یافته‌های یک تحقیق؛ رسانه‌ها در ترویج خشونت در افغانستان نقش دارند

موسسه‌ی انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان در تازه‌ترین تحقیق‌ خود اعلام کرده که رسانه‌ها موجب افزایش خشونت در جامعه و بخصوص بر زنان افغانستان شده است. این موسسه گفته که برنامه‌های برخی از رسانه‌ها موجب ترویج خشونت در برابر زنان شده است.

این تحقیق از سوی موسسه‌ی انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان در سه شهر بزرگ افغانستان؛ کابل، هرات و مزارشریف انجام شده است. در این تحقیق با 100 کارمند زن و مرد در رسانه‌ها، فعالان حقوق زن و شهروندان عادی گفت‌وگو شده است.

رسانه‌های ملی و بین‌المللی

زهرا سپهر، رییس موسسه‌ی انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان گفته که بیشتر رسانه‌های ملی که نشرات محلی دارند، از عوامل ترویج خشونت در برابر زنان بوده‌اند.

در این تحقیق هم‌چنان گفته شده که رسانه‌های بین‌المللی حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند و برای رعایت اصول خبرنگاری، از کار آنها نظارت صورت می‌گیرد.

زهرا سپهر، رییس موسسه‌ی انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان

سریال‌های خارجی

بر اساس یافته‌های این تحقیق، سریال‌های خارجی تلویزیونی بیشتر در ترویج خشونت نقش دارند اما مالکان رسانه‌ها منفعت تجارتی خود را در نظر گرفته و به بُعد روانی و اجتماعی این چنین برنامه‌ها روی زندگی مردم توجهی ندارند.

موافقان و مخالفان

مردم نیز در مورد پخش این سریال‌ها که بینندگان زیادی دارد، نظرهای مختلفی دارند. در کنار موافقان پخش این سریال‌ها، شماری آن‌ها را غیراخلاقی می‌دانند و نشر آن ‌را ترویج ارزش‌هایی خلاف ارزش‌های جامعه‌ی افغانی می‌خوانند.

رسانه‌های اجتماعی

در کنار رسانه‌های دیداری و شنیداری، شبکه‌های اجتماعی نیز بخشی از این مشکل برای زنان کارمند در رسانه‌ها بوده است.

سوء استفاده از نام و عکس زنان در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و ارسال پیام‌های آزار دهنده، توهین‌آمیز و حتی غیراخلاقی به زنان، از موارد دیگر ترویج خشونت در برابر زنان خوانده شده است.

social-media
براساس این تحقیق شبکه‌های اجتماعی نیز در ترویج خشونت علیه زنان نقش داشته اند

تلاش‌ها

مسوولان موسسه‌ی انکشاف و حمایت از زنان و کودکان گفته‌اند که در نظر دارند با مدیران رسانه‌ها، علمای دینی و خبرنگاران گفت‌وگو کرده و از آن‌ها بخواهند تا برای ساخت و تولید برنامه‌های آگاهی دهی و آموزشی در خصوص ارزش‌های حقوق بشری کار کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *