جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

تمرکز بر حقوق خبرنگاران؛ از رسیدگی به پرونده های خشونت تا نظام مند سازی فعالیت شبکه های اجتماعی

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

فهیم دشتی، معاون کمیته‌ی مشترک رسانه‌ها و حکومت روز گذشته در یک نشست خبری از آغاز بررسی پرونده های خشونت در برابر خبرنگاران خبر داده است.

پیش از این مجیب خلوتگر، رییس دفتر حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد و عضو فدراسیون نهادهای خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری گفته که ۷۲۶ مورد خشونت در برابر خبرنگاران این کشور، در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ رخ داده بود که تا کنون تنها به ۱۷۲ مورد آن رسیدگی صورت گرفته است.

عاملان خشونت

عاملان خشونت در برابر خبرنگاران متفاوت است. گروه‌های مخالف مسلح دولت، زورمندان محلی، نیروهای امنیتی، مقامات دولتی و در برخی موارد نیروهای ناتو عاملان خشونت علیه خبرنگاران هستند.

https://twitter.com/GMICafghanistan/status/911483546191179776

بیشترین خشونت

بیشترین خشونت در برابر خبرنگاران در هنگام تهیه‌ی خبر از رویدادهای تروریستی صورت گرفته است. وقتی حمله‌ای رخ می‌دهد، خبرنگاران برای پوشش خبری به محل حادثه می‌روند؛ اما آن‌ها با مخالفت نیروهای امنیتی روبرو می‌شوند و در برخی موارد سبب می‌شود تا خبرنگاران از سوی نیروهای امنیتی ضرب و شتم شوند. حالا نهادهای رسانه‌ای می‌گوید قرار است مقرره‌ای ساخته شود و در آن نحوه برخورد نیروهای امنیتی با خبرنگاران در محل حادثه مشخص گردد.

وضع محدودیت

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید روی مسوده‌ای کار شده است تا آن عده از حساب‌ها و صفحاتی که در شبکه‌های اجتماعی دست به “تفرقه‌افگنی و رویارویی قومی” می‌زنند، مسدود شود. این نخستین‌بار است که مسوده‌ی چنین مقرره‌ای در افغانستان آماده شده است.

https://twitter.com/GMICafghanistan/status/911551568809521152

در پانزده سال گذشته شبکه‌های اجتماعی در افغانستان بدون هیچ محدودیتی در برخی موارد سبب دردسرهایی برای حکومت نیز شده‌اند. به دنبال آن یکی از نگرانی‌ها این است که احتمال دارد دولت افغانستان تمام حساب‌هایی که علیه دولت می‌نویسند را مسدود کند و به این ترتیب فضای آزادی بیان نیز محدود شود.

سید حسین فاضل سانچارکی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ اطمینان داده که محدودسازی در شبکه‌های اجتماعی با مشوره نهادهای رسانه‌ای انجام می‌شود: “ما همراه نهادهای مستقل روزنامه نگاری و نهادهای مسئول می‌نشینیم و از نظر محتوایی تشخیص می‌کنیم که کدام حساب‌ها باز باشند و کدام یک بسته شود. ما نمی‌خواهیم آزادی بیان را محدود کنیم و در این مورد با دقت و حساسیت تصمیم گرفته می‌شود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان