جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

هشدار در مورد «سناریوهای خطرناک»؛ تلاش اطرافیان غنی و عبدالله برای به بحران کشاندن انتخابات

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مسوولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا از دخالت اطرفیان رهبران حکومت وحدت ملی در روند انتخابات خبر داده و می‌گویند که این افراد تلاش دارند تا انتخابات آینده این کشور را به بحران بکشانند.

نعیم ایوب‌زاده، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان که امروز طرح این نهاد برای انتخابات آینده را ارایه می‌کرد، بدون نام بردن از این افراد، گفت که در طول10 ماه گذشته تلاش صورت گرفته تا ساختار کمیسیون‌های انتخاباتی بی‌اعتبار شده و اعتماد مردم به روند انتخابات نیز بیشتر از قبل کاهش یابد.

به گفته او این تلاش‌ها هنوز هم ادامه دارد.

ایوب‌زاده به خطرناک بودن یک حلقه بیرونی که در صدد به بحران کشاندن انتخابات هستند، اشاره کرد و گفت که این حلقه «بسیار جدی، حساس و بسیار خطرناک است» و اگر با این وضعیت به پیش بروند شاید سال آینده انتخاباتی در این کشور برگزار نشود.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/929600077659852800

سناریو برای برکناری اعضای نهادهای انتخاباتی

پیش از این شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان خواهان برکناری کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی شده و نسبت به مطمئن نبودن برگزاری یک انتخابات شفاف هشدار داده بودند.

اکنون بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از تکان‌دهنده بودن «سناریوی برکناری اعضا و رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات» سخن زده و می‌گوید بیش از یک ماه است که روی این سناریو بحث می‌شود.

آقای ایوب‌زاده گفت: «حتا اطرافیان رییس جمهور تیمی را مشخص کرده که اگر این‌ها برکنار شوند، تیم جدیدی بیایند و داخل کار شده انتخابات را به پیش ببرند. آیا از پیامدها و عواقب این مسأله آگاهی تخنیکی وجود دارد؟ آیا آسیب‌شناسی دقیق از این وضعیت شده است؟»

مسوولان این نهاد تاکید دارند که برکناری اعضای کمیسیون های انتخاباتی راه حل نیست و باید روی اصلاح ساختار انتخاباتی توجه شود.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان بر برگزاری انتخابات سال آینده تاکید کرد و از کمیسیون انتخابات نیز خواست که مسایل شخصی را کنار گذاشته و سیاست کاری خود را حفظ کند.

iec-comessioners
پیش از این شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان خواهان برکناری کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی شده بودند

چالش‌ها

به گفته مسوولان بنیاد انتخابات افغانستان، ناامنی، نبود بودجه، اراده لازم برای برگزاری انتخابات به ویژه از سوی حکومت، ضعف درکمیسیون‌ها، نداشتن برنامه واضح برای برگزاری انتخابات، عملی نشدن اصلاحات بنیادین، نبود هماهنگی میان کمیسیون‌های انتخاباتی و بی اعتمادی مردم نسبت به روند انتخابات از عمده‌ترین چالش‌ها بر سر راه برگزاری انتخابات سال آینده در این کشور است.

انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای شهرستان‌ها قرار است به تاریخ 16 سرطان سال آینده خورشیدی در افغانستان برگزار شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان