آمار تکان دهنده؛ مبتلاشدن معتادان به بیماری سل ( توبرکلوز) و 60 هزار بیمار در یک سال

یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که از میان 7 هزار معتاد به مواد مخدر در افغانستان، چهل درصدشان از بیماری سِل (توبرکلوز) رنج می برند.

این نظرسنجی از سوی برنامه ملی کنترل بیماری سِل در وزارت صحت عامه افغانستان و همکاری اداره توسعه بین‌المللی آمریکا انجام می‌شود.

به گفته مسوولان این وزارت، این نظرسنجی که در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، قندهار و ننگرهار انجام می شود، در ماه جوزا آغاز شده و تا ماه میزان سال جاری ادامه دارد. قرار است در این مدت، 10 هزار معتاد از خدمات درمانی برخوردار شوند.

توبرکلوز

بیماری سل یا توبرکلوز یک بیماری میکروبی و واگیردار است که به گونه‌ی مستقیم بر شش‌ها تاثیر می‌گذارد. به گفته‌ی داکتران، اگر این بیماری در بدن بیماران به گونه‌ی درست تشخیص داده نشده و تداوی نشود، سبب مرگ بیمار می‌شود.

addicts2
بیماری سل یا توبرکلوز یک بیماری میکروبی و واگیردار است که به گونه‌ی مستقیم بر شش‌ها تاثیر می‌گذارد

به گفته‌ی متخصصان، میکروب بیماری سل هنگام سرفه و عطسه، در هوا پخش شده و میکروب مذکور به سایر افراد نیز سرایت می‌کند.

60 هزار بیمار در یک سال

نتایج بررسی‌های اخیر که توسط سازمان صحی جهان انجام شده، نشان می‌دهد که سالانه در حدود 60 هزار تن در افغانستان به بیماری سل مبتلا می‌شوند و از این میان، نزدیک به 14 هزار تن نیز به علت همین بیماری در این کشور ،جان‌ خود را از دست می‌دهند.

پیش از این مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان گفته بودند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، بیماری سل یا توبرکلوز را در افغانستان ریشه کن خواهد کرد.

addicts1
براساس نتایج این نظرسنجی سالانه در حدود 60 هزار تن در افغانستان به بیماری سل مبتلا می‌شوند

2000 درمانگاه

به اساس گزارش برنامه ملی کنترول سل، در حال حاضر در حدود 2 هزار مرکز تداوی بیماران سل در افغانستان فعالیت دارد و تنها در سال ۱۳۹۵، بیش از ۴۳ هزار مریض مبتلا به  این بیماری تداوی شده‎اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *