جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

در روز جهانی دسترسی به اطلاعات؛ از 18 نهاد غیرپاسخگو تا نگرانی از محدودیت شبکه‌های مخابراتی در افغانستان

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

هم‌زمان با ششم میزان روز جهانی دسترسی به اطلاعات نی یا حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان اعلام کرده که 34 درصد نهادهای دولتی هنوز مرجع اطلاع رسانی را در ادارات شان ایجاد نکرده‌اند.

با این حال، ماده‌ی دهم قانون دسترسی به اطلاعات بیان می‌دارد که “ادارات مکلف اند به منظور تامین حق دسترسی اتباع کشور به اطلاعات، مرجع مسوول اطلاع رسانی را مشخص نمایند.”

69 نهاد دولتی

بر اساس نظرسنجی تازه که از سوی دفتر نی راه اندازی شده، از 69 نهاد و ادارات دولتی افغانستان، 51 نهاد دولتی پاسخ ارایه کرده، اما 18 نهاد دیگر اصلن پرسش‌نامه‌ی این نظرسنجی را پاسخ نداده‌اند.

این در حالی است که 34 درصد نهادهای دولتی که مرجع اطلاع رسانی شان را ایجاد نکرده‌اند، شامل 18 نهادی نیست که اصلن پرسش‌نامه را پاسخ نداده است.

با آن‌که عدم دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران هنوز یک چالش است، اما شهروندان افغانستان این حق اساسی را یک رویا می پندارند.

محدودیت شبکه‌های مخابراتی

از سوی دیگر، شبکه های خصوصی مخابراتی که خدمات انترنتی نیز ارایه می کنند، فعالیت های شان از چند مدتی به این سو در برخی از ولایت های افغانستان محدود شده و دسترسی شهروندان به اطلاعات را مختل نموده است.

انترنت یکی از وسیله های مهم دسترسی به اطلاعات در جهان شناخته شده و حکومت افغانستان به اساس قانون مکلف است تا زمینه‌ی دسترسی شهروندان به انترنت را فراهم ساخته و جلوی قطع شدن شبکه‌‌های مخابراتی در کشور را بگیرد.

دولت افغانستان بر بنیاد قانون اساسی و قانون دسترسی به اطلاعات وظیفه دارد تا دسترسی به اطلاعات را برای تمام شهروندان کشور فراهم نموده و تمام موانع رسیدن به این حق را از جلوی آنها دور سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان