عاشورای 96؛ عزادارای سراسری در سایه نگرانی‌های امنیتی در افغانستان

عاشورای سال جاری نیز با موجی از دلهره و نگرانی‌های امنیتی اما به صورت با شکوه در سراسر افغانستان برگزار شده است.

در این مراسم شماری زیادی از مقامات افغان شرکت کرده و با پیروان امام حسین به عزاداری پرداختند.

در این میان رییس جمهور افغانستان در مسجد امام زمان در شمال کابل حضور یافت و در جمع عزاداران حسینی سخنرانی کرد. او گفت که “من امروز یک نمازگزار این مسجد هستم، هر خطری را که یک نمازگزار آن قبول می‌کند، رئیس جمهور افغانستان به دل و جان بر سر خود قبول می‌کند.”

 آقای غنی گفت که افرادی که می‌خواهند بین مذاهب تفرقه ایجاد کنند در بین افغان‌ها جای ندارند. آقای غنی در عین حال تاکید کرده که “ما در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگر نیازمند بازگشت به سنت و سیرت بزرگان و رهبران معنوی خود هستیم.”

به نظر می‌رسد، حضور محمد اشرف غنی در مسجد امام زمان با تعمد انجام شده است. این مسجد، به تاریخ سه سنبله سال جاری خورشیدی از سوی گروهی از مهاجمان انتحاری در ناحیه 11 کابل مورد تهاجم قرار گرفت و بسیاری از نمازگران جمعه در آن کشته و مجروح گردیدند.

ashura2
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان

رییس جمهور افغانستان با حضور در مسجد امام زمان در عین حال گفته که ایستادن در برابر توطیه‌ها و پرده برداشتن از نیت‌های شوم و تفرقه افگنانه، بخشی از همان اصلاحاتی است که امام حسین به خاطر آن قیام کرده بود.

رییس جمهور با تاکید بر وحدت و هم‌دلی میان اقوام افغانستان گفته که “تمام اقوام افغانستان به دین واحد عقیده دارند و هر مذهب موجب افتخار برای تمام مردم افغانستان است و هر افغان مسوول است که نگهداری آن را دارد.”

علاوه بر حضور رییس جمهور، شماری دیگر از مقامات افغان نیز در نقاط مختلف این کشور در میان عزادران حسینی حضور یافته اند.

با آن که بیم از حملات گسترده بر مراسم‌های عزاداری می‌رود، اما تدابیر شدید امنیتی در مساجد و تکایای این کشور باعث گردیده تا جلو حملات تروریستان گرفته شود.

با این حال، از آن جایی که مراسم عزادارای محرم تا سیزدهم این ماه قمری ادامه می‌یابد، نیاز است تا تدابیر امنیتی شدید برای حفظ امنیت عزاداران به صورت جدی وجود داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *