افزایش سربازان ناتو؛ پاسخ به نیاز افغانستان و ضرورت تمرکز بر پناه‌گاه‌های تروریستان در پاکستان

به تازگی وزیران دفاع ناتو فیصله کرده‌اند تا سه هزار سرباز اضافی به افغانستان بفرستند تا هوانیرو، کماندو، نظم عامه و نیروهای مرزی این کشور را آموزش و مشوره بدهند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در یک نشست خبری در حاشیه نشست وزیران دفاع ناتو گفته است 27 کشور عضو سازمان ناتو تعهد کرده‌اند که شمار سربازان‌شان در افغانستان را در ماه‌های آینده افزایش بدهند.

به گفته‌ی او، قرار است شمار نیروهای ماموریت حمایت قاطع در افغانستان در ماه‌های آینده از 13 هزار به حدود 16 هزار نفر برسند و علاوه بر افزایش سرباز، کشورهای عضو ناتو تا سال 2020 میلادی سالانه یک میلیارد دالر برای تمویل نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان خواهند پرداخت.

این تصمیم پس از آن گرفته می‌شود که به دنبال اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، شمار سربازان امریکایی نیز در افغانستان افزایش یافته‌ است.

آمریکا و متحدان آن نیز در تلاش تجهیز بیشتر نیروهای نظامی افغان از جمله هوانیروی ارتش هستند و در همین راستا امریکا تاکنون چندین بال هلیکوپتر بلک‌هاوک را به افغانستان سپرده و قرار است تا سال 2020 میلادی بیش از 150 چرخ‌بال بلک‌هاوک به این کشور بدهد.

وزارت دفاع افغانستان از تصمیم جدید ناتو استقبال کرده و گفته است که سربازان تازه ‌نفس ناتو و امریکا برای افغانستان یک ضرورت است، زیرا سپاه کماندو، نیروهای مرزی ، نظم عامه و هوانیروی ارتش نیاز به آموزش و تقویت دارند.

نیروهای اضافی چکار می‌کنند؟

در سال جاری خورشیدی حکومت افغانستان تصویب کرد که پولیس سرحدی و نظم عامه از وزارت داخله به وزارت دفاع این کشور منتقل شوند تا بار جنگ از دوش پولیس برداشته شده و منبع هدایت نظامیان نیز یکدست شود.

یکی دیگر از دلایل تغییرات جدید در ساختار وزارت‌های دفاع و داخله این است که مدغم‌سازی پولیس مرزی و امن و نظم عامه در ساختار وزارت دفاع، تشکیلات وزارت داخله افغانستان را کوچک‌تر می‌سازد و این به وزیر جدید داخله و رهبری حکومت فرصت جدیدی را فراهم می‌سازد تا طرح اصلاحات در این وزارت را عملی سازند.

border-forces2
در سال جاری خورشیدی حکومت افغانستان تصویب کرد که پولیس مرزی و نظم عامه از وزارت داخله به وزارت دفاع این کشور منتقل شوند

اکنون وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای تازه‌نفس ناتو که به افغانستان می‌آیند، نقش مشوره و آموزش نیروهای نظامی این کشور را به عهده خواهند داشت و فرستادن این نیروها براساس نیاز افغانستان صورت می‌گیرد.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه گفت که نقش این نیروها نیز در ادامه ماموریت نیروهای حمایت قاطع، آموزش نیروهای امنیتی افغانستان برای مقابله با تهدیدات گروه‌های تروریستی در این کشور است.

در روزهای گذشته سران ناتو نیز تاکید کرده بود که این نیروها تنها وظیفه آموزش و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان را خواهند داشت و به صورت مستقیم در جنگ حضور ندارند.

تغییر شیوه جنگ

 هرچند افغانستان و متحدان آن در تلاش تقویت نیروهای نظامی این کشور هستند اما در میدان جنگ هنوز تغییر چشم‌گیری به میان نیامده است. درحال حاضر سه ولایت افغانستان بجز مراکز واحدهای اداری که به‌دست دولت کابل است، بقیه از سوی شورشیان طالب کنترل می‌شود.

در خزان سال جاری شورشیان نیز شیوه جنگی شان را تغییر داده‌اند. آنان با استفاده از موترهای هاموی زرهی که در جنگ‌های گذشته از نیروهای نظامی افغان گرفته‌اند، چندین حمله مرگبار را بر پایگاه‌های نظامی ارتش و پولیس افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان به تازگی در گفت‌وگو با طلوع نیوز گفته است که طالبان در سال جاری در میدان جنگ نسبت به نظامیان افغان دو برابر تلفات داده و به همین خاطر به راه‌اندازی یک رشته حملات انتحاری در شهرها روی آورده‌اند.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان
جنرال جان نیکلسون، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان

به گفته‌ی آقای نیکلسون راه‌اندازی حملات انتحاری تلاش عمدی دشمن است تا با این حملات حضورشان را در پایان سال نشان بدهند. نیکلسون گفته است که طالبان پس از شکست، دورهم جمع شده و تصمیم گرفته‌اند تا یک سلسله حملات انتحاری را در ماه اکتوبر برای اثبات حضورشان راه‌اندازی کنند.

از سوی دیگر محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز به این باور است که ارتش این کشور مانند گذشته شورشیان را سرکوب می‌کند و قطعات ارتش در این مورد دستاوردهایی نیز دارند.

به باور او در برخی موارد از جمله برای هدف قراردادن پناهگاه‌های شورشیان در غارها و تونل‌های زیر زمینی، از نیروهای آمریکایی نیز کمک گرفته شود.

در همین حال مقامات آمریکایی نیز از فرستادن نیروهای ویژه‌ای به افغانستان خبر داده‌اند که وظیفه‌شان به صورت مشخص، هدف قرار دادن رهبران گروه طالبان است.

نقش پاکستان

جنرال جان نیکلسون هچنان گفته است که از زمان اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان که در آن بر پاکستان فشار وارده شده است، تاکنون رفتار پاکستان تغییر نکرده و هشدارهای واشنگتن به پاکستان در مورد پناه دادن به تروریزم اثری نداشته است.

او گفته است که فشار نظامی بر هراس‌افگنان و فشارهای سیاسی بر کشورهای حامی آنان تا هنگامی که طالبان به میز گفت‌وگوهای صلح کشانده نشوند، پابر جاست.

دونالد ترامپ در هنگام اعلام استراتژی جدید ایالات متحده برای افغانستان گفت که دیگر پناه دادن هراس‌افگنان از سوی پاکستان برای امریکا قابل تحمل نیست. او به صورت واضح گفته بود که روابط امریکا با پاکستان نیز مشروط بر نابودن شدن پناهگاه‌های تروریزم در خاک پاکستان است.

trump
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا

هفته پیش دبیر کل ناتو نیز در نشست وزیران دفاع ناتو گفت که ناتو نمی‌تواند قبول کند که هیچ کشوری پایگاه امن برای طالبان باشد. ناتو این موضوع را با فرماندهان پاکستانی در میان گذاشته و از آن‌ها خواسته تا همکاری بیشتری در امر مبارزه با تروریزم داشته باشند.

به باور ناتو پناهگاه ندادن به شورشیان افغان در خاک پاکستان می‌تواند نقش کلیدی در مبارزه با تروریزم در افغانستان داشته باشد.

پاکستان متهم به حمایت از شورشیان افغان است و کابل مدعی است که اسلام‌آباد پشت سر جنگ و ناامنی افغانستان حضور دارد. ادعایی که همواره از سوی پاکستان رد شده است.

اکنون وزارت دفاع افغانستان نیز می‌گوید پاکستان تنها در شعار از تغییر رفتار خود حرف زده است ولی در عمل هیچ تغییر نکرده است. محمد رادمنش به این باور است که جنگ افغانستان یک جنگ تحمیلی است و پاکستان باید در مقابل تروریزم از خود واکنش نشان بدهد تا بتوانیم شاهد صلح در منطقه و افغانستان باشیم.

افزایش نیروهای خارجی برای آموزش و تجهیز نظامیان افغانستان درحالی مطرح شده است که فصل جنگ جبهه‌ای در افغانستان رو به پایان است و با فرارسیدن فصل زمستان، شورشیان به حمله بر شهرها و راه‌اندازی حملات انتحاری رو می‌آورند.

در حالی که افغانستان تمرکز ویژه‌ای بر تجهیز و آموزش نیروهایش دارد، شورای امنیت ملی این کشور نیز به تازگی طرح جدیدی را برای تأمین امنیت شهرها روی دست گرفته است. برای اجرایی شدن این طرح که در حال بررسی است، از تمام ظرفیت‌های عملیاتی، استخباراتی و امنیتی استفاده می‌شود که در آن علاوه تمامی نهادهای امنیتی این کشور در هماهنگی با یکدیگر عمل خواهند کرد.

محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

پیش از این حکومت وحدت ملی برای جلوگیری از تلفات بیشتر نظامیان و ایجاد تحرک بیشتر در جنگ با شورشیان پایگاه‌های نظامی را از نقاط مختلف و دوردست جمع‌آوری کرده و نیروها را در مراکز بزرگ نظامی جابجا کرد.

به باور بسیاری از کارشناسان، با پشت سرگذاشتن فصل جنگ‌های جبهه‌ای و رسیدن فصل سرما که معمولا اینگونه جنگ‌ها کاهش می یابد، فرصت مناسبی خلق شده است تا حکومت افغانستان بتواند با استفاده از سربازان جدید ناتو و آمریکایی نیروهای خود را بیشتر آموزش داده، تقویت کرده و برای نبرد در سال آینده تجدید قوا کند.

از سوی دیگر تجربه نشان داده است که بدون توجه و تمرکز بر پناهگاه‌های تروریستان در خاک پاکستان، ارسال نیروهای نظامی بیشتر به افغانستان برای مبارزه با تروریزم تاثیر چندانی بر وضعیت افغانستان نخواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *