جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

بازتولید داعشیان شبه سوریه‌ای در افغانستان؛ تروریستان خارجی هسته مرکزی داعش در درزاب جوزجان

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

هفت ماه پس از محاصره شهرستان استراتژیک درزاب ولایت جوزجان از سوی جنگجویان داعش، اکنون مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند صدها عضو گروه داعش در درزاب فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده و به ده‌ها کودک مهارت‌های تروریستی را آموزش می‌دهند.

بازمحمد داور، ولسوال شهرستان درزاب ولایت جوزجان در گفتگو با خبرنامه حضور جنگجویان داعش در درزاب را تایید کرده و می‌گوید که «خیل زیادی از داعشیان در درزاب قرارگاه جور کرده و شهرستان‌های درزاب و قوش تپه را محاصره کرده‌اند.»

اعضای گروه داعش در شرق شهرستان درزاب در سه روستا پایگاه ساخته و فعالیت‌های شان را از آنجا سازماندهی می‌کنند. فاصله پایگاه‌های این گروه در حدود یک کیلومتری مرکز شهرستان درزاب در روستای بی‌بی مریم قرار دارد و از آن‌جا حملاتی را بر ساختمان شهرستان و فرماندهی پولیس راه‌اندازی می‌کنند.

از حضور گسترده اعضای گروه داعش در درزاب درحالی سخن زده می‌شود که در اواخر ماه جوزای سال جاری صدها تن از جنگجویان داعش و طالبان بر مرکز شهرستان درزاب حمله کرده و تا چند متری دروازه فرماندهی پولیس این شهرستان پیش رفتند.

جزئیات بیشتر: محاصره درزاب؛ شهرستان استراتژیک در تمرکز داعش و طالبان

در ماه جوزا مقام‌های محلی جوزجان به خبرنامه گفته بودند که حمله داعش بر مرکز درزاب عقب زده شده اما جنگجویان این گروه در روستاها و خانه‌های مردم محل پنهان شده‌اند.

Darzab1
در ماه جوزا داعش و طالبان درزاب را محاصره کرده بودند

بازمحمد داور شمار اعضای گروه داعش در درزاب را حدود یک هزار نفر می‌خواند. اما محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان با نگران‌کننده خواندن وضعیت درزاب می‌گوید که حضور داعش در این شهرستان بیشتر شده و تعداد آنان نزدیک به 500 نفر می‌رسند.

مقام‌های محلی جوزجان افزودند که از دو سال به این طرف راه‌های زمینی درزاب مسدود است و مردم در محاصره جنگجویان داعش قرار دارند و برای بقای شان مجبورند از این افراد اطاعت کنند.

آموزش کودکان

مقام‌های محلی ولایت جوزجان و درزاب به خبرنامه گفتند که اعضای داعش شماری از کودکان را در سه روستای درزاب، از جمله سردره و مغول و القانی، مهارت‌های تروریستی آموزش می‌دهند. به گفته‌ی این مقام‌ها، اعضای داعش آموزگاران حرفه‌ای هستند که در حدود 150 کودک را در بخش‌های حملات انتحاری آموزش می‌دهند.

ولسوال درزاب در این مورد گفت که داعش در سه روستا در حدود 250 تا 300 کودک را آموزش می‌دهند و چندین تن از این کودکان در جنگ‌ها نیز شرکت داشته‌اند.

سخنگوی والی جوزجان اما می‌گوید اطلاعاتی که از محل رسیده نشان می‌دهد که 50 نوجوان بین 13 تا 18 ساله از سوی اعضای داعش در درزاب آموزش‌های تروریستی دریافت می‌کنند.

ghafuri
محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان

داعش در ساحه فعالیت خود از مردم عشر و زکات جمع‌آوری می‌کند و براساس گفته‌های مقام‌های محلی درزاب افراد این گروه چندی پیش از ملاامان مساجد خواسته بودند که هر مسجد 20 کودک را برای آموزش به آنان بسپارد.

محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان در ماه جوزای سال جاری نیز از سربازگیری داعش در جوزجان خبرداده و به خبرنامه گفته بود که شماری از شهروندان ازبکستان افرادی را در صفوف داعش در بخش‌های حملات انتحاری و ماین‌گذاری آموزش داده و در جلب و جذب افراد در محل نقش دارند.

شهروندان خارجی

خبرنامه در دو گزارش جداگانه در ماه جوزا و سنبله سال جاری از حضور شهروندان خارجی در صف داعش در درزاب و جوزجان گزارش داده بود. اکنون مقام‌های محلی جوزجان بار دیگر از حضور ده‌ها شهروند خارجی در درزاب خبر داده و تاکید دارند که این افراد از کشورهای عراق و سوریه به افغانستان آمده و به جنگجویان داعش آموزش‌های تروریستی می‌دهند.

براساس گفته‌های مقام‌های محلی جوزجان، در حال حاضر شمار جنگجویان خارجی داعش در این ولایت به 300 نفر می‌رسد.

رحمت‌الله ترکستانی، فرمانده پولیس جوزجان در ماه سنبله گفته بود که «در درزاب هم پاکستانی‌ها اند، هم ازبکستانی‌ها اند و هم عرب‌ها، حتا اویغورهای چین هم آمده‌اند به‌خاطر آموزش به داعشی‌ها کمک می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: جنگ در جوزجان؛ محاصره شهرستان‌ها، حضور جنگجویان خارجی و نگرانی های مقام‌های محلی

rahmat-turkistani
رحمت الله ترکستانی، فرمانده پولیس جوزجان

بازمحمد داور، ولسوال درزاب امروز به خبرنامه گفت که داعشیان شامل ازبکستانی‌ها، تاجیکستانی‌ها، ترکمنستانی‌ها و چچنی‌ها اند که به تازگی شهروندان الجزایز و فرانسه نیز به درزاب آمده و فعالیت خود را شروع کرده‌اند. آقای دلاور افزود که در حدود 12 تبعه الجزایر و چهار شهروند فرانسه، شامل دو زن و دو مرد در درزاب حضور دارند.

سخنگوی والی جوزجان نیز می‌گوید که «تعدادی از خارجیان هستند که شمار شان به 40 نفر می‌رسند. ازبکستانی‌ها و سه نفر فرانسوی و یک نفر عرب مورد تایید ما است.»

افغانستان مدعی است که داعش از بیرون از مرزهای این کشور آمده و خاستگاه داخلی ندارد. وزارت دفاع افغانستان می‌گوید اعضای گروه داعش «با درنظرداشت بازی‌های استخباراتی که استخبارات پاکستان ادامه می‌دهد، با لباس مردم افغانستان از سرحدات آن کشور رهنمایی شده و در افغانستان به خاطر عمق استراتژیک خود می‌آورند.»

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه گفت: «این‌ها را رهنمایی می‌کنند و در افغانستان به‌خاطر همان عمق استراتژیکی که قبلاً پاکستان در مورد افغانستان داشت و تغییر نداده، به افغانستان آورده و در این‌جا تجهیز و تسیلح می‌سازند به‌خاطر این که پروژه‌های قاجاق سلاح، معادن و مواد مخدر فعال شود تا تهدید متوجه مردم و دولت افغانستان شود.»

تجهیزات داعش

داعش در جوزجان سلاح‌های سنگین در دست دارد و حملات چریکی را بر مواضع نظامیان افغان هرازگاهی راه‌اندازی می‌کند. پیش از این گفته می‌شد که این گروه امکانات جنگی بهتر نسبت به نظامیان افغان دارند.

ISIS
براساس گفته‌های مقام‌های محلی جوزجان داعش در این ولایت از تجهیزات قوی برخوردار اند

در اواخر بهار سال جاری مولوی عبدالحی حیات، رییس پیشین شورای ولایتی جوزجان به خبرنامه گفته بود که داعش و طالب در درزاب و قوش‌تپه از تجهیزات سنگین برخوردار اند. به گفته‌ی این جنگجویان هاوان، دهشکه، زیکویک، توپ و سلاح‌های مختلف‌النوع در اختیار داشتند.

اکنون بازمحمد داور نیز گفته که نیروهای داعش در شهرستان درزاب اسلحه و مهمات کافی در اختیار دارند. به گفته‌ی او داعش از طرف کوهستانات و فاریابکوهستانات و فاریاب می‌آیند و به درزاب جابجا می‌شوند.

درزاب شهرستان دشوارگذر در کنار شهرستان قوش‌تپه است که در سال‌های اخیر تبدیل به جولانگاه تروریستان شده است. این منطقه یکی از مناطق استراتژیک در شمال افغانستان است که ولایت‌های سرپل و فاریاب را به ولایت جوزجان وصل می‌سازد. این شهرستان در حدود 120 کیلومتر از مرکز شهر جوزجان و شبرغان فاصله دارد.

در انتظار حمله ارتش

پس از آن‌که درزاب در محاصره جنگجویان داعش و طالبان در بهار سال جاری قرار گرفت، منابع حکومتی افغانستان از راه‌اندازی عملیات نظامی برای سرکوب جنگجویان داعش و طالبان در آینده نزدیک سخن زدند. اما اکنون که در حدود شش ماه می‌گذرد، درزاب همچنان محاصره است و عملیاتی که پایگاه‌های داعش را تخریب کند، صورت نگرفته است.

چند روز پیش دفتر مطبوعاتی ولایت جوزجان گفته بود که 15 گروه داعش در نتیجه حمله هوایی ارتش در روستای القانی درزاب کشته و زخمی شده‌اند.

بازمحمد دلاور می‌افزاید که تاکنون عملیاتی پلان‌گذاری و برنامه‌ریزی نشده اما قرار است در ماه نو میلادی حملات در ساحاتی که داعش حضور دارد، آغاز شود.

سخنگوی والی جوزجان اما می‌افزاید از زمان حضور داعش در جوزجان دو سال می‌گذرد و اداره محلی بارها درخواست عملیات از حکومت مرکزی داشته و قوت‌های نظامی موجود در جوزجان نیاز به حمایت‌های هوایی دارند زیرا مسیرهای منتهی به درزاب مسدود است.

او گفت: «معلوماتی که به ما از وزارت دفاع ملی مواصلت کرده، تا هفته‌های بعد عملیات را آغاز خواهد کرد ولی عملیات‌های پارتیزانی ما گهگاهی صورت می‌گیرد.»

با این حال وزارت دفاع افغانستان مدعی است که در هرکجایی که شورشیان حضور داشته باشند، ارتش آنان را سرکوب کرده و عملیات خود را اجرا می‌کند. محمد رادمنش گفت که در 24 ساعت گذشته در خوگیانی ننگرهار 12 روستا تصفیه شده و در آینده نزدیک در شهرستان‌های سمت شمال تروریستان هدف قرار گرفته و «به سزای اعمال شان رسانده می‌شوند.»

آوارگان بی‌پناه

حضور گسترده داعش در سه روستای درزاب سبب شده است تا هزاران باشنده این مناطق خانه‌های شان را ترک کرده و به مرکز جوزجان بروند. این خانواده‌ها در حال حاضر در شهر شبرغان به سر می‌برند و نیازمند کمک‌های غذایی و غیرغذایی اند.

afghans
در نتیجه حضور داعش و طالبان در درزاب و قوش تپه در حدود سه هزار فامیل بیجا شده‌اند

براساس گفته‌های منابع محلی، آنعده از باشندگان روستاهای تحت تصرف درزاب که توانایی فرار از محل را داشته‌اند، خانه‌های شان را ترک کرده و تعداد کمی که توانایی فرار را نداشته‌اند در خانه‌های شان مانده و مجبورند از داعش اطاعت کنند.

تاکنون 3 هزار فامیل در نتیجه خشونت‌های گروه‌های تروریستی از شهرستان‌های درزاب و قوش‌تپه بیجا شده‌اند. شمار زیادی از فامیل‌ها در مرکز شهر شبرغان و در حدود 200 فامیل دیگر در مربوطات قوش‌تپه زندگی می‌کنند.

هرچند دفتر مطبوعاتی والی جوزجان از توزیع کمک‌های غذایی از سوی اداره محلی این ولایت و موسسات همکار برای بیجاشدگان خبر می‌دهد اما فرارسیدن فصل سرما نگرانی‌های فامیل‌های بیجاشده را بیشتر کرده است.

هفته گذشته این دفتر در خبرنامه‌ای نوشته بود که «موسسات همکار چون UNSR برای 1190 فامیل بیجا شده پول نقد و کمپل توزیع می‌نمایند. ازین کمیت تا حال برای 500 فامیل پول نقد و کمپل توزیع شده. از سوی هم WFP برای یک هزار فامیل بیجا شده برای سه ماه زمستان مواد خوراکی فوق‌العاده توزیع نموده است.»

حضور گسترده داعش در شمال افغانستان، به‌ویژه شهرستان درزاب، درحالی نگرانی‌ها را افزایش داده است که چندی قبل محمد اشرف غنی، رییس جمهور این کشور از پایان داعش خبر داد. او در هفتمین کنفرانس قلب آسیا-پروسه استانبول از نابودی گروه داعش در کشورش خبر داد و گفت که این گروه در ایجاد پایگاه برای خلافت خود در افغانستان ناکام مانده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان