جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

مانور داعش در قلب کابل؛ از حمله خونین بر هواداران والی بلخ تا بازگشت ادبیات ستون پنجم

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در پی یک حمله انتحاری بر گردهمایی هواداران عطا محمد نور، والی ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در کابل، آقای نور در واکنشی سازماندهی این حمله را به آنچه که او «حلقات معین در درون نظام» خوانده، نسبت داده است.

رویداد عصر پنج شنبه هفته گذشته باعث کشته شدن 14 تن و مجروحیت 18 تن دیگر شد. مسولیت این حمله را داعش برعهده گرفت.

حمله انتحاری بر مراسمی با عنوان “نکوداشت از نور میهن” انجام شد. این گردهمایی از سوی شبکه سراسری جوانان اندیشمند افغانستان در خیرخانه کابل برگزار شده بود.

عطا محمد نور در واکنش به این حمله گفته است که “دشمنان ما و حلقات معین در درون نظام، تاب دیدن لحظه‌ای از خوشی مردم ما را نیاوردند و در ادامه توطیه‌های پیشین علیه جنبش رستاخیز، مراسم خاک سپاری سالم ایزدیار شهید و جنبش روشنایی، این مراسم را نیز هدف قرار دادند.”

آقای نور افزوده که او انتظار پیگیری حمله پنج شنبه از سوی حکومت افغانستان را ندارد زیرا به باور او “بخش معینی از حکومت خود به‌عنوان حمایت کننده حلقه خبیثه و طراحان این رویداد شناخته می‌شود.”

ستون پنجم

در سال های اخیر ستون پنجم، اصطلاح جدیدی است که وارد ادبیات سیاسی نخبگان افغان شده است. این اصطلاح اکنون از سوی آقای نور استفاده شده و پیش از این نیز جمعیت اسلامی افغانستان، جنبش روشنایی و جنبش رستاخیز تغییر شماری از افراد در درون حکومت را به عنوان ستون پنجم متهم به دست داشتن در طراحی حملات مرگبار بر گردهمایی ها کرده است؛ امری که همواره از سوی مقامات حکومت افغانستان رد شده است.

در میان افرادی که از ستون پنجم نام برده، عبدالرب رسول سیاف، رییس شورای حراست و ثبات افغانستان می باشد که بارها گفته باید با ستون پنجم در درون حکومت مبارزه شود.

rabbani1
صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه و رییس جمعیت اسلامی افغانستان

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و رییس جمعیت اسلامی افغانستان نیز در پی حملات انتحاری در مراسم خاک سپاری پسر معاون مجلس سنای افغانستان، از توطیه در برابر سران جمعیت سخن گفته بود و به صورت غیرمستقیم از همان ستون پنجم یاد آوری نموده بود.

در ماه اسد سال گذشته خورشیدی نیز هنگامی که تظاهرکنندگان جنبش روشنایی در دهمزنگ شهر کابل هدف چندین حمله انتحاری گرفت، قصه ستون پنجم به میان آمد و برخی از حلقات در درون حکومت افغانستان متهم به طراحی این حملات گردید. اما به صورت رسمی گروه داعش مسولیت آن حملات را عهده دار شده بود.

حمله تروریستی

هرچند عطا محمد نور مدعی است که حلقاتی در درون حکومت افغانستان دو حمله انتحاری برعلیه سران و هواداران جمعیت اسلامی را سازماندهی کرده، اما ریاست جمهوری این کشور می‌گوید این “حملات تروریستی و عمل وحشیانه” بوده که همانند حمله بر تجمعات مدنی و مذهبی در تقابل با ارزش‌های انسانی و اسلامی است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حکومت این کشور همواره از آزادی‌ها و تجمعات مدنی حمایت کرده و تاکید کرده که دشمنان مردم افغانستان با عملکردهای تروریستی نمی‌توانند مانع رسیدن مردم به آزادی‌های مدنی و ارزش‌های دموکراسی شوند.

ARG
ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته است که حکومت این کشور همواره از آزادی‌ها و تجمعات مدنی حمایت کرده

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و گفته است که این حمله عمل تروریستی و نقض جدی قوانین بین‌المللی است.

حمله سوال‌برانگیز

همزمان با آن که داعش ادعا کرده که حمله روز پنج‌شنبه بر هواداران عطا محمد نور را انجام داده، اما علاوه بر آقای نور، برخی از سیاست مداران دیگر افغانستان نظر متفاوتی دارند. در این میان، حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که دست های تفرقه افگن در طراحی و اجرای حملات بر مساجد، تکایا، مراسم تشیع جنازه، حرکات مدنی و اجتماعات مردمی نقش دارد و او انگیزه این حملات را سلب آزادی بیان و حقوق مدنی و سیاسی مردم افغانستان عنوان کرده است.

آقای کرزی گفته است که “بر عهده گرفتن مسئولیت این حملات از سوی داعش سوال‌برانگیز است. ما مردم افغانستان باید با هوشیاری کامل، درک عمیق و با اتحاد و اتفاق کشور عزیز خود را از چنین دسایس نجات داده و با آن‌ها مقابله کنیم.”

از سوی دیگر صلاح‌الدین ربانی، سرپرست جمعیت اسلامی افغانستان نیز در اعلامیه‌ای نوشته است که حمله تروریستی روز پنج‌شنبه پرسش‌های جدی را بار دیگر در مورد چگونگی اجرای این حملات هدفمند مطرح می‌کند.

در همین حال همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان نیز امروز، ضعف مدیریت رییس جمهور این کشور و نهادهای امنیتی را باعث افزایش بدبینی عمومی دانسته است.

آقای همایون که ریاست جلسه امروز مجلس را برعهده داشت گفت که «بالخصوص ضعف امنیت ملی و در عین زمان ضعف رییس امنیت ملی آقای ستانکزی. این مسایل دیگر برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. یا درست وظیفه تان را به پیش ببرید یا مجلس درباره تان تصمیم می‌گیرد.»

همزمان با این انتقادات گسترده پس از حمله انتحاری پنج شنبه، ریاست جمهوری افغانستان اما شهروندان و نخبگان سیاسی این کشور را به “دقت و هوشیاری” فراخوانده و گفته که افغانستان نباید شکار جنگ نرم دشمنان خود گردد.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنامه گفت که «پولیس در برابر انتحاری ایستاد شده خود را قربانی می‌کند تا جان مردم را نجات بدهد. خیلی غیرمنصفانه است تا این فداکاری را نادیده گرفته و شکار جنگ نرم دشمن شویم.»

با همه اما و اگرهای که نسبت به حمله روز پنج شبنه بر هواداران والی قدرتمند بلخ در کابل مطرح می باشد، اما سوال بزرگ این است که چگونه می توان وضعیت فعلی داعش و ادعای حکومت افغانستان مبنی بر تضعیف این گروه را محاسبه کرد.

همایون همایون، معاون نخست مجلس نمایندگان افغانستان
همایون همایون، معاون نخست مجلس نمایندگان افغانستان

در محاسبات استراتژیک حکومت وحدت ملی و هم پیمانان بین المللی آن، داعش در این کشور آسیب های جدی دیده و شکست خورده است. اما در ماه های اخیر، حملات پیچیده ای که این گروه مسولیت آن را برعهده می گیرد، در پایتخت افغانستان اجرا می شود. این حملات قربانیان فراوانی گرفته و از مساجد و شبکه های تلویزیونی تا مراسم و گردهمایی های عمومی را در بر می گیرد. نوعیت این حملات و نفوذ داعش در قلب پایتخت افغانستان سوالاتی را مطرح می کند که ادعای نخبگان امنیتی کابل مبنی بر تضعیف گسترده داعش را با وضعیت موجود این گروه در تناقض جدی قرار می دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان