جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نشست فوق‌العاده کشورهای اسلامی در ترکیه؛ از تروریستی خواندن حکومت اسرائیل تا نفی نقش امریکا در صلح خاورمیانه

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

پس از آن هفته گذشته، دونالد ترامپ تصمیم خود را مبنی بر رسیمت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام داشت، کشورهای اسلامی روز گذشته جلسه سازمان همکاری‌های اسلامی را در ترکیه دایر کرده و در این نشست اقدام آقای ترامپ را نکوهش کرده و خواهان استفاده از «ابزار محدودیت اقتصادی و سیاسی» برای حمایت از فلسطین شدند.

رهبران 57 کشور اسلامی در این نشست گفتند که جهان کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و شرق بیت‌المقدس را پایتخت آن بداند.

در بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری‌های اسلامی آمده است که تصمیم دونالد ترامپ برای شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل باطل و بی‌اعتبار است و امریکا باید این تصمیم خود را لغو کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه میزبان نشست فوق‌العاده رهبران و نمایندگان کشورهای اسلامی در شهر استانبول بود. این نشست خواهان آن شده تا کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی «علیه دولت‌ها، مقام‌ها، مجالس، شرکت‌ها و اشخاصی که قدس را به‌عنوان پایتخت اسراییل بشناسند» از وضع محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی استفاده کنند.

این نشست درحالی برگزار شده بود که آقای اردوغان پیش از این دونالد ترامپ را تهدید کرده بود که اگر بیت‌المقدس را پایتخت اسراییل معرفی کند، در نخست کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را دعوت می‌کند.

هرچند انتظار ترکیه از این نشست بالا بود اما حضور شماری از کشورها در سطح مقامات پایین آن جوش و خروش نشست سازمان کشورهای اسلامی در ترکیه را کم‌تر ساخت. روسای جمهور ایران، ترکیه، افغانستان، لبنان، یمن و جمهوری آذربایجان، پادشاه اردن، امیران قطر و کویت و محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست شرکت کرده بودند.

ordughan1
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه میزبان نشست فوق‌العاده رهبران و نمایندگان کشورهای اسلامی در شهر استانبول بود

پیش از برگزاری نشست سازمان همکاری‌های اسلامی مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود که برخی از کشورهای اسلامی پاسخ ضعیف به درخواست اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی داده و برخی کشورها از امریکا هراس دارند. او گفته بود که مصر و امارات متحده عربی وزیر خارجه خود را به اجلاس می‌فرستند و عربستان هنوز پاسخ نداده است.

حکومت تروریستی

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در سخنرانی تند از تصمیم ترامپ انتقاد کرد و گفت که بیت‌المقدس خط سرخ مسلمانان است و اشغال آن از سوی هرکسی را تحمل نمی‌توانند. او اسراییل را حکومت تروریستی خواند و گفت که آنچه اسراییل با فلسطینیان می‌کند، گرگ با گوسفندان نمی‌کند.

او گفت: «هرکسی که چند دقیقه در خیابان‌های بیت‌المقدس پیاده راه برود، متوجه خواهد شد که این شهر تحت اشغال است.»

یوسف العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این نشست گفت که اقدام ترامپ نقض قوانین بین‌المللی، نقض منشور سازمان ملل و تحریک احساسات مسلمانان در جهان است که موجب بی‌ثباتی در منطقه و جهان خواهد شد. او از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا بر اجرای قطع‌نامه‌های بین‌المللی درباره بیت‌المقدس نظارت و عمل کند.

نفی نقش امریکا در صلح خاورمیانه

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین یکی از رهبرانی بود که در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی سخنرانی کرد. او از سازمان ملل خواست که جای امریکا را به‌عنوان یک میانجی در تلاش برای تحقق صلح میان اسراییل و فلسطین عوض کند. آقای عباس گفت که پس از این نقش امریکا را به‌عنوان میانجی در امور صلح شرق میانه پذیرفته نمی‌تواند.

mahmud-abbas1
محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان این که بیت‌المقدس همیشه پایتخت فلسطین خواهد ماند، گفت: «ما هیچ نقشی برای امریکا در روند صلح قایل نیستیم، آن‌ها نشان دادند که کاملاً در طرف اسراییل قرار دارند.»

هسته مرکزی هویت مسلمانان

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز به دعوت ترکیه در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به استانبول رفته بود. او در سخنرانی خود گفت که امت اسلامی در یک برهه‌ی تاریخی بی‌سابقه قرار گرفته و این اجماع شکل گرفته بین امت اسلامی، دلگرم کننده است.

آقای غنی گفت که قدس به‌عنوان نخستین قبله مسلمانان هسته مرکزی هویت مسلمانان را شکل داده و یکی از سمبول‌های کلیدی تمدن اسلامی به شمار می‌رود.

رییس جمهور افغانستان گفت: «همبستگی موجود در راستای ترتیب نمودن یک پلان جامع برای کمک به مردم و حکومت فلسطین مورد استفاده قرار گیرد، اقدامات کوچک و پروژه‌های پراکنده کافی نیست.»

انتقاد از روابط کشورهای اسلامی با اسراییل

شماری از سران کشورهای اسلامی از داشتن روابط شماری از کشورهای اسلامی با اسراییل انتقاد کردند. ظاهراً اشاره آنان به کشورهای عربستان و مصر و دیگر متحدان امریکا در خاورمیانه است.

محمود عباس در بخشی از سخنان خود گفت که باید قبل از هرگونه عادی‌سازی رابطه با اسراییل، مسأله فلسطین حل شود و این مسأله نباید به معنای گذشتن از حق ما در قدس باشد.

ghani1
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان

حس روحانی، رییس جمهور ایران از تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس انتقاد کرد و گفت که ایران آماده است با تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی همکاری کند.

او اقدام ترامپ را گستاخانه خواند و کشورهایی را که می‌خواهند با اسراییل رابطه ایجاد کنند را «محرک و مشوق» این تصمیم‌گیری دانست.

ملک عبدالله، پادشاه اردن نیز از بیت‌المقدس دفاع کرد و تصمیم ترامپ را «خطرناک» خواند. او گفت که «پیامدهای آن ثبات را تهدید و تلاش‌های برای تحقق صلح را هدر می‌دهد.»

بیانیه سازمان همکاری‌های اسلامی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل رد شده و او گفته از بسیاری از کشورها به پیروی از ترامپ و امریکا بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت خواهند شناخت.

او گفت: «به نفع فلسطینی‌ها خواهد بود اگر واقعیت موجود را به رسمیت بشناسند و در راستای صلح عمل کنند، نه افراط‌گرایی.»

هفته پیش ترامپ علاوه بر به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسراییل دستور داد که سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال داده شود.

بیت‌المقدس شهری است که از سوی مسلمانان قدس خوانده می‌شود و یهودیان آن‌را با نام اورشلیم می‌شناسند. این شهر در نزد پیروان یهودیت، مسیحیت و اسلام اهمیت تاریخی دارد که اسراییل همواره این شهر را پایتخت خود خوانده است. در مقابل فلسطین مدعی است که شرق بیت‌المقدس پایتخت کشور مستقل آینده فلسطینی‌ها است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان