کلیشه‌های برعکس؛ زمانی که رسانه‌های اجتماعی صحنه انتقاد دختران می‌شود

هشتگ “کلیشه برعکس” میان کاربران رسانه‌های اجتماعی، فضایی برای انتقاد از رفتار‌های نادرست افراد جامعه را فراهم ساخته است.

جدید ترین ترند رسانه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک در میان کاربران افغان هشتگ “کلیشه برعکس” است. کلیشه برعکس، از سوی دختران راه اندازی شده و مجموعه اصطلاحات کلیشه‌ای که برای زنان به عنوان نقطه ضعف‌های آن‌ها استفاده می‌شود، این بار به صورت برعکس و برای مردان استفاده شده است. به این جهت، این موضوع توجه زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است. کلیشه برعکس پیش از این در ایران نیز دست کم در تویتر به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و روی آن مانور داده شده بود.

اما “کلیشه برعکس” که در این روزها فضای رسانه‌های اجتماعی را گرم ساخته است، چیست؟

بچه آخرش زن می‌گیره، مال مردم میشه

کلیشه‌ی دیگری که همواره استفاده می‌شود این است که دختر آخرش شوهر می‌کند و مال مردم می‌شود. این برای افرادی استفاده می‌شود که روی سواد و دانش دختران شان سرمایه گذاری می‌کنند و به این جهت نباید این سرمایه گذاری را انجام دهند. اکنون در کلیشه برعکس گفته شده که بچه آخرش زن می‌گیره و مال مردم میشه.

رفتن به رستورانت

معمول است که وقتی یک آقا و خانم به رستورانت می‌روند، حساب کردن پول غذا را مردان می‌پردازند. در کلیشه برعکس، گفته شده که این روند می‌تواند تغییر کند و پس از این مثلا دخترها این وظیفه را برعهده داشته باشند.

هر آنچه را برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند !

هنوز هم زنان زیادی هستند که وقتی می‌خواهند به مکان‌های عمومی بروند، باید یکی از اعضای خانوده‌شان آنها را همراهی کند. اما مردان در آزادی کامل امکان این را دارند که در جامعه حضور یابند. حالا در کلیشه برعکس، برخی‌ها به این موضوع پرداخته و آن را سلب آزادی زنان دانسته‌اند.

کاربری در این مورد عکسی گذاشته است که برعکس همیشه، پسر قادر به این نیست که به تنهایی به مکتب برود و به سفارش پدر، خواهرش باید او را تا مکتب همراهی کند.

لقبهایی برای دختران

به صورت معمول پسرها برای یکدیگر نام‌ها و لقب‌هایی می‌گذارند و برای صدا کردن هم‌دیگر از آنها استفاده می‌کنند. حالا در کلیشه بر عکس، برخی‌ها پیشنهاد کرده‌اند که از این پس دخترها از این لقب‌ها که بیشتر مردانه است، برای صدا نمودن همدیگر استفاده کنند.

بچه یک‌بار که با لباس دامادی از خانه پدر خو میره، باز با کفن برمی‌گرده!

همواره گفته می‌شود که عروس با لباس سفید عروسی به خانه شوهر می‌رود و با کفن هم باید از خانه شوهر خارج شود. یعنی تمام مشکلات، سختی‌ها و حتی خشونت‌های مختلف از سوی شوهر را پذیرفته و تحمل کند، حتی اگر ازدواج اجباری داشته باشد که از این نمونه‌ها در افغانستان موارد زیادی را می‌توان مشاهده کرد.

در کلیشه برعکس به این موضوع پرداخته شده و این بار، داماد است که باید با لباس دامادی از خانه پدر خارج شود و با کفن برگردد. یعنی تا آخر عمرش به زندگی خود وفادار باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *