در غرب و جنوب افغانستان؛ تحرکات گسترده طالبان در فراه و عملیات سرکوبی آنان در هلمند

مقام‌های محلی ولایت فراه در غرب افغانستان، از حملات طالبان مسلح بر پاسگاه‌های پولیس در چندین منطقه‌ی این ولایت خبرداده و گفته‌اند که در نتیجه‌ی این درگیری‌ها چندین پولیس نیز کشته شده‌اند.

محمد عارف شاه‌جهان، والی ولایت فراه در روزهای گذشته در یک نشست خبری گفته بود که طالبان 4 حمله را بر 4 پاسگاه امنیتی در شهرستان‌های پشت‌رود، پشت‌کوه، بالابلوک و کمربند امنیتی شهر فراه راه‌اندازی کرده‌اند.

به گفته‌ی او 24 سرباز پولیس در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. همچنان 27 جنگجوی طالب در نتیجه‌ی حملات هوایی ارتش در روستاهای دهنه خرمالق، دهنه کنسک و کوه چمندک شهرستان بالابلوک کشته شده‌اند.

در همین حال محمد ناصر مهری، سخنگوی والی فراه گفت که در این اواخر مخالفان مسلح دولت در چندین منطقه‌ی امن ولایت فراه تحرکات شان را آغاز کرده‌اند اما با حمایت هوانیروی ارتش تحرکات آنان سرکوب شده و تلفات سنگین به طالبان وارد شده است.

وزارت دفاع ملی افغانستان اما گفته است که «در جریان عملیات تصفیوی و ضربات هوایی نیروهای اردوی ملی در بالا بلکوک ولایت فراه 27 دهشت‌افگن هلاک، 10 تن زخمی، 12 عراده موتر، مقداری سلاح و مهمات به‌دست آمده و 19 حلقه ماین کشف و خنثا گردیده است»

نیروهای امنیتی افغان 8 فرد وابسته به گروه طالبان را در سرپل و 6 تن دیگر را در بدخشان از بین برده اند
به گفته سخنگوی والی فراه مناطقی که اکنون با تهدیدهای امنیتی روبرو هستند، شهرستان‌های بالابلوک، پشت‌رود و شیب‌کوه است

آقای مهری به خبرنامه گفت مناطقی که اکنون با تهدیدهای امنیتی روبرو هستند، شهرستان‌های بالابلوک، پشت‌رود و شیب‌کوه است که در آن تحرکات دشمن زیادتر شده اما به اندازه‌ای نیست که منجر به سقوط این مناطق گردد.

اهمیت

سخن‌گوی والی فراه در مورد اهمیت این مناطق گفت که شهرستان‌های پشت‌کوه و شیب‌کوه مسیر ترانزیتی و یکی از منابع درآمد حکومت افغانستان می‌باشد.

از سویی هم شاه محمود نعیمی، عضو شورای ولایتی ولایت فراه به خبرنامه گفت که وضعیت امنیتی فراه در چند روز گذشته خراب شده و چندین پاسگاه، توسط طالبان تخریب شده است.

آقای نعیمی گفت منطقه پُشت‌رود در واقع دروازه شهر فراه است که در آن فعالیت دشمن زیاد شده و جاده فراه-فرارود که فراه را به قندهار وصل می‌کند نیز برای طالبان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین حال منابع محلی در فراه از حمله طالبان بر مسیر گمرک ولایت فراه خبر می‌دهند. گمرک فراه به گفته‌ی آقای نعیمی یکی از منابع درآمد افغانستان است و طالبان به همین منظور تلاش دارند تا بر این مناطق تسلط پیدا کنند.

شاه محمود نعیمی، عضو شورای ولایتی ولایت فراه می‌گوید که وضعیت امنیتی فراه در چند روز گذشته خراب شده است

تحرکات گروه طالبان در بخش‌های مختلف ولایت فراه در حالی بالا گرفته است که سال گذشته جنگجویان این گروه تا دروازه‌های ورودی شهر فراه پیش رفتند و شهر را محاصره کردند. امسال اما مقامات این ولایت می‌گوید طالبان قادر به سقوط مناطق و محاصره شهر نیستند.

هلمند

همزمان با تحرکات شدید طالبان در ولایت فراه، در ولایت جنوبی هلمند نیز، ارتش افغانستان عملیات بازپس‌گیری مناطقی را در شهرستان‌های گرشک آغاز کرده است.

نیروهای افغان پس از دو سال قادر به پس‌گیری بخش‌هایی از گرشک شده‌اند و تلاش برای بازپس‌گیری کامل مناطق تحت تسلط مخالفان مسلح دولت افغانستان جریان دارد.

حسام‌الدین، رییس ارکان لوای سوم سپاه 215 میوند به رسانه‌ها گفته است که برنامه راه‌اندازی حملات در بسیاری از شهرستان‌های هلمند تهیه شده است و از هوانیرو نیز برای اجرای این عملیات کار گرفته می‌شود.

محمد اسماعیل خپلواک، فرمانده پولیس گرشک گفته است که عملیات در منطقه نهر سراج آغاز شده که در نتیجه بیش از 40 جنگجوی طالب کشته و 42 مرکز گروه طالبان در این منطقه از بین برده شده است.

ماموریت حمایت قاطع نیز در این عملیات نیروهای افغان را کمک هوایی نموده است.

https://twitter.com/TFSouthwest/status/913775936239292416

عملیات برای بازپس‌گیری گرشک درحالی آغاز شده است که هفته پیش فرمانده پولیس شهرستان نادعلی ولایت هلمند در کمین طالبان کشته شد. افزون بر این در ماه‌های اخیر هلمند گواه چندین رویداد انفجاری نیز بوده است. در اول سنبله سال جاری نیز یک حمله انتحاری بر نیروهای ارتش، 7 کشته و 38 زخمی برجای گذاشت.

هملند در جنوب افغانستان یکی از ناآرام‌ترین مناطق در سال‌های اخیر بوده است. درحال حاضر چندین شهرستان در این ولایت از کنترل دولت افغانستان خارج است و مخالفان مسلح بر آن تسلط کامل دارند. شهرستان‌های خان‌شین، نوزاد، دیشو، موسی قلعه و باغران درحال حاضر در اختیار طالبان قرار دارد و شماری از مناطق دیگر این ولایت هم در مقاطع زمانی مختلف مورد حمله این گروه قرار می‌گیرند.

نیروهای ارتش افغانستان در حالی از شروع بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف طالبان خبر می‌دهند که در ماه اسد این سال محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان برای بررسی وضعیت امنیتی هلمند به لشکرگاه، مرکز این ولایت، رفت.

در همین حال در بهار امسال 300 سرباز آمریکایی بار دیگر پس از دو سال وارد هلمند شدند. این نیروها با هدف آموزش، مشوره‌دهی و حمایت از نیروهای افغان به این ولایت اعزام شده‌اند.

سال گذشته جنگجویان طالب تا نزدیکی شهر لشکرگاه پیش رفتند و خطر سقوط هلمند بسیاری از باشندگان لشکرگاه را نگران کرده بود. اما امسال به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان توجه ویژه‌ای بر روی هلمند دارد و می‌کوشد تا برخی مناطق را که از سال‌ها پیش در اختیار طالبان قرار دارد را از کنترل این گروه خارج سازد.

helmand-attack
در ماه‌های اخیر هلمند گواه چندین رویداد انفجاری بوده است

در مقایسه با سال گذشته، این دو ولایت که به شدت مورد تهاجم گسترده طالبان قرار داشتند و تا آستانه سقوط نیز پیش رفته بود، در سال جاری وضعیت بهتری داشته است اگرچه هنوز هم مناطق زیادی ولایت هلمند در کنترل طالبان قرار دارد.

به نظر می‌رسد گسترش جنگ از جنوب به شمال افغانستان و تمرکز گروه‌های تروریستی بر ولایت‌هایی مانند قندوز، بغلان، فاریاب و سرپل در شمال این کشور دلیل تحرک کمتر گروه‌های تروریستی در جنوب نسبت به سال گذشته باشد.

 با این حال در اختیار داشتن مناطقی امن در ولایت‌های مختلف توسط طالبان، می تواند هم زنگ خطری برای این ولایت‌ها باشد و هم می‌تواند برای تجهیز و آموزش نیروهایی استفاده شود که وظیفه تداوم جنگ در ولایت‌های دیگر از جمله شمال را برعهده دارند. بنابراین به باور برخی از کارشناسان تمرکز حکومت و نیروهای نظامی افغانستان بر این شهرستان‌ها و خارج ساختن طالبان و دیگر گروه‌ها از این مناطق، می‌تواند کمک موثری بر امنیت تمام ولایت‌های افغانستان باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *