جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دومین محموله بازرگانی هند نیز به بندر چابهار ایران رسید

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مقام‌های هندی از رسیدن دومین محموله‌ی بازرگانی این کشور به بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران خبر می‌دهند. این مقام‌ها تاکید دارند که تا ماه فبروری سال آینده میلادی، هفت محموله‌ی گندم از مسیر بندر چابهار ایران به افغانستان می‌رسد.

نخستین محموله گندم هند از طریق بندر چابهار ایران دیروز وارد ولایت نیمروز افغانستان شد. این محموله ۱۵ هزار ‌تُنی بر اساس همکاری‌های استراتژیک این سه کشور از بندر چابهار به افغانستان انتقال یافته است.

https://twitter.com/irna_1313/status/929334421219618817

هدف از این همکاری دور زدن پاکستان، دسترسی هند به ‌بازار افغانستان و آسیای میانه و نزدیک شدن افغانستان به دریای هند خوانده شده است.

من‌پریت وهورا، سفیر هند دیروز شنبه در کابل گفت : ” ما متعهد به ارسال ۱.۱ میلیون تن گندم به افغانستان هستیم که اولین محموله‌ی این گندم امروز وارد خاک افغانستان شد و دومین محموله‌ی گندم هند به چابهار رسیده است.”

سفیر هند در کابل تاکید کرد که افغانستان با اتصال به منطقه می‌تواند به بازارهای جهانی وصل شود. او افزود که مسیر چابهار از هند تا افغانستان به گونه‌ی خودسرانه مسدود نخواهد شد.

https://www.youtube.com/watch?v=f15_Bza2dmQ

هم‌گرایی منطقه‌ای

سال گذشته افغانستان، هند و ایران موافقت‌نامه سه جانبه چابهار را امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری‌شان را از طریق این بندر انجام دهند.

با این وجود مقام‌های ایران می‌گویند که همکاری افغانستان، ایران و هند در بندر چابهار در رقابت با هیچ کشور دیگری نیست و هدف‌شان ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای در عرصه‌ی اقتصادی می‌باشد.

محمدرضا بهرامی، سفیر ایران دیروز شنبه هنگام ورود این محموله بازرگانی به نیمروز گفت: “همکاری در بندر چابهار نشان داد که هم‌گرایی منطقه‌یی امکان‌پذیر است و کشورهای منطقه باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای بهبود روابط منطقه‌ای استفاده کنند.”

از سویی هم مقام‌های افغان نیز شروع انتقالات از این بندر را فرصت تازه‌ای برای توسعه تجارت افغانستان می‌دانند.

نصیر احمد درانی، سرپرست وزارت زارعت و مالداری افغانستان نیز همکاری سه کشور در بندر چابهار را فرصت تازه‌ای در عرصه‌ی توسعه و تجارت دانست و گفت که این بندر سبب ایجاد نقطه‌ی مشترک منافع و همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌شود.

آقای درانی تاکید کرد که اولین محموله، معادل 14832 تُن گندم در 544 کانتینر بوده که در ذخیره‌گاه‌های هفت ولایت نگه‌داری خواهد شد.

سرپرست وزارت زراعت افغانستان می‌افزاید، حکومت افغانستان با رویکرد اقتصادی و تجارتی می‌کوشد تا فرصت‌های مهم را برای سرمایه‌گذاری در عرصه‌های تجارت و ترانزیت منطقه‌یی فراهم کند و این جغرافیا را به نقطۀ وصل منافع کشورهای منطقه تبدیل کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان