پس از گسترش اعتراضات؛ آغاز رسیدگی به «راهنمای قوم‌گرایانه» در اداره امور ریاست جمهوری افغانستان از سوی دادستانی کل

یک روز پس از صدور فرمان رییس جمهور افغانستان برای رسیدگی به وجود یک “راهنمای قوم گرایانه” در اداره امور ریاست‌جمهوری این کشور، حالا دادستانی کل افغانستان گفته که رسیدگی به این موضوع را آغاز کرده است.

جمشید رسولی سخن‌گوی دادستانی کل افغانستان به رسانه‌ها گفته که این پرونده را بی‌طرفانه بررسی خواهد کرد و درباره آن تصمیم خواهد گرفت. او گفته است که ” همکاران ما به بررسی این قضیه آغاز کردند و با بی طرفی بررسی خواهد شد.”

رییس جمهور افغانستان روز گذشته به دادستانی کل این کشور دستور داده بود که “در این خصوص تحقیقات همه جانبه انجام داده و در تشخیص عامل و یا عاملین این رفتار زشت اقدام نموده و در روشنی احکام قانون اساسی و سایر قوانین نافذه کشور با آنان برخورد کند.”

او محتوای این سند که به ” راهنمای قوم‌گرایانه” معروف شده را “تاثر‌آور” خوانده است.

آقای غنی گفته بود که رفتار، فکر و عمل‌کرد تبعیض‌آمیز را در تمامی بخش‌ها و به ویژه در داخل دستگاه دولتی را شدیدا محکوم می‌کند و به هیچ فرد یا نهادی اجازه نمی‌دهد که وحدت ملی مردم افغانستان را خدشه‌دار کند.

afghanistan-water-ghani
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان محتوای این سند که به “راهنمای قوم‌گرایانه” معروف شده را “تاثر‌آور” خوانده است

در اداره امور چه می‌گذرد؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که روزنامه اطلاعات روز در مطلبی به محتویات یک گروه تلگرامی اشاره کرده بود که در آن تعدادی از کارمندان اداره امور ریاست جمهوری افغانستان در مورد حمایت از کارمندان پشتون صحبت کرده اند. در این گروه گفته شده است که افرادی باید وارد کاخ ریاست‌جمهوری شوند که “قابل اعتماد باشند نه مخالف ما.”

در بخشی از این اطلاعات که از صفحه ثواب‌الدین مخکش یکی از کارمندان اداره امور ریاست جمهوری افغانستان به بیرون درز کرده از چند کارمند غیرپشتون نام برده شده و گفته شده است که این افراد باید برکنار شوند و به جای‌شان افراد پشتون جایگزین شوند زیرا با تیم مورد نظر همکاری نمی‌کنند.

سراسیمگی اداره امور

اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان پس از انتشار این “راهنمای قوم‌گرایانه” گفته بود که اطلاعات درز کرده به رسانه‌ها که توسط یکی از کارمندان این اداره تهیه شده، سیاست رسمی اداره امور نیست و این اطلاعات بدون تحقیق و به‌منظور زیر سوال بردن اصلاحات در این اداره منتشر شده است.

اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که این نهاد به منظور تامین خدمات عمومی برای تمام مردم بدون در نظرداشت تعلقات آنان، اتهامات نشر شده را رد می‌کند و اسناد منتشر شده تنها یک فایل بدون مهر و امضا و بی‌اساس است.

اما بعد گفته شد که در جلسه فوق العاده بین روسای اداره امور به تاریخ 22 سنبله، ثواب الدین مخکش از مقامش استعفا داده است. اداره امور گفته بود که این اسناد مربوط به یک شخص است نه مربوط به سیاسی رسمی این اداره.

اگر چه بار دیگر گفته شد که او از وظیفه‌اش اخراج شده است.

محاکمه

پس از نشر اسناد مربوط به رفتار کارمندان اداره امور ریاست جمهوری افغانستان، شماری از زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این سند واکنش تندی از خود نشان دادند. این افراد خواهان محاکمه مخکش و تیم همفکر او شده بودند.

حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان گفته بود که «هیچ پشتونی با چنین چیزی خوشحال نمی‌شود.» او افزوده بود که اگر درستی این سند ثابت شود، لازم است که فرد مورد نظر محاکمه شود.

امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز گفته بود «استعفای یک مامور عادی در پی رسوایی و افتضاح تصفیه نژادی دستور سری برای اجرای تعصب و تبعیض زیر نقاب اصلاحات توسط اداره امور ریاست جمهوری، کافی نیست.»

او از رییس‌جمهور افغانستان خواسته بود تا به دادستانی کل این کشور وظیفه دهد تا این موضوع را به‌صورت عمیق بررسی نماید. زیرا مردم نیاز به امنیت روانی دارند و با نشر این سند، مردم فکر می‌کنند که اداره امور در اصل پولیس مخفی برای شناسایی و تجرید «دیگران» در دولت است.

مثل مخکش نباشید

سیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به سند نشر شده در رسانه‌ها گفته‌اند که ارگ ریاست جمهوری باید جای همه مردم افغانستان باشد نه خانه یک قوم یا یک تیم خاص.

این کاربران با راه اندازی هشتگی در تویتر با عنوان “مثل مخکش نباشید” نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده و آن را نوعی رفتار نوشته نشده تبعیض‌آمیز قومی در حکومت افغانستان دانستند.

این کاربران استعفا یا برکناری مخکش را کافی ندانسته و خواهان محاکمه او و دیگر همدستان او شدند چرا که معتقدند این قضیه نشان می‌دهد، مخکش تنها نیست و در عملی شدن این رویکرد قوم‌گرایانه عده‌ای دیگر نیز با او همکار و همفکرند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *