جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

نقاط مشترک 12 جریان مختلف؛ چه چیزی باعث شکل‌گیری شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان شد؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

«شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان» متشکل از 12 عضو به تاریخ 15 میزان سال جاری در کابل اعلام موجودیت کرد و در نخستین موضع‌گیری، خواهان عزل اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان گردید.

«شورای حراست و ثبات افغانستان»، «ائتلاف نجات برای افغانستان»، «محور مردم افغانستان»، «جبهه نوین ملی افغانستان»، «جنبش رستاخیر تغییر»، «جنبش گذار»، «حزب متحد ملی افغانستان»، «شورای مردمی لوی مشرقی»، «شورای مردمی لوی قندهار» و «کمیسیون انسجام ملی متحد احزاب سیاسی و نهادهای مدنی افغانستان» و شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان، اعضای شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان هستند.

جریان‌های فوق پیش از این هر کدام موضع‌گیری‌های متفاوتی داشته‌اند اما به تازگی این جریان‌ها، شورای تفاهم جریان‌های سیاسی را ایجاد کرده و روی موارد مشخصی، از جمله مسایل مربوط به انتخابات افغانستان، به تفاهم رسیده‌اند.

election1
شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان» متشکل از 12 عضو به تاریخ 15 میزان سال جاری در کابل اعلام موجودیت کرد

انگیزه تشکیل

انگیزه اصلی تشکیل شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان بر می‌گردد به اوضاع عمومی این کشور. اعضای این شورا به این باور هستند که استراتژی منسجم و مدون برای آوردن صلح در افغانستان وجود ندارد. معما بودن گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان با گروه‌های مخالف مسلح، درهم ریختگی در ساختار درونی حکومت وحدت ملی، افزایش گراف ناامنی در سراسر افغانستان، عدم تعادل و توازن در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی خارجی، عدم موجودیت اولویت‌بندی دقیق در مسایل مهم کشور و نبود اراده لازم و شفاف برای برگزاری انتخابات آینده در افغانستان، از دیگر عوامل تشکیل شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان است.

مسعود ترشتوال، سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان و عضو شورای تفاهم جریان‌های سیاسی در گفت‌وگو با خبرنامه حکومت را متهم به انحصار و تکروی میکند چرا که با جریان‌ها، شخصیت‌های مطرح سیاسی، نهادهای مدنی و حرکت‌های مختلف محلی و مردمی نه تنها رابطه و مشوره ندارد بلکه از آن‌ها فاصله گرفته است.

به گفته‌ی او این وضعیت، جریان‌های مختلف سیاسی، نمایندگان مردم در مجلس افغانستان، نمایندگان شوراهای ولایتی و مردمی را به این واداشت تا جریان مشترکی را ایجاد کنند.

او گفت: «تمام ناکارامدی حکومت و فساد گسترده که در حکومت و دولت‌داری وجود دارد، میزان نارضایتی مردم که هر روز افزایش می‌یابد، گسترش ناامنی و ابهام در سیاست خارجی افغانستان سبب شد تا برای به وجود آوردن یک انسجام و اتحاد و یکپارچگی ملی این شورا تبارز کند.»

مسعود ترشتوال، سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان

اجمل بلوچ‌زاده، عضو محور مردم افغانستان نیز گفت که موضوع اساسی در شورای تفاهم جریان‌های سیاسی این است که باید در بحث‌های کلان سیاسی و منافع ملی افغانستان مشترکا و با تفاهم همکاری صورت بگیرد.

آقای بلوچ‌زاده به خبرنامه گفت «مسایلی که می‌شود روی آن بحث کرد، شامل صلح در افغانستان، سیاست خارجی، امنیت و اولین کار مشترکی که آغاز شد و همگی به آن علاقه‌مند بود، بحث انتخابات بود.»

انتخابات

انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها در افغانستان قرار است در سال آینده خورشیدی به تاریخ 16 سرطان برگزار شود. این تاریخ پس از ماه‌ها جنجال بر سر مسایل انتخابات و اصلاحات در نظام انتخاباتی تعیین شده است.

پس از آن‌که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان از سوی رهبران حکومت وحدت ملی انتخاب و معرفی شدند، بحث‌ها بر دخیل بودن شماری از آنان در فساد مالی و مستقل نبودن آن‌ها در امور کاری مطرح شد.

شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان به تاریخ 15 میزان سال جاری در یک نشست خبری در قبال انتخابات آینده در این کشور ابراز نگرانی کرد و همچنان خواهان عزل اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی گردید.

این شورا با صدور اعلامیه‌ای گفت که حکومت باید در توافق با احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و شخصیت‌های مطرح سیاسی افغانستان اعضای واجد شرایط دیگر را به‌حیث اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی کرده و یا اصلاحات قابل قبول برای همه را عملی سازد.

Election
انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها در افغانستان قرار است در سال آینده خورشیدی به تاریخ 16 سرطان برگزار شود

افزون بر این، شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان اعلام کرد که حکومت در کار کمیسیون‌های انتخاباتی دخالت می‌کند و اعضای کمیسیون‌ها نیز از سوی حکومت دستور می‌گیرند.

پس از اعلام موضع شورای تفاهم جریان‌های سیاسی، حکومت افغانستان دخالت در کار کمیسیون‌ها را رد کرد و گفت که اراده جدی برای برگزاری انتخابات آینده وجود دارد.

شاه‌حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در آن زمان به خبرنامه گفت: «شخصیت‌ها و جریان‌هایی که نسبت به پروسه انتخابات انتقاد دارند، خوب است دیدگاه‌های اصلاحی خود را با حکومت و کمیسیون انتخابات شریک سازند تا بتوانیم یک انتخابات شفاف داشته باشیم.»

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز امروز در یک نشست خبری، دخالت حکومت در کارهای این نهاد را رد کرد و گفت بهتر است جریان‌های سیاسی در تنش‌هایی که با حکومت دارند، پای کمیسیون انتخابات را دخیل نسازند.

شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان این استدلال‌ها را قبول ندارد. این شورا مدعی است که جریان‌های سیاسی که در شورای تفاهم گرد هم آمده‌اند، پیش از این نیز طرح مشخص در بخش اصلاحات انتخابات و مسایل مربوط به انتخابات داشتند و اکنون این شورا نیز طرح روشنی در این مورد دارد.

مسعود ترشتوال در این مورد گفت تعلل و بهانه از سوی حکومت قابل قبول نیست و این حکومت با سرنوشت مردم بازی می‌کند. او گفت: «ما در انتخابات طرح بسیار روشن داشتیم. همین حالا تصمیم‌گیری‌ها در کمیسیون بین دو سه کمیشنر گرفته می‌شود. کسانی که در تقلب سیستماتیک نقش داشتند به‌جای معرفی شدن در محکمه به جاهای مهم‌تر گماشته می‌شوند.»

IEC-afghanistan
رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که بهتر است جریان‌های سیاسی در تنش‌هایی که با حکومت دارند، پای کمیسیون انتخابات را دخیل نسازند

به گفته‌ی این عضو شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان، همین حالا بحث انتخابات پارلمانی مهندسی شده، خریداری‌هایی که در کمیسیون صورت می‌گیرد در آن فساد گسترده وجود دارد و این موارد از سوی برخی اعضای کمیسیون انتخابات نیز مطرح شده است.

گام بعدی

اعضای شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان، بر سر مسایل کلان کشوری از جمله صلح و امنیت نیز موضع مشترک دارند و باهم به تفاهم رسیده‌اند. اما انتخابات در شرایط کنونی از اولویت این شورا است که در نخستین نشست خبری خواست‌های شان را  به صورت مشخص بیان کرده‌اند.

این شورا اعلام کرده است درصورتی که حکومت فرصت را از دست داده و در عملی ساختن خواسته‌های آنان اقدام نکند، شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان در مشورت با مردم این کشور و جهت‌های بین‌المللی و نهادهای مربوط در افغانستان طرح بدیل خود را ارایه می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان