طرح‌های اصلاحی ویس احمد برمک؛ 5 تغییر مهم اعلام شده از سوی وزیر داخله جدید

ویس احمد برمک، وزیر امور داخله افغانستان می‌گوید در چند ماه گذشته تغییرات مثبت در بخش‌های مختلف پولیس این کشور آورده شده و گام‌های موثری برای اجرایی شدن برنامه‌های اصلاحی برداشته شده است.

او روز گذشته در نشستی با مسئولان صندوق پول حمایت از حاکمیت قانون اداره انکشافی سازمان ملل در افغانستان گفته که شفافیت و حساب‌دهی در اولویت برنامه‌های وزارت داخله قرار دارد و پس از این کمک‌های جامعه جهانی به ‌طور شفاف و حساب شده با در نظرداشت شرایط جامعه جهانی مصرف می‌شود.

ملکی‌سازی و آموزش نیروهای پولیس افغانستان بخش دیگر از برنامه‌هایی است که با همکاری کشورها و سازمان‌های کمک کننده به پولیس این کشور اجرا می‌شود تا پولیس یک نیروی موثر و قابل اعتماد برای مردم افغانستان تبدیل شود.

بلند بردن ظرفیت پولیس، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد در وزارت داخله، امتیازات مادی نیروهای پولیس و از بین بردن نارسایی‌های فنی و مسلکی در جزوتام‌های وزارت داخله از جمله موضوعاتی است که در نشست اخی روی آن بحث شده است.

افزون بر این وزارت داخله افغانستان پس از این برای مقرری افراد در بخش‌های مختلف، امتحان برگزار می‌کند و بست‌ها به رقابت گذاشته می‌شود. روند برگزاری امتحان رقابتی در حال حاضر برای تقرر آمران کنترل منطقوی، مدیران جنایی و مدیران کشف حوزه‌های کابل آغاز شده و قرار است تا سطح فرماندهان پولیس ولایات و مقام‌های ارشد در وزارت داخله اجرا شود.

wais-barmak3
ویس احمد برمک، وزیر امور داخله افغانستان

ویس احمد برمک درحالی از آوردن تغییرات در وزارت داخله سخن می‌زند که انتقادها از کارکرد پولیس و موجودیت فساد در این وزارت همواره یکی از بحث‌های جدی بوده است. رییس جمهور افغانستان چندی پیش از وزارت داخله به عنوان قلب فساد یاد کرد و گفت به‌زودی اصلاحات در این وزارت اجرا می‌شود.

از سوی هم به تازگی دو بخش بزرگ پولیس مرزی و پولیس امن و نظم عامه از وزارت داخله به وزارت دفاع افغانستان منتقل شده است. هدف از این تغییرات کاستن از فشار جنگ از روی شانه‌های پولیس و یکپارچگی در فرماندهی جنگ خوانده شده است.

اکنون که ویس احمد برمک از پارلمان افغانستان هم رای اعتماد گرفته است، انتظار می‌رود که وعده‌های داده شده را عملی سازد و پولیس افغانستان را آنگونه که انتظار می‌رود، مسلکی و موثر بسازد.

افزایش معاش

ویس احمد برمک از افزایش معاش سربازان پولیس وزارت داخله خبر داده و گفته است که در راستای تطبیق برنامه‌های اصلاحی، ضمن افزایش معاشات در معاوضه‌هایی که برای مناطق ناامن به‌نام حق‌الخطر داده می‌شود نیز افزایش رونما خواهد شد.

به گفته‌ی وزیر داخله افغانستان، با توجه به وضعیت معیشتی برخی از منسوبین پولیس، او جامعه جهانی را قناعت داده تا 5 درصد در معاش سربازان پولیس افزوده شود. این تغییرات در معاش سربازان از ماه جدی سال جاری، آغاز سال مالی جدید، اجرا می‌شود.

در همین حال نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله در گفت‌وگو با خبرنامه می‌گوید که تمام معاشات پولیس افغانستان از ماه جدی به بعد 5 درصد افزایش پیدا می‌کند و هرقدر که رتبه سرباز بلند می‌رود، بر معاش او نیز افزوده می‌شود.

moi
وزیر داخله افغانستان از آوردن تغییرات زیاد در صفوف پولیس این وزارت خبر داده است

آقای رحیمی گفت: «یک خوشبینی و مژده کلان است. به‌خاطر این‌که پولیس ما تشویق شده باشد توجه جدی در این بخش‌ها صورت خواهد گرفت. به‌خاطر این که خدمت این‌ها خوب‌تر شده باشد، در بخش سهولت‌های مالی و تجهیزات این‌ها را کمک می‌کنیم.»

در حال حاضر یک سرباز پولیس که به تازگی کارش را آغاز می‌کند، 10 هزار و 500 افغانی معاش دریافت می‌کند و افسران بلند رتبه هم تا مرز 35 هزار افغانی.

مبارزه با فساد

در افغانستان هرگاه بحث فساد مطرح است، همه می‌گویند فساد در اداره افغانستان امر معمول است. اشرف غنی هم بارها گفته است که در وزارت داخله کشورش فساد وجود دارد. این انتقادها به این‌جا خلاصه نشده بلکه شماری از همکاران بین‌المللی افغانستان نیز از وجود فساد در پولیس این کشور شکایت کرده‌اند.

روز گذشته ویس احمد برمک گفته است که جامعه جهانی پس از این برای وزارت داخله چک سفید نمی‌دهد بلکه این وزارت باید در برابر دریافت کمک‌های مالی، حساب‌دهی شفاف داشته باشد.

او گفته است: «بهانه و آوردن دلایلی که ما سیستم نداریم یا مشکل امنیتی است، دیگر قابل پذیرش نیست و یک سلسله شرایط مثبت را جامعه بین‌المللی بالای وزارت داخله گذاشته که هم ملت و هم منسوبین وزارت داخله بپذیرند که بعد از این گنجایش و فرصت برای بهانه‌ها وجود ندارند.»

وزارت داخله به رهبری آقای برمک اکنون از مبارزه جدی با فساد در این وزارت سخن می‌زند. از طرفی ویس برمک امید اشرف غنی برای اجرایی ساختن اصلاحات در وزارت داخله است.

ghani
چندی پیش رییس جمهور افغانستان وزارت داخله‌ی کشورش را قلب فساد خوانده بود

نصرت رحیمی در این مورد می‌گوید که یکی از پلان‌های مهم ما مبارزه با فساد است. وزیر داخله هفته‌وار از طریق رادیو پولیس با مردم در ارتباط است و این در تاریخ افغانستان برای نخستین بار است که مردم می‌توانند مستقیم موضوعات مختلف، مخصوصاً در بخش فساد اداری، را با وزیر داخله شریک بسازند.

علاوه بر این وزارت داخله از آوردن تغییرات در بخش‌های تدارکات، مالی و لوژستیکی نیز صحبت می‌کند. این وزارت در تلاش ساختن سیستم موثر کامپیوتری است تا بتواند جلوی فساد را بگیرد.

این درحالی است که پیشتر در ماه سبنله سال جاری ویس احمد برمک گفته بود که تدارکات و مدیریت تدارکات و مدیریت مالی و لوژستیک وزارت داخله منبع فساد هستند و در آن‌جا باید اصلاحات و تغییرات بیاید تا تعهد مبارزه با فساد عملی شود.

اکنون کار در بخش مبارزه با فساد کارمندان وزارت داخله نیز جریان دارد. آقای برمک به ریاست استخبارات پولیس و ریاست کشف دستور داده تا تمام بخش‌ها را در کنترل داشته باشند و اگر در بخش مبارزه با فساد موضوعی یافت می شود، جدی برخورد کنند.

آقای رحیمی به خبرنامه گفت: «در طی دو هفته گذشته تعداد شش نفر از پرسونل وزارت داخله در ارتباط به فساد اداری بازداشت شده‌اند.»

در بهار امسال وزارت داخله اعلام کرد که 37 نفر نظامی و غیرنظامی را به اتهام فساد اداری بازداشت کرده است. 28 تن از این افراد پولیس بودند که به اتهام‌های فساد اداری، جاسوسی، جعل امضا، تهیه اسناد جعلی، مهر جعلی، تجاوز جنسی، قتل، زورگویی، انتقال سلاح قانونی، فروش کامره‌های امنیتی، غفلت وظیفه‌ای و فعالیت‌های غیرقانونی بازداشت و به دادستانی کل معرفی شده بودند.

arrested
وزارت داخله افغانستان می‌گوید مبارزه با فساد یکی از اولویت‌های جدی این اداره است

تطبیق قانون

وظیفه اصلی پولیس در افغانستان تنفیذ قانون گفته می‌شود. در کنار این مبارزه با جرایم جنایی و مواد مخدر از دیگر وظایف پولیس خوانده شده است. در همین راستا رهبری حکومت وحدت ملی در سال جاری تصمیم گرفت تا پولیس سرحدی و پولیس امن و نظم عامه را از وزارت داخله به وزارت دفاع انتقال بدهد. هدف از این تغییرات بازگشت پولیس به وظیفه اصلی خود، تنفیذ قانون گفته شده است.

اکنون معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید: «ما می‌خواهیم آهسته آهسته از وظایفی که وظیفه پولیس و وزارت داخله نیست به ارگان‌های خود شان تسلیم بدهیم و مسئولیتی که مربوط ما نمی‌شود را به ارگان‌های مربوط تسلیم کنیم تا برگردیم به وظیفه اصلی خود که تحکیم قانون است.»

در ماه سنبله سال جاری، هنگامی که رییس جمهور غنی آقای برمک را به‌حیث سرپرست وزارت داخله معرفی کرد گفت که وظیفه اصلی وزارت داخله تنفیذ قانون است اما به‌دلیل جنگ این وزارت از وظیفه اصلی خود دور مانده است. آقای برمک نیز در آن زمان وعده داده بود که تصویر مخدوش پولیس در نزد مردم را احیا کرده و اعتماد مردم را نسبت به وزارت داخله جلب کند.

تغییر چهره

درحال حاضر پولیس افغانستان چندین نوع لباس می‌پوشد. وزارت داخله به رهبری ویس برمک تصمیم گرفته است تا لباس پولیس را تغییر داده و چهره پولیس را یک رنگ بسازد.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله می‌افزاید که در بخش لباس پولیس کار جریان دارد تا چند رنگ بودن یونیفورم پولیس تغییر بخورد و به یک شکل شود. به گفته‌ی او این تغییرات برای آن انجام می‌شود تا پولیس از سایر نیروهای نظامی تفکیک شود.

Police
قرار است وزارت داخله افغانستان بر روی تغییر رنگ لباس پولیس این کشور کار کند

علاوه بر این وزارت داخله در نظر دارد که تجهیزات و وسایل مورد استفاده پولیس را نیز تغییر بدهد. در نخست این وزارت در نظر دارد که در شهر کابل موترهای تیزرفتار برای پولیس آماده بسازد تا پولیس بتواند در جریان فرار مجرم و یا رسیدن به موقع سر وظیفه از آن استفاده کند زیرا رنجنرهای فعلی مورد استفاده بیشتر کاربرد جنگی دارد.

پولیس ضد شورش

پس از آن‌که پولیس امن و نظم عامه از وزارت داخله به وزارت دفاع منتقل شد، وزارت داخله بر روی ایجاد پولیس ضد شورش تمزکر کرد. در ماه میزان سال جاری وزارت داخله از فراغت 120 سرباز پولیس ضد شورش از یک دوره آموزشی کوتاه مدت خبر داد. 60 تن از این سربازان را زنان تشکیل می‌دهند.

نصرت رحیمی در این مورد می‌گوید که بخش نظم عامه از وزارت داخله جدا شد و اکنون براساس ضرورت قطعه ضد شورش تشکیل شده تا در مواردی مثل تظاهرات بتواند «تدابیر جدی را روی دست داشته باشد.»

اکنون که بحث بلند بردن ظرفیت پولیس و آوردن تغییرات در وزارت داخله مطرح شده است، برخی از آگاهان مسایل نظامی به این باور اند که تعهدات و حرف‌هایی که گفته می‌شود، باید عملی شود و تنها در سطح طرح و پلان باقی نماند. به باور این آگاهان، یکی از دلایل ناکامی در افغانستان ماندن طرح ها، روی کاغذ است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *