جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

کودک دستگیر نشود؛ فراخوان تویتری در اعتراض به اخراج احتمالی 70 کودک افغانستانی از ایران

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

پس از بازداشت ۷۰ کودک کارگر افغانستانی در ایران و انتقال آنها به اردوگاهی در اطراف شهر تهران، شماری از نمایندگان مجلس این کشور و کاربران شبکه های اجتماعی خواستار رهایی آن‌ها شده اند. این کاربران با راه اندازی هشتگ کودک دستگیر نشود در تویتر، خواهان تغییر شیوه برخورد با کودکان کارگر شده‌اند.

شروع ماجرا

ماجرا از آنجا شروع شد که در روزهای گذشته مقامات شهرداری شهر تهران تعدادی از کودکان کارگر خیابانی را از سطح این شهر جمع آوری کردند که از این میان، 70 کودک افغان نیز شامل بودند.

طیبه سیاووشی یکی از اعضای مجلس ایران گفته بود که تنها در یک روز 130 کودک بازداشت شده که از این میان، 70 کودک افغانستانی به اردوگاه محل نگهداری مهاجرین که در اطراف شهر تهران قرار دارد، منتقل شده‌اند تا رد مرز شوند.این نماینده مجلس ایران گفته است که بازداشت این کودکان خودش نوعی کودک آزاری است.

iran-child6
مقامات شهرداری ایران روز گذشته 130 کودک مهاجر را دستگیر کرده اند که از این میان 70 تن آنان افغان هستند

گفته شده است که بیشتر کودکان بازداشت شده، زیر 18 سال سن دارند.

در معرض خطرهای جدی

این نماینده مجلس ایران گفته است که بازداشت کودکان کارگر خیابانی راه حل مناسبی برای مبارزه با این پدیده نیست. او خواهان تغییر در شیوه برخورد با مشکل کودکان کار از سوی مقامات ایرانی شده است.

طیبه سیاووشی به بازداشت کودکان افغانستانی و احتمال اخراج آن‌ها از ایران اشاره کرده و گفته است که “فرستادن کودکان مهاجر نه تنها اثری بر وضعیت آن‌ها ندارد بلکه آن‌ها را در معرض مخاطره جدی قرار خواهد داد.”

بی اطلاعی خانواده‌ها

در همین حال برخی رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که این کودکان افغان در حالی به اردوگاه ورامین در اطراف تهران منتقل شده و آماده اخراج از این کشور هستند که خانواده‌های آنان از این موضوع بی‌اطلاع هستند.

iran-child4
رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که این کودکان افغان به اردوگاه ورامین در اطراف تهران منتقل شده و آماده اخراج از این کشور هستند

خجسته اسلامی نژاد، رییس هیات مدیره انجمن حامیان کودکان کار و خیابان ایران گفته بود که «بازداشت اين افراد به هر شكل قانوني نيست. بيشتر كودكان دستگير شده زير ١٨سال بوده‌اند و بدون اطلاع خانواده به مراكز بهزيستي منتقل شده‌اند. فرزندان خانواده‌هاي افغان كه اقامت قانوني دارند به خانواده‌ها بازمي‌گردند و از آنها تعهد گرفته مي‌شود كه ديگر به خيابان بازنگردند و افرادي كه كارت اقامتي ندارند و غيرقانوني در كشورمان زندگي مي‌كنند به همراه خانواده رد مرز مي‌شوند.»

با این حال مقامات این کشور بازداشت این کودکان و بی‌خبری خانواده‌های آنان را رد کرده‌اند.

در همین رابطه، خبرنامه با وجود تماس‌های مکرر با سخن‌گوی وزارت امور مهاجرین افغانستان، موفق به دریافت نظر این نهاد نشد.

کودک دستگیر نشود

در همین حال و پس از بازداشت کودکان کارگر خیابانی در ایران که 70 کودک افغانی نیز در بین آن‌ها بوده اند، کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه اندازی فراخوانی خواهان تغییر شیوه برخورد حکومت ایران با پدیده کار کودکان در خیابان شده و از مقامات این کشور خواسته‌اند تا کودکان افغان را آزاد کنند.

کاربران تویتر با راه اندازی هشتگ “کودک دستگیر نشود” گفته‌اند که دستگیری کودکان بدون اطلاع والدین آنها نقض حقوق بشر است.

بصیر آهنگ یکی از کاربران تویتر نگاشته است که ردمرز شدن کودک کارگر بدون اطلاع والدین آنان نقص صریح حقوق بشر می‌باشد .

https://twitter.com/basirahang/status/909491892668260352

بسیاری‌ از کاربران در تویت‌های خود از انتقال 70 کودک افغانستانی به اردوگاه انتقاد کرده‌اند.

https://twitter.com/saeed_eghbali/status/909084200770375680

شماری از کاربران با نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی در ایران، گفته‌اند که به جای دست بند زدن به این کودکان، باید قلم و کتاب به دست‌شان داده می‍شد.

https://twitter.com/paragraph1396/status/909362664673021952

دختری که به اردوگاه محل نگه‌داری مهاجرین در اطراف تهران رفته، به برادرش در آن سوی میله‌های اردوگاه گفته که نگران نباشد، آزادش می‌کند.

https://twitter.com/hediekimiaee/status/909739801305337856

نعمت از قصه تلخ دستگیرشدن خود در ایران نوشته و ابراز امیدواری کرده که کاش هیچ کودکی دستگیر نشود. البته آرزویی که او نیز به تحقق آن اطمینانی ندارد.

https://twitter.com/Nemat_jaf/status/909489752965095430

کاربر دیگری نوشته است که کودکان کار به علت نداشته شناسنامه، بخش رانده شده از جامعه هستند.

https://twitter.com/mahdikaveh2003/status/909868170965667842

فرد دیگری، اخراج کودکانی که برای تامین مخارج خانواده‌شان کار می‌کنند را غم‌انگیز دانسته است.

https://twitter.com/najme_ra/status/909131737116094464

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان