11 اکتوبر برابر با 19 میزان، روز جهانی دختر نام‌گذاری شده است. خبرنامه به همین مناسبت نمونه‌هایی از دختران برتر افغانستان را در این گزارش به صورت مختصر معرفی می‌کند که در طول ماه‌های گذشته برای کشورشان افتخار آفرین بوده‌اند. در عین حال دختران زیادی نیز هستند که تجربه تلخ جنگ و انفجار، زندگی‌شان را وارد مرحله متفاوتی کرده اما آن‌ها را نسبت به زندگی و آینده ناامید نساخته است.‌

دختران برتر کانکور

بهشته، پلاتین و رحمیلا دختران نمونه‌ای هستند که توانستند در امتحان کانکور امسالِ دانشگاه‌های افغانستان رتبه‌های نخست در میان دختران را بدست آوردند.

بهشته با کسب ۳۴۰٫۷۸۱ نمره توانست مزد زحمات خود را بگیرد و به دانشکده طبی دانشگاه کابل راه یابد و از میان نزدیک به ۱۸۸ هزار شرکت کننده در این امتحان، توانست رتبه نهم را کسب کند و به این ترتیب در جامعه افغانستان، به عنوان اول نمره کانکور در میان دختران شرکت کننده شناخته شود.

پلاتین صمدی با گرفتن ۳۳۹ نمره، نفر دهم کانکور شده و به همراه خواهرش رحمیلا که ۳۳۴ نمره گرفته است به این دانشکده راه یافته است.

Afghan-Girls
بهشته، پلاتین و رحمیلا توانستند در امتحان کانکور امسالِ دانشگاه‌های افغانستان رتبه‌های نخست در میان دختران را بدست آوردند

تیم دختران روباتیک

دختران دانش‌آموز هراتی در نخستین رقابت‌های جهانی ربات سازی در آمریکا، مدال نقره به دست آوردند. این گروه 6 نفری دختران دانش‌آموز از ۱۴ تا ۱۶ سال سن دارند. آنها در میان 163 کشور شرکت کننده توانستند مقام دوم یکی از بخش های این رقابت ربات سازی را به نام افغانستان ثبت کنند.

روباتی که آنان ساخته‌‌اند در بازی‌های روباتیک نقش جمع‌کننده توپ را بازی می‌کند. این روبات باید طوری دقیق کار کند که توپ‌ها را با در نظرداشت رنگ و مشخصات‌شان از هم تفکیک نماید.

این تیم حالا به شهر آمستردام هلند سفر کرده است تا در همایش مخترعین هوشمند شرکت کند.

robotic5
تیم دختران روباتیک در نخستین رقابت‌های جهانی ربات‌سازی در آمریکا، مدال نقره به دست آوردند

بهترین پژوهش‌گر سال

گل افروز ابتکار یکی از افسران پلیس افغانستان است که به عنوان بهترین پژوهش‌گر سال ۲۰۱۷ جهان شناختنه شده است.

 گل افروز ابتکار سال قبل در یک رقابت آزاد، طرح تحقیق در مورد نقش زندان‌ها در تربیت و اصلاح زندانیان و دلایل ارتکاب دوباره جرایم پس آزادی از زندان را ارائه کرده و در این زمینه، پژوهشی را انجام داده است. این پژوهش در قالب مقاله‌ای ۶۵ صفحه‌ای به زبان‌های انگلیسی و روسی منتشر شده و به صورت آنلاین بر اساس رای دهی، بهترین مقاله تحقیقی در روسیه انتخاب شده‌ است. اما این تنها دستاورد گل افروز نمی باشد. او پیش از آن نیز در مورد نحوه‌ی مبارزه با مواد مخدر مقاله ۳۵ صفحه‌ای را در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر ارائه کرده که آن پژوهش نیز مقام اول این کنفرانس را دریافت کرد.

gulafroz9
گل افروز ابتکار

دختر طلایی افغانستان

فاطمه جعفری دختر ورزشکاری از افغانستان است که در روزهای گذشته با شکست رقیبانش در رشته قوت‌الرمی در مسابقات آسیایی کشور ترکمنستان، مدال طلای این رشته را به گردن آویخت و پرچم افغانستان را بالاتر از دیگر کشورها قرار داد.

او با شرکت در این مسابقات از ۱۹ تا ۲۱ ماه می سال جاری میلادی، توانست در میان ورزشکاران ۲۲ کشور جهان، برای کشورش افتخارآفرین باشد.

فاطمه جعفری ۲۰ سال سن دارد و دانشجوی سال دوم رشته کمپیوتر ساینس است. این قهرمان طلایی افغانستان در یک خانواده ۶ نفری بزرگ شده است و حالا درشهر کابل به بیش از 300 شاگرد را در این بخش آموزش می‌دهد.

fatima-jafari4
فاطمه جعفری

 دختران الهام‌بخش

 صدیقه فهمی موسس برنامه‌ی گروه “دختران الهام‌بخش” است. این گروه برای زنان افغان کمک می‌کند تا ایده‌های بازرگانی‌شان را عملی نمایند.

مسوولان این گروه می‌گویند که در این برنامه بیش از ۴۳۰ دختر با ایده‌های مختلف تجاری اشتراک کرده بودند که از میان آن ها، ۸۰ طرح برتر انتخاب شده است. آنان تاکید دارند که این طرح‌های کلی را به ۸ طرح عملی تبدیل کرده و نهاد‌های بازرگانی نیز تعهد کرده‌اند تا طرح‌های آنان را حمایت مالی کنند. مسوولان این برنامه باور دارند که چنین طرح هایی می‌تواند زنان را برای رسیدن به استقلال مالی کمک کند. آنان تاکید دارند که برنامه‌های عملی این گروه، گامی برای افزایش مهارت‌ها و توانایی زنان در بخش تجارت و ایجاد کارهای جدید، است.

girls
گروه “دختران الهام‌بخش” برای زنان افغان کمک می‌کند تا ایده‌های بازرگانی‌شان را عملی نمایند

زهره رضایی

زهره رضایی ورزشکار دیگری است که در رشته موی‌تای توانست مدال برنز رقابت‌های آسیایی ترکمنستان را بدست آورد.

زهره رضایی از سوی ارگ ریاست‌جمهوری نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

زهره رضایی توانست در رشته موی‌تای مدال برنز رقابت‌های آسیایی ترکمنستان را بدست آورد

گروه موسیقی زهره

این گروه ۳۵ نفری دختران افغان مربوط به انستیتوت ملی موسیقی افغانستان هستند و بین ۱۳ تا ۲۰ سال سن دارند. آرکستر موسیقی دختران افغان بنام (زهره) است که توانسته‌اند با اجرای موسیقی در مجمع جهانی اقتصاد بدرخشند و برنده جایزه فریموس یا “الهه آزاد موسیقی” در سال ۲۰۱۷ شوند.

orchestra
گروه موسیقی زهره برنده جایزه فریموس یا “الهه آزاد موسیقی” در سال ۲۰۱۷ شد

مهندسان قصر دارالامان

 در گوشه‌ای از شهر کابل، تیمی از دختران مهندس افغان در تلاش بازسازی قصری هستند که در سال‌های جنگ و ناامنی به شدت تخریب شده است. 25 درصد کار این قصر توسط 20 دختر اجرا می شود.

معصومه دلیجم مهندس مسوول این تیم از دختران می‌گوید که کار بازسازی این قصر تا 2019 به اتمام خواهد رسید.

engineers1
دختران مهندس قصر دارالامان

رویا محبوب


رویا محبوب امسال در میان ۱۰۰ چهرۀ با نفوذ جهان از سوی مجلۀ تایم برگزیده شده است.

این بانو، شرکت توسعه و راه اندازی نرم افزار و بانک‌های معلوماتی را بنیان گذاشت که بیشترین کارمندان این شرکت خانم ها هستند. این شرکت برای شرکت‌ها، موسسات، ادارات دولتی و قوای ناتو خدمات نرم افزاری و تهیه بانک معلوماتی (دیتابیس) ارایه می کند.

رویا محبوب از سوی این مجله معتبر جهانی در فهرست 100 شخصیت مقتدر سال 2017 قرار گرفت.

roya-mahbub2
رویا محبوب

راضیه پناهی و غم از دست دادن برادر

اما درکنار همه دستاوردهایی که دختران افغان داشته‌اند با این حال دخترانی نیز هستند که حملات خونین کابل زندگی برای آنها را دشوارتر ساخته است.

راضیه پناهی دخترافغانی که تنها برادر نان‌آور خانواده‌اش را در حمله در انتحاری روز چهارشنبه 10 جوزا در چهارراهی زنبق شهر کابل از دست داد. او حالا باید برای تامین مخارج زندگی پدر و مادر پیر و فلج خود، تمام بار زندگی را در جامعه ای مانند افغانستان به تنهایی به دوش بکشد. راضیه در رشته حقوق و علوم سیاسی مدرک لیسانس گرفته و حالا در یکی از مکتب‌های خصوصی با حقوق 5 هزار افغانی در ماه تدریس می‌کند.

با این حال راضیه نمونه‌ای از خانواده‌ها و یا دختران بسیاری است که جنگ، عزیزان‌شان را از آن‌ها گرفته و از این پس مجبورند مسیر آینده زندگی‌شان را به تنهایی و با وجود دشواری‌های بسیار طی کنند.

razia
راضیه پناهی

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *