نشست سام؛ رد گفتگوهای صلح از سوی طالبان و درخواست غنی برای همکاری اسلام آباد

رییس‌جمهور غنی امروز پنج شنبه (13 میزان)، در دومین روز نشست «سام» با حضور نمایندگان جامعه‌ی جهانی در کابل به موضوعات مختلفی از جمله گفتگوهای صلح حکومت این کشور با گروه طالبان پرداخت.

او گفت با این که هدف ما رسیدن به صلح و امنیت در کشور است اما گروه طالبان درخواست افغانستان برای صلح را رد کرده است. با این حال او تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان آماده دفاع از کشورشان هستند.

پاکستان

بخشی از صحبت‌های او باز هم خطاب به پاکستان بود. او از اراده حکومتش برای رسیدن به صلح سخن گفت و تاکید کرد که از طریق دیپلماسی با مقامات پاکستانی “باید صلح بیاوریم.”

او گفت که یک بار دیگر از پاکستان می‌خواهد تا از طریق گفتگوی دولت با دولت، برای تامین صلح و امنیت در منطقه همکاری کند.

SOM2
محمد اشرف غنی ، رییس جمهوری افغانستان تاکید کرد که از طریق دیپلماسی با مقامات پاکستانی “باید صلح بیاوریم.”

سه چالش عمده

رییس‌جمهور افغانستان از ناامنی، مشکلات اقتصادی و فساد به عنوان 3 چالشی یاد کرد که در ابتدای حکومتش با آن روبرو شد. او گفت که مشکلات اقتصادی و فساد، 2 چالش بزرگ پس از چالش امنیت در افغانستان است.

او بر مبارزه جدی با فساد تاکید کرد و گفت که فساد مانند طالبان دشمن افغانستان است و باید با آن مبارزه صورت گیرد.

انتخابات

رییس‌جمهور در این نشست بر شفافیت در پروسه‌ی انتخابات تاکید کرد و گفت که انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها در وقت تعیین شده‌ی آن برگزار خواهد شد. رییس‌جمهور غنی همچنان گفت که انتخابات ریاست جمهوری سال ،2019 با در نظرداشت معیارهای بین المللی برگزار خواهد شد.

بحران بازگشت

رییس‌جمهور غنی در این نشست به وجود مهاجران افغانستان در کشورهای منطقه و جهان اشاره کرد و گفت که بازگشت جمعی مهاجران از ایران و پاکستان می‌تواند برای افغانستان یک بحران باشد.

som4
آقای غنی در این نشست با اشاره به مهاجران افغان گفت که بازگشت جمعی مهاجران از ایران و پاکستان می‌تواند برای افغانستان یک بحران باشد

نشست سام

سومین نشست سام، با حضور مقام‌های ارشد و نمایندگان حدود 50 کشور و سازمان‌های بین‌المللی روز گذشته در کابل آغاز شد.

هدف از برگزاری این نشست بررسی اجرای مواردی است که دولت افغانستان سال گذشته در نشست بین‌المللی بروکسل تعهد کرده بود. جامعه جهانی در نشست بروکسل وعده همکاری و پرداخت 15 میلیارد دالر تا سال 2020 به افغانستان داده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *