جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
9 بازدید

از سوی سازمان یونسکو؛ افغانستان وارد منطقه‌ی سبز آزادی بیان شد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد یا یونسکو در تازه‌ترین رده بندی در مورد وضعیت آزادی بیان در کشورهای جهان، افغانستان را از منطقه سرخ به منطقه سبز وارد کرده است.

بر اساس این رده بندی، وضعیت آزادی بیان در افغانستان در یک سال گذشته بهبود یافته و از منطقه سرخ به منطقه سبز وارد شده است.

اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان گفته که در یک سال گذشته، تلاش های زیادی برای تامین مصونیت خبرنگاران و پی‌گیری قضایای خشونت بر خبرنگاران صورت گرفته است.

سازمان یونسکو با مطالعه‌ی دقیق و همه جانبه‌ی وضعیت آزادی بیان در کشورهای جهان، رنگ‌های متفاوتی برای نشان دادن چگونگی وضعیت آزادی بیان در کشورهای مختلف ارایه می نماید.

در رده بندی کشورها از سوی یونسکو که بر اساس وضعیت آزادی بیان صورت می گیرد، بدترین وضعیت فعالیت رسانه‌ای رنگ سیاه دارد و رنگ‌های سرخ، سبز، زرد و سفید به ترتیب نشان دهنده‌ی وضعیت بهتر برای رسانه‌ها و خبرنگاران است.

خشونت علیه خبرنگاران در سال 2016 افزایش یافته است
بر اساس رده بندی سازمان نونسکو، وضعیت آزادی بیان در افغانستان در یک سال گذشته بهبود یافته است

با این حال مسوولان کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت افغانستان گفته‌اند که نزدیک به یک هزار قضیه خشونت بر خبرنگاران که شامل بیش از 70 درصد قضیه قتل خبرنگاران می شود، در سال‌های گذشته اتفاق افتاده اما مورد پی‌گیری قرار نگرفته بود.

پیگیری 170 قضیه

به گفته‌ی مسوولان این کمیته، در یک سال گذشته، همه این قضایا بررسی شده و از این میان 170 پرونده خشونت علیه خبرنگاران، قابل پی‌گیری تشخیص شده و به صورت عملی کار روی این قضایا جریان دارد.

فهیم دشتی، معاون کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت گفته است که در حال حاضر 41 پرونده به نهادهای عدلی سپرده شده و کار روی تکمیل پرونده‌های باقی مانده جریان دارد.

35 پرونده قتل

با آغاز کار کمیته مشترک، یونسکو یک فهرست شامل ۳۵ قضیه قتل خبرنگاران افغانستان و خارجی را که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، به این کمیته فرستاد که شامل چهارچوب بررسی این کمیته شد.

فهیم دشتی، معاون کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت
فهیم دشتی، معاون کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت

سید آقا حسین فاضل سانچارکی، معیین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته است گزارش‌هایی که در مورد بررسی این ۳۵ قضیه و کارکردهای دیگر کمیته مشترک به یونسکو ارایه شده است، سبب شد که یونسکو افغانستان را از منطقه سرخ خارج و شامل منطقه سبز بسازد.

نشست یونسکو برای بررسی عمل‌کرد کشورها در زمینه‌های فرهنگی، علمی و رسانه‌ها، هر دوسال یک‌بار در مقر این سازمان در پاریس برگزار می‌شود که سران کشورها یا وزرای اطلاعات و فرهنگ در آن شرکت می‌کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان