جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نشست ريكا؛ تمركز بر نقش زنان بازرگان و تاكيد بر تعهد منطقه‌ای افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

دومین روز از نشست همکارهای اقتصادی منطقه‌ای بر محور افغانستان «ریکا» امروز در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان در سطح وزیران کشورهای ریکا برگزار شد.

در این نشست به نمایندگی از افغانستان، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری این کشور، نیز حضور یافته است. آقای دانش در سخنرای خود بالای همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای تاکید کرده گفت که افغانستان هیچ‌گاهی عامل تهدید برای هیچ کشوری نبوده است و از کشورهای دیگر نیز انتظار دارد که چنین دیدی به افغانستان داشته باشند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت: “ما به‌عنوان حکومت افغانستان هرگز نمی‌خواهیم و هیچ‌گاه نخواسته‌ایم عامل بحران و تهدید باشیم، و هیچگاه نخواهیم خواست که از مرزهای ما کشورهای دور و نزدیک ما مورد تهدید قرار بگیرند. اما انتظار داریم که همه ی کشورهای منطقه و همسایه‌ها به افغانستان نیز به همین دید بنگرند و در مبارزه با تروریزم بدون تفکیک بین تروریست خوب و بد، ما را در تامین صلح و امنیت کمک کنند.”

RECCA2
روز دوم هفتمین نشست ریکا در سطح وزیران کشورهای اشتراک کننده برگزار شده بود

امضای موافقت‌نامه راه لاجورد

در نشست امروز ریکا موافقت‌نامه راه لاجورد میان مقام‌های افغانستان، ترکمنستان، ترکیه، گرجستان و آذربایجان به امضا رسید.

مقام‎های حکومت افغانستان امضای این موافقت‌نامه را گام دیگری در زمینه توسعه تجارت ترانزیت در منطقه می‌دانند. راه لاجورد، افغانستان را به دریای سیاه به‎عنوان یک مسیر تجارت بین المللی وصل خواهد کرد.

آقای دانش در این نشست تاکید کرد که ” امضای موافقت‌نامه راه لاجورد به عنوان یک موافقت‌نامه بسیار مهم و تأثیر‌گذار در زمینه ترانسپورت و ترانزیت، یک نمونه متبارز از نتیجه تلاش های مشترک ما در سطح منطقه است.”
این مقام حکومت افغانستان تاکید دارد که  اجرای این موافقت‌نامه‌ی مهم بدون شک به ایجاد شبکه منظم و منسجم ترانزیتی و ترانسپورتی در حوزه اوراسیا و از افغانستان و ترکمنستان و حوزه دریای خزر تا اروپا کمک خواهد کرد و مردم منطقه و فراتر از آن از تاثیرات بزرگ اقتصادی آن بهره مند خواهند شد.

راه لاجورد در ادامه تقلای افغانستان برای توسعه ترانزیت و تجارت این کشور از سوی کابل، طرح و پیگری می‌شود. خط راه لاجورد از بنادر آقینه و تورغندی در شمال و غرب افغانستان شروع شده، با عبور از بندر ترکمن باشی در ترکمنستان وارد باکو در آذربایجان می‌شود که پس از آن به تفلیس و پوتی در گرجستان، کارس و استانبول ترکیه رسیده و از این مسیر وارد مرزهای اروپا می‌‌شود.

https://twitter.com/GMICafghanistan/status/930696963288457220

توان‌مندسازی زنان بازرگان

روز گذشته در نخستین روز اجلاس ریکا در عشق آباد، تجارت منطقه‌ای مورد بحث قرار گرفت. همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع افغانستان در روز نخست هفتمین نشست ریکا، در عشق‌آباد گفت که در این دو روز در بخش‌های مختلف صحبت شده و قراردادهای زیادی نیز امضا می‌شود.
او تاکید کرد که این نشست با نشست‌های قبلی ریکا متفاوت‌تر است و آن سهم بیشتری به خانم‌های تجارت‌پیشه داده شده است.

 روز نخست این نشست بیشتر روی برنامه‌های تجارتی و توان‌مندی زنان بازرگان متمرکز بود. و به گفته‌ی مقام‌های افغان این نخستین‌بار است که نشست ریکا یکی از برنامه‌های اصلی خود را در مورد توان‌مندسازی زنان افغان و منطقه و دست‌رسی آنان را به بازارهای منطقه‌ای و جهانی انتخاب کرده است.

رولا غنی، بانوی اول افغانستان در این نشست گفت که اشتراک زنان در اقتصاد تأثیر مهم دارد. او تاکید کرد که «مرد و زن می‌توانند به هم کمک کنند و مکمل یک دیگر باشند».

در هفتمین نشست ریکار نزدیک به ۲۰ زن بازرگان افغان اشتراک کرده بودند که رولا غنی به نمایندگی از این زنان، سخنران اصلی این نشست بود. این زنان نمایشگاهی را نیز در شهر عشق آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار کرده بودند که‌ اکثر غرفه‌های این زنان را صنایع دستی تشکیل می‌دادند.

https://twitter.com/Embassy_of_AFG/status/930514236006195200

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان