند.

بادغیس در سال‌های اخیر یکی از ولایت‌های ناامن افغانستان است که علاوه بر حضور گسترده شورشیان، تبدیل به یکی از مراکز تولید مواد مخدر نیز شده است. در اواخر سال گذشته خورشیدی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد که گسترش ناامنی در بادغیس، این ولایت را به دومین ولایت تولید کننده مواد مخدر افغانستان  تبدیل کرده است.

مناطق ناامن

بادغیس در شمال غرب افغانستان در مرز با ولایت‌های فاریاب و هرات یکی از ولایت‌های مرزی نیز می‌باشد. شهرستان بالامرغاب این ولایت با ترکمنستان هم‌مرز است. در سال‌های اخیر علاوه بر شهرستان‌های بالامرغاب و جوند، شهرستان‌های قادس و آب‌کمری نیز شاهد درگیری‌های شورشیان با نظامیان افغان بوده است.

دفتر مطبوعاتی پولیس بادغیس روز 17 قوس سال جاری در خبرنامه‌ای از کشته و زخمی شدن 8 مخالف مسلح دولت در این ولایت خبر داد و گفت که این شورشیان در جریان حمله تهاجمی شان بر پاسگاه‌های امنیتی پولیس محلی در مسیر راه «سنگ آتش شهرستان مقر» کشته و زخمی شده‌اند.

دو روز پیش از آن نیز شورشیان مخالف دولت افغانستان با نیروهای پولیس بادغیس در شهرستان آب‌کمری درگیر شدند که در نتیجه آن یک فرمانده محلی طالبان به نام عبدالشکور زخمی شد.

بهاوالدین قادسی در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که بادغیس در طول سال جاری ناامن بوده و از هفت روز هفته، باشندگان بادغیس سه یا چهار شبانه روز را شاهد جنگ و سقوط پاسگاه‌های نظامیان اند. او تصریح کرد که این وضعیت مردم را نگران کرده و اگر برای تغییر این وضعیت تصمیم گرفته نشود، ممکن است که شهرستان‌های بادغیس سقوط کنند.

آقای قادسی گفت «مرکز طالبان در بالامرغاب است. شهرستان جوند ارتباطش دوازده سال است که با مرکز قطع است. سه شهرستانی که ارتباط نسبی دارند عبارت از آب‌کمری، قادس و مقر اند. آب‌کمری هم ناامن شده و بیشترین امنیت را قادس دارد.»

در همین حال خالد صافی، مشاور مطبوعاتی والی بادغیس می‌گوید که شورشیان در این ولایت از تاکتیک‌های مختلف استفاده می‌کنند و مشخصاً مناطق خاص در کنترل مخالفین قرار ندارد. آقای صافی در گفت‌وگو با خبرنامه مسدود بودن مسیرهای شهرستان‌های بالامرغاب و جوند با مرکز بادغیس را تایید می‌کند و می‌گوید که در حدود ده سال است که ارتباط این مناطق قطع شده است.

بالامرغاب

بالامرغاب یکی از شهرستان‌های پرجمعیت ولایت بادغیس در مرز با ترکمنستان است. منابع محلی در بادغیس می‌گویند که این شهرستان تبدیل به مرکز اصلی طالبان در بادغیس گردیده و آنان فعالیت‌های شان را از این منطقه رهبری می‌کنند.

taliban5
منابع محلی در بادغیس می‌گویند که شهرستان بالامرغاب تبدیل به مرکز اصلی گروه طالبان در این ولایت شده است

خالد صافی می‌گوید که موقعیت بالامرغاب نه تنها بر ولایت بادغیس بل که بر مناطق هموار این ولایت نیز تاثیر گذار است. اما به گفته‌ی بهاوالدین قادسی، رهبری طالبان و مرکز آنان در بالامرغاب قرار دارد و فعالیت‌های خود را از این شهرستان رهبری می‌کنند. آقای قادسی تاکید کرده که اگر این شهرستان سقوط کند، پیروزی بزرگ برای طالبان رقم می خورد. او گفت: «هر هفته، شب در میان در بالامرغاب جنگ است. دشمن فشار می‌آورد. دشمن به ترکیت صدها نفر بالای پاسگاه‌های ده نفری حمله می‌کنند.”

حضور گسترده طالبان در شهرستان بالامرغاب درحالی نگران کننده خوانده می‌شود که در تابستان سال جاری شورشیان 8 سرباز ارتش افغانستان را از یک پاسگاه امنیتی ربودند. در آن زمان والی بادغیس گفته بود که یک فرمانده محلی طالبان با شماری از سربازان این پاسگاه معامله کرده و سپس وارد پاسگاه شده و هشت سرباز را با جنگ‌افزارهای شان با خود برده است.

بیجاشدگان

همزمان با ناامنی‌های گزارش شده، منابع محلی بادغیس از بیجاشدن ده‌ها تن در نتیجه جنگ‌هایی که در شهرستان‌های بالامرغاب، جوند، قادس و آب‌کمری رخ داده، سخن می‌زنند. به گفته‌ی این منابع، بیجاشدگان امکانات لازم برای زندگی را ندارند و با فرارسیدن فصل سرما و زمستان تاکنون کمک‌های لازم برای این بیجاشدگان نشده است.

خالد صافی، مشاور مطبوعاتی والی بادغیس می‌افزاید که بیجاشدگان «مقطعی اند» و چون دشمن تلاش می‌کند از مردم به‌عنوان سپر استفاده کننده، این افراد خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند. او گفت این بیجاشدگان در محل خاص حضور ندارند.

war-in-south
منابع محلی بادغیس از بیجاشدن ده‌ها تن در نتیجه جنگ‌هایی که در شهرستان‌های بالامرغاب، جوند، قادس و آب‌کمری رخ داده، خبر می‌دهد

منابع محلی بادغیس درحالی از بیجاشدن باشندگان مناطق ناامن خبر می‌دهند که در اواخر ماه گذشته میلادی دفتر مطبوعاتی ولایت بادغیس از توزیع کمک‌های بشردوستانه برای یک هزار و 250 خانواده بیجاشده از سوی دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین خبر داده بود.

بادغیس در شمال غرب افغانستان هم‌مرز با ولایت‌های فاریاب، غور و هرات است. سه ولایت هم‌مرز با بادغیس در سال‌های اخیر شاهد حضور شورشیان مخالف مسلح دولت بوده که از آن جمله در فاریاب در قسمت شرق ولایت بادغیس وضعیت امنیتی به شدت متاثر می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان