حمایت ایران از طالبان؛ 3 نکته از گفت‌وگوی رییس ستاد مشترک ارتش افغانستان با بی بی سی

جنرال شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش افغانستان در گفت‌و‌گو با بی بی سی فارسی به حمایت ایران از گروه طالبان اشاره کرده و گفته است که در این مورد اسنادی نیز در اختیار دارد.

رییس ستاد ارتش افغانستان گفته است اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران، سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار گروه طالبان در غرب افغانستان قرار می‌دهد. او در این مصاحبه گفته است که تلاش‌ها برای حل این موضوع از راه “مذاکره و تفاهم” ادامه دارد.

جنرال یفتلی هم‌چنین گفته است که رییس‌جمهور افغانستان در سفری که چند ماه قبل به ایران داشت، در این مورد با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران گفت‌وگو کرده است. او اما در مورد محتوای این گفتگوها، جزییات بیشتری ارایه نکرد.

پیش از این نیز برخی مقامات افغانستان در مورد حمایت ایران از گروه طالبان سخن گفته بودند اما اظهارات رییس ستاد ارتش افغانستان یکی از موضع‌گیری‌های تازه‌ای است که در سطح بالاترین مقامات ارتش این کشور در مورد حمایت تسلیحاتی ایران از طالبان صورت گرفته است.

دولت ایران در سال‌های گذشته همواره روابط گرمی با افغانستان داشته و یکی از حامیان برنامه‌های بازسازی در این کشور بوده است. مقامات ایران همواره اتهامات مطرح شده در رابطه با حمایت از طالبان را رد کرده‌اند.

جنرال شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش افغانستان

روسیه

رییس ستاد ارتش افغانستان در بخش دیگری از گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، در مورد روسیه و پاکستان نیز سخن گفته است.

پیش از این خبرهایی مبنی بر حمایت روسیه از طالبان نیز مطرح شده بود. اما جنرال یفتلی گفته که تابحال سندی در مورد حمایت روسیه از طالبان به دست نیامده است. مقامات روسی سال گذشته تایید کرده بودند که با گروه طالبان ارتباط دارند. آن‌ها گفته بودند که ارتباط‌شان با طالبان به منظور کشاندن این گروه به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان و مقابله با گروه داعش است. روس‌ها گروه داعش را خطری جدی برای امنیت کشور خود می‌دانند.

پاکستان

رییس ستاد ارتش افغانستان اما در مورد پاکستان به گفته‌های رییس ستاد ارتش پاکستان اشاره کرده و گفته است که “قمر جاوید بجوا رییس ستاد ارتش پاکستان اعتراف کرده است که کشورش در گذشته با طالبان همکاری می‌کرده و به آن‌ها پناه می‌داده است.”

رییس جمهور غنی می‌گوید تروریزم هیچ ربطی به اسلام ندارد
آقای یفتلی گفته است که “قمر جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان اعتراف کرده است که کشورش در گذشته با طالبان همکاری می‌کرده و به آن‌ها پناه می‌داده است.”

به گفته آقای یفتلی، این مقام ارتش پاکستان در اجلاس چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و تاجیکستان که در ماه‌های اخیر در تاجیکستان برگزار گردید، گفته بود که کشورش در مورد برچیدن پناهگاه‌های امن تروریسم اقدام خواهد کرد.

به باور رییس ستاد ارتش افغانستان، این موضع‌گیری پاکستانی‌ها ناشی از روی کار آمدن دونالد ترامپ و اعلام راهبرد تازه آمریکا برای افغانستان و مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *