روز جهانی غذا؛ کودکان مبتلا به سوء تغذیه و بیش از 11 میلیون افغان نیازمند به غذا

16 اکتوبر، برابر با 24 میزان، روز جهانی غذا درحالی از راه رسیده است که میلیون‌ها نفر در جهان و از جمله بیش از 11 میلیون افغان با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند.

سال گذشته برنامه غذایی جهان (WFP) وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که حدود 40 درصد از مردم افغانستان که شامل 11.3 میلیون نفر می‌شوند، با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند. این سازمان همچنان گفته بود که حدود 40 درصد کودکان نیز در این کشور دچار سوءتغذیه مزمن هستند.

آرثین کازین، رییس بخش اجرایی برنامه غذایی جهان گفته بود که WFP برای حدود 2 میلیون افغان مصونیت غذایی نداشتند، کمک نقدی و غذایی کرده و برای کمک به 1.6 میلیون نفر دیگر به 50 میلیون دالر نیاز است تا روند فعالیت برنامه غذایی جهان در طول زمستان متوقف نشود.

آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی 750 میلیون نفر در سراسر جهان گرسنه بودند. از این میان تنها 82.2 میلیون نفر آن از سوی برنامه غذایی جهان (WFP) کمک‌های غذایی یا پولی دریافت کرده‌اند. براساس گزارش برنامه غذایی جهان، از این میان 3 میلیون و 504 هزار و 81 نفر در افغانستان کمک‌های غذایی از سوی این سازمان دریافت کرده‌اند.

در سال 2016 میلادی بیش از 3.5 میلیون نفر در افغانستان کمک‌های غذایی نقدی برنامه غذایی جهان را دریافت کردند

نداشتن مصونیت غذایی

افغانستان یکی از کشورهای فقیر جهان است که براساس آمارهای موجود، نزدیک به 36 درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

براساس گزارش ارزیابی ملی خطرات و آسیب‌پذیری وضعیت زندگی مردم افغانستان (1390 تا 1391 خورشیدی) که از سوی اداره آمار مرکزی این کشور منتشر شده است، بخش بزرگی از جمعیت 27 میلیونی این کشور با مشکل نداشتن مصونیت غذایی مزمن مواجه هستند.

در این گزارش آمده است که از میان 7.6 میلیون جمعیتی که با مشکل نداشتن مصونیت غذایی روبرو هستند، بیش از 2 میلیون به میزان بسیار شدید، بیش از 2 میلیون دیگر به میزان شدید و بیش از 3 میلیون دیگر به میزان کمتر به این وضعیت دچار هستند.

گفته شده است که غذای جمعیت افغانستان نه تنها از نظر مقدار کافی نیست بلکه از نظر کیفیت نیز بسیار در سطح پایینی قرار دارد و اساسا وابسته به غله‌جات می‌باشد. به‌صورت کل، 19.4 درصد جمعیت این کشور یا 4.9 میلیون نفر حداقل نیاز به پروتئین (50 گرام در یک روز برای هر فرد) را از غذای روزمره خود به‌دست آورده نمی‌توانند. 4.7 میلیون تن نیز به کمبود کالری و پروتئین مواجه‌ می‌باشند.

شهر و روستا

اداره آمار مرکزی افغانستان گفته است که 1.3 میلیون جمعیت ساکن در شهرهای این کشور با فقدان پروتئین روبرو هستند و 1.2 میلیون نفر با کمبود پروتئین و انرژی مواجه‌اند.

1

بنابر این گزارش در روستاهای افغانستان نیز 3.4 میلیون نفر با کمبود پروتئین روبرو هستند.

سوء تغذیه

افغانستان چهارمین کشوری است که پس از نایجریا، اتیوپیا و سیرالئون بیشترین آمار سوءتغذیه را دارد. نایجریا که یک ششم از جمعیت‌اش دچار سوء تغذیه است در رده اول فهرست کشورهای دارای سوء تغذیه قرار دارد، پساز آن به ترتیب اتیوپیا با داشتن ۱۰ درصد مرگ و میر در رده دوم، سیرالئون با داشتن ۳۰۰ هزار کودک دچار به سوء تغذیه در رده سوم و افغانستان با داشتن ۲۹٫۵ درصد کودکان سوء تغذیه‌ و ۳۰ درصد دچار قحطی در رده چهارم قرار دارد.

افزون بر این، کمبود ویتامین‌های مورد نیاز در مواد غذایی و عدم دسترسی به مواد غذایی مناسب در افغانستان باعث شده است تا 40 درصد کودکان زیر پنج سال در این کشور به سوءتغذیه مزمن یا قدکوتاهی گرفتار شوند. بیشترین کودکانی که دچار سوءتغذیه شدید هستند، در مناطق جنوبی افغانستان، از جمله هلمند و قندهار، زندگی می‌کنند.

براساس آمارهای وزارت صحت عامه افغانستان، نیمی از کودکان بین سنین شش تا پنجاه‌ونُه ماه دچار کمبود ویتامین A هستند و حدود 81 درصد دیگر مقدار کافی ویتامین D را از طریق مواد غذایی روزمره‌شان دریافت نمی‌کنند.

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان سال گذشته گفته بود که حدود 44 درصد کودکان کمتر از پنج سال و هم‌چنین خانم‌ها در زمان بارداری، دچار کم‌خونی هستند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان می‌گوید که 40درصد کودکان افغانستان دچار سوتغذیه اند
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان گفته بود که 40درصد کودکان افغانستان دچار سوءتغذیه اند

سال گذشته وزارت صحت عامه افغانستان در همکاری با برنامه غذایی جهان  کمپاین رسانه‌ای را به‌منظور ارتقای مواد غذایی راه‌اندازی کرد. در این کمپاین گفته شده بود که غنی‌سازی مواد غذایی، یکی از موثرترین شیوه برای رسیدگی به کمبود ویتامین‌های بدن است که در 82 کشور جهان این عمل به‌گونه‌ی اجباری اجرا می‌شود.

بیجاشدگان

در چند سال اخیر شمار بیجاشدگان داخلی افغانستان به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. این امر باعث شده است تا شمار بیشتری از این افراد به مواد غذایی کافی دسترسی نداشته باشند.

 در ماه می سال جاری میلادی اداره بازرسی ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار اعلام کرد که در جریان سال 2016 میلادی بیش از 660 هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

در ماه جدی سال گذشته خورشیدی نیز وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرد که برای کمک به بیجاشدگان داخلی در این کشور به 500 میلیون دالر امریکایی نیاز است.

ویس احمد برمک، وزیر پیشین دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان در آن زمان گفته بود که در یک سال گذشته نزیک به یک میلیون افغان آواره شده که بیش از 300 هزار تن آنان به خانه‌های برنگشته‌اند.

براساس آمارهای برنامه غذایی جهان، 550 هزار نفر از بیجاشدگان داخلی و بازگشت‌کنندگان افغان کمک‌های نقدی و مواد غذایی دریافت کرده‌اند.

kunduz-refugees
شمار زیادی از بی‌جاشدگان داخلی و برگشت کنندگان افغان نیازمند مواد غذایی هستند

در ماه دلو سال گذشته خورشیدی مقام‌های حکومت افغانستان اعلام کرده بودند که برای رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان داخلی، برگشت‌کنندگان و آسیب دیدگان حوادث طبیعی در سال 2017 میلادی به 550 میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه نیاز است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان در آن زمان گفته بود که از مجموع ۵۵۰ میلیون دالر پیش‌بینی شده، حدود ۲۴۰ میلیون دالر آن، برای رسیدگی به نیازمندی‌های فوری مهاجران و عودت‌کنندگان اختصاص داده شده و متباقی به بخش‌های صحت، زراعت، حفاظت از محیط زیست ، ایجاد سرپناه اضطراری، مصونیت غذایی و آب آشامیدنی سالم در نظر گرفته شده است.

افغانستان درحال حاضر برنامه‌ای را روی دست دارد که تا چهار سال آینده، آمار جمعیتی که به نداشتن مصونیت غذایی در این کشور دچار هستند را تغییر خواهد داد. توسعه برنامه‌های مالداری، مرغ‌داری، باغ‌داری، و سرمایه‌گذاری در بخش تولید عسل، تولید زعفران و افزایش تولید غله‌جات از جمله برنامه‌هایی است که وزارت زراعت، مالداری و آبیاری افغانستان برای ایجاد مصونیت غذایی در نظر گرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *