جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

حمله بر مساجد؛ 60 کشته و 60 زخمی در کابل و غور

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

وزارت امور داخله افغانستان اعلام کرده است که شام روز گذشته در دو حمله انتحاری جداگانه بر مساجدی در غرب شهر کابل و ولایت غور، دست‌کم نزدیک به شصت تن شهید و شصت تن دیگر زخمی شده‌اند.

حوالی ساعت پنج و نیم شام روز گذشته یک حمله کننده انتحاری خود را در صف نمازگزاران در مسجد امام زمان، واقع در پُل‌خشک جاده شهید مزاری در غرب شهر کابل، منفجر کرد. براساس گفته‌های وزارت داخله افغانستان در این رویداد 39 تن شهید و 45 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

https://twitter.com/NajibDanish2/status/921412364871794688

قربانیان این رویداد همه غیرنظامیان هستند که در میان آنان زنان و کودکان نیز شامل‌اند.

علاوه بر این، همزمان با حمله به مسجدی در غرب کابل، روز گذشته یک حمله کننده انتحاری دیگر به مسجد خواجه‌گان شهرستان دولینه ولایت غور حمله کرد. وزارت داخله افغانستان گفته است در این رویداد که هنگام ادای نماز شام رخ داد، 20 نمازگزار شهید و 10 تن دیگر زخمی شدند.

https://twitter.com/NajibDanish2/status/921415218265313280

این وزارت با نکوهش کردن این حملات تروریستی گفته است:«تروریستان یکبار دیگر مردم عام و عابدین را در مسجد و خانه خدا هدف قرار دادند و بار دیگر زبونی خود را به اثبات رساندند، حمله بر اماکن مقدس براساس هیچ دین و قانونی توجیه ندارد و این عمل دشمنان ثابت ساخته است که به هیچ دین و شعایری ارزش قایل نیستند.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر بیانیه‌ای حملات تروریستی بر مساجد در کابل و ولایت غور را محکوم کرده و گفته است که هدف قراردادن مردم در اماکن مقدس و در هرجای دیگر، جنایت ضدبشری و مغایر با تمام ارزش‌های اسلامی و حقوق بشری محسوب می‌شود که عاملان این جنایات مستحق نابودی‌اند.

رییس‌جمهور افغانستان گفته است که تروریستان باید بدانند با انجام چنین عملاتی نمی‌توانند میان اقوام و مذاهب افغانستان بی‌اتفاقی و نفرت خلق کنند، زیرا ساکنان افغانستان در طول تاریخ در کنار هم ایستاده و اکنون نیز «توطئه‌های دشمنان را با اتحاد و همبستگی خنثا خواهند کرد.»

داعش مسوولیت حمله شام روز گذشته بر مسجد امام زمان، واقع در ناحیه سیزده شهر کابل را برعهده گرفته است.

حمله بر دو مسجد در یک روز، چندمین رویداد خونین در یک هفته گذشته است. روز پنج شنبه هفته گذشته طالبان بر یک پایگاه ارتش در شهرستان میوند ولایت قندهار حمله کردند. در نتیجه این حمله 43 سرباز ارتش کشته، 9 تن زخمی، 6 تن ناپدید و 2 تن دیگر زنده ماندند. پیشتر از آن، به روز سه‌شنبه، طالبان بر یک مرکز آموزش پولیس در ولایت پکتیا حمله کردند. در این حمله 41 تن کشته و 158 تن دیگر زخمی شدند. علاوه بر این، طالبان بر فرماندهی پولیس شهرستان اندر ولایت غزنی نیز حمله کردند که در آن ده‌ها پولیس کشته و زخمی شدند.

mosque-attack8
داعش مسوولیت حمله شام روز گذشته بر مسجد امام زمان، در ناحیه سیزده شهر کابل را برعهده گرفته است

حملات هدفمند

این حملات درحالی بر مساجد انجام می‌شود که پیش از این نیز چندین مسجد شعیان در کابل و سایر شهرهای افغانستان مورد حمله قرار گرفته است. حکومت این کشور گفته بود که دشمن با حمله بر اماکن مقدس و مذهبی در پی راه‌اندازی جنگ مذهبی است.

در ماه سنبله سال جاری مهاجمان وابسته به گروه داعش مسجد امام زمان واقع در قلعه نجارها در ناحیه یازدهم شهر کابل را هدف قرار دادند. در این رویداد 28 تن کشته و 50 تن دیگر زخمی شدند. پیشتر از آن این گروه بر مسجد جوادیه در شهر هرات و قبل از آن هم بر مسجد الزهرا در غرب شهر کابل حمله کرده بود.

سال گذشته نیز داعش چندین مراسم مذهبی شیعیان را در افغانستان هدف قرار داد. این گروه در ماه میزان سال گذشته خورشیدی بر زیارت سخی در کابل حمله کرد و اندکی بعد در ماه قوس سال گذشته مسجد باقرالعلوم را در شهر کابل هدف  حملات انتحاری قرار داد.

واکنش‌ها

در پیوند به دو حمله مرگبار انتحاری شام روز گذشته در ولایت‌های کابل و غور، شماری از نهادهای حقوق بشری و رهبران سیاسی واکنش نشان داده‌اند.

یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای حملات تروریستی بر مساجد کابل و غور را محکوم کرده و گفته است که چرخه خشونت باید پایان یابد و عاملان این حملات هرچه زودتر محاکمه شوند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای حملات انتحاری بر مساجد کابل و غور را محکوم را کرده و گفته است که «این حملات برخلاف تمام قوانین و ارزش‌های دینی، مذهبی و انسانی بوده و جنایت آشکار جنگی است.»

کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از افزایش تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و گفته است که حمله بر غیرنظامیان در مساجد، خلاف قواعد بشردوستانه بین‌المللی و جنایات جنگی می‌باشد.

این کمیسیون از دولت افغانستان خواستار تامین امنیت اماکن مقدس و نمازگزاران شده و افزوده است که عاملان این قضایا هرچه فوری شناسایی، دستگیر و جهت تامین عدالت به نهادهای عدلی و قضایی معرفی گردد.

سفارت ایالات متحده امریکا در افغانستان نیز این حملات را محکوم کرده و گفته است امریکا در کنار مردم افغانستان است.

https://twitter.com/USEmbassyKabul/status/921615914449162245

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای، حمله بر مساجد امام زمان در کابل و غور را محکوم کرده و گفته است که «حلقات مغرض و بداندیش تروریستی می‌خواهند با هدف قراردادن نمازگزاران و اماکن مذهبی و دینی به نفاق و دشمنی بین پیراوان مذاهب اسلامی در افغانستان دامن بزنند تا سرانجام به نیت شوم خود مبنی بر تسلط و سیطره به مردم افغانستان دست یابند.»

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان نیز این حملات تروریستی را محکوم کرده و گفته است که گروه جنایتکار و تروریستی داعش از مدت یک سال و اندی به این سو می‌خواهد با کشتار افراد ملکی و بی‌دفاع برای باداران شان خوش خدمتی نماید و ماموریت تخریب و قتل عام را به پیش ببرند.

آقای محقق گفته است: «دولت و ملت بايد طرح امنيتى حمايت از مساجد را جدى بگيرند، بچه‌هاى امنيتى را آموزش ويژه بدهند و وسايل و لوازم مورد ضرورت نيروهاى حمايت از مساجد را فراهم نمايند.»

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان نیز با محکوم کردن حملات شام روز گذشته گفته است که «تروریستان و دشمنان صلح و امنیت با این گونه توطیه‌ها نمی‌توانند مردم افغانستان را از هم جدا سازند. امیدوارم محافل بین‌المللی و کشورهای همکار افغانستان، ضمن محکوم نمودن این گونه حملات، افغانستان را در راستای پیش‌گیری از چنین حوادث، کمک نمایند.»

عطا محمد نور، والی ولایت بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان با محکوم کردن حملات غور و کابل گفته است که «وقتی مدیران حکومت از تامین امنیت مساجد و عبادت‌گاه‌ها هم عاجز‌اند، نمی‌دانم مفهوم حکومت‌داری چگونه باید تفسیر شود.»

او گفته است که بدون تغییر و‌ بازنگری راهبردهای امنیتی و آوردن اصلاحات لازم و بدور از تعلقات، مردم هر روز تاوان سیاست‌های ناکام برخی نهادهای حکومت را می‌پردازند.

درحالی که بسیاری‌ها حملات انتحاری در کابل و غور را محکوم کرده و هدف آن را راه‌اندازی جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی عنوان کرده‌اند، صدیق صدیقی، رییس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان اما گفته است که «عقبه استراتژیک گروه‌های تروریستی طالبان، شبکه حقانی و ده‌ها گروه دیگر تروریستی که در قلمرو پاکستان است، باید از بین برود.»

https://twitter.com/SediqSediqqi/status/921592780870356992

واکنش‌های مردمی

مثل هر رویداد دیگر در گذشته، مردم برای اهدای خون و کمک به زخمی‌های این حملات به بیمارستان‌های نزدیک به محل حادثه رفتند.

اما ترافیک سنگین در جاده شهید مزاری، نبود بیمارستان مجهز که پاسخگوی رسیدگی به زخمیان باشد، نبود آمبولانس و نبود نیروهای امنیتی از جمله عوامل دیگری بود که نجات زخمیان رویداد شام گذشته مسجد امام زمان را با چالش مواجه کرد. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از این وضعیت انتقاد کرده‌اند.

داوود ناجی، یکی از اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی بر «ضرورت تشکیل نیروی دفاع مردمی» تاکید کرده و گفته است که دیگر هیچ کجای افغانستان باقی نمانده که مردم در آن احساس امنیت کنند. او گفته است که «بی‌برنامه‌گی و بی‌کفایتی حکومت وحدت ملی هر روز از مردم افغانستان تاوان گزافی می‌گیرد.»

جلیل تجلیل، از ساکنان ناحیه سیزدهم شهرکابل گفته است که باید یک ناحیه شهری و یک حوزه امنیتی پولیس در برچی اضافه شود تا بخشی از مشکلات امنیتی را بتواند کم کند.

جعفر رسولی، دیپلمات پیشین افغان در امریکا گفته است که پس از این، وقتی محفلی برگزار می‌شود باید اول از تأمین امنیت آن مطمئن شویم و چشم به راه تأمین امنیت از سوی حکومت نباشیم.

واکنش مجلس نمایندگان

مجلس نمایندگان افغانستان نیز با محکوم کردن حملات چند روز اخیر در نقاط مختلف این کشور، چند مقام ارشد امنیتی حکومت را این مجلس فراخوانده است. نمایندگان مجلس با ابراز نگرانی از افزایش حملات خونین، از ناتوانی نهادهای امنیتی انتقاد کردند.

اما این جلسه با درخواست سرپرست وزارت دفاع این کشور سری اعلام شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان