جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

گسترش روابط کابل-باکو؛ امضای 5 موافقت‌نامه همکاری در حاشیه‌ی پروسه استانبول

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

افغانستان و آذربایجان 5 موافقت‌نامه همکاری را در بخش‌های اقتصادی و تجارتی، امنیت، حمل و نقل و آموزش در حاشیه‌ی هفتمین نشست وزرای خارجه‌ی قلب آسیا- پروسه استانبول امضا کردند.

این موافقت نامه‌ها در بخش‌های اقتصاد و تجارت، ترویج و حمایت دوجانبه سرمایه‌گذاری، امنیت و تطبیق قانون، آموزش و تحصیلات عالی و خدمات هوایی امضا شدند.

موافقت‌نامه اقتصاد و سرمایه‌گذاری را اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان با شاهین مصطفی‌یف، وزیر اقتصاد آذربایجان امضا کرد.

heart-of-asia2
موافقت‌نامه اقتصاد و سرمایه‌گذاری را اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان با شاهین مصطفی‌یف، وزیر اقتصاد آذربایجان امضا کرد

هم‌چنان موافقت‌نامه‌های امنیت و تطبیق قانون، آموزش و تحصیلات عالی و خدمات هوایی را نیز صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه‌ی افغانستان و وایلمار محمد یاروف، وزیر امور خارجه آذربایجان امضا کرده‌اند.

شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

در این دیدارها، روسای جمهور دو کشور در رابطه به فرصت‌ها برای تضمین سرمایه‌گذاری، همکاری‌ها در عرصه ساختمانی و تولید مواد تعمیراتی و استخراج معادن، به‌ویژه نفت و گاز، سنگ مرمر، آهن، مس و طلا گفت‌وگو کردند.

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از امضای این موافقت‌نامه‌ها، رییس جمهورغنی با همتای آذربایجانی‌اش، در یک نشست مشترک خبری سخن گفته‌اند.

در این دیدارها روی سرمایه‌گذاری در عرصه‌های حمل و نقل، زراعت، تولید پنبه و مشارکت شرکت های افغان و آذری صحبت شده و قرار است که گروه‌های کاری متشکل از نمایندگان هر دو کشور بخاطر اجرایی شدن برنامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها، کار خود را آغاز کنند. بر اساس اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان یکی از موضوع های مهم دیدارشان، یافتن راه‌هایی برای افزایش تجارت دو جانبه بوده است.

هفتمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا– پروسه استانبول دیروز جمعه در شهر باکو پایتخت آذربایجان با حضور محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان و الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان برگزار گردید.

در این نشست که تحت عنوان «امنیت و اتصال اقتصادی، به سوی منطقه نیرومند قلب آسیا» برگزار شده بود، در آن وزرای خارجه ۱۶ کشور عضو اصلی این پروسه و نمایندگان کشورهای همکار افغانستان و سازمان‌های بین المللی اشتراک کرده بودند.

heart-of-asia4jpg
هفتمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا- پروسه استانبول دیروز جمعه در شهر باکو پایتخت آذربایجان برگزار شد

نشست قلب آسیا

نشست قلب آسیا سالانه یک‌بار برگزار می‌شود که تا کنون هفت نشست سالانه‌ی این روند برگزار شده است. اولین دور این نشست در شهر استانبول برگزار شد به همین دلیل به نام “روند استانبول” از آن یاد می‌شود.

چهارده کشور منطقه‌ عضو اصلی این نشست و ۱۷ کشور و ۱۴ سازمان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای هم اعضای ناظر آن هستند.

این نشست در میان پروسه‌های منطقه‌ای، تنها پروسه‌ای است که افغانستان رهبری آن را از سال ۲۰۱۱ به عهده دارد. مهم‌ترین هدف این پروسه تقویت دیپلوماسی همکاری میان کشورهای تاییدکننده تدابیر اعتمادسازی با حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای است.

با این وجود یکی از ویژگی‌های این پروسه تقویت اعتماد میان کشورهای منطقه و همنوایی و همسویی با قدرت‌های فرامنطقه به‌ویژه امریکا است. این پروسه دارای شش تدبیر اعتمادسازی هر کدام مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، مدیریت حوادث طبیعی، تجارت و سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌های منطقه‌ای و تعلیم و تربیه است.

heart-of-asia3
این نشست در میان پروسه‌های منطقه‌ای، تنها پروسه‌ای است که افغانستان رهبری آن را از سال ۲۰۱۱ به عهده دارد

 کشورهای شامل این پروسه، افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات است. این پروسه شامل ۱۷ کشور حامی‌ و ۱۲سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی است.

نشست قلب آسیا شامل کنفرانس سالانه وزرای خارجه، اجلاس مقام‌های ارشد و نشست تخنیکی است. این پروسه اولین برنامه منطقه‌ای است که افغانستان نقش اصلی در تعیین آجندای آن دارد. کشورهای مخالف منطقه براساس آجندای طرح شده از سوی افغانستان در این نشست شرکت می کنند.

ششمین نشست قلب آسیا سال گذشته در امرتسر هند برگزار شده بود که بیشتر روی موضوعات مانند امنیت و ضرورت مبارزه با تروریزم و گروه‌های افراطی در منطقه به ویژه در افغانستان، متمرکز بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان