جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

فقدان طرح جامع امنیت مساجد؛ افزایش حملات تروریستی و نگرانی در باره تامین امنیت مراکز دینی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

پس از وقوع چندین حمله تروریستی بر مساجد و مکان‌های مذهبی در شهر کابل و سایر ولایات و همزمان با فرارسیدن عید قربان و نزدیک شدن ماه محرم، نگرانی‌ها در مورد تامین امنیت اجتماعات مردمی در اماکن مذهبی و مساجد افزایش یافته است.

پولیس کابل نیز گفته است که نگران امنیت مساجد و تکایا در روزهای مناسبتی مانند عید و ماه محرم است و این نگرانی‌ها باعث شده که مسوولان امنیتی برای حفظ جان مردم تلاش بیشتری به خرج دهند.

این نگرانی‌ها پس از آن افزایش یافته است که روز جمعه گذشته چندین مهاجم انتحاری مسجد امام زمان را در ناحیه یازدهم شهر کابل هدف قرار دادند. در این حمله 28 نمازگزار و پولیس کشته و 50 تن دیگر زخمی شدند.

حمله به مسجد امام زمان، ششمین حمله تروریستی بر مساجد شیعیان در افغانستان در سال جاری میلادی است که از این میان، مسوولیت سه حمله را گروه داعش بر عهده گرفته است. پیشتر نیز گروه داعش، نمازگزاران را در مسجد جوادیه در شهر هرات هدف قرار داده بود. هدف از حمله بر مساجد، به‌ویژه مساجد شیعیان افغانستان، ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای و اختلافات مذهبی گفته شده است.

kabul-attack2
حمله به مسجد امام زمان، ششمین حمله تروریستی بر مساجد شیعیان در افغانستان در سال جاری میلادی است

به دنبال حملات خون‌بار تروریستی بر مساجد، بسیاری‌ها خواهان طرح امنیتی ویژه از سوی نهادهای امنیتی افغانستان شده‌اند. از سوی دیگر شماری از مقام‌های ارشد حکومتی نیز خواستار عملی شدن طرح جامع امنیتی و اداری مناطق مرکزی، نقاط آسیب‌پذیر افغانستان و اماکن مذهبی شده‌اند که از سوی معاونان رییس‌جمهور و رییس اجراییه به شورای امنیت پیشنهاد شده است.

نگرانی‌ها

محمد سالم حسنی، یکی از روحانیون افغان در مورد امنیت مساجد و روزهای مناسبتی مذهبی با اشاره به خلاهای امنیتی در افغانستان می‌گوید “اولین مشکل امنیت این است که سیستم امنیتی دارای یک بدنه از هم گسیخته می‌باشد و خلاهای امنیتی موجود باعث شده است که مساجد و روزهای مناسبتی نیز در معرض تهدید قرار داشته باشد.”

آقای حسنی در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که مساجد و تکایا طوری ساخته شده که از اول مسایل ایمنی در آن در نظر گرفته نشده و نیز در داخل مساجد راه‌های فرار وجود ندارد تا در شرایط اضطراری از آن استفاده شود.

این روحانی افزود که نهادهای امنیتی باید در نخست در کل شهر کابل و در قدم بعدی در مناطقی که مراسم مذهبی و مناسبتی برگزار می‌شود، یک چتر امنیتی ایجاد کنند و در هر منطقه نیروهای ذخیره  وجود داشته باشد که در صورت وقوع یک رویداد بتوانند به موقع اقدام کنند.

محمد سالم حسنی، یکی از روحانیون افغان

او برای جلوگیری از انجام حملات تروریستی بر مساجد و مراکز دینی گفت که “یکی از راه‌حل‌ها تشکیل نیروی مشترک مردمی، پولیس و امنیت است تا بتوانند با هیأت امنای مساجد، وکلای گذر و متنفذین هر منطقه، یک نیروی منسجم را به‌وجود بیاورند تا حرکت‌های مشکوک را بررسی کرده و در صورت وقوع حادثه، واکنش معقول‌تر از خود نشان بدهند.”

آقای حسنی هم‌چنین نقش مردم را برای تامین امنیت مساجد مهم خواند و گفت که آن‌ها نیز می‌توانند با ایجاد کمیته‌های مردمی، در تامین امنیت به نیروهای امنیتی این کشور کمک نمایند.

علی عادلی، یکی از ساکنان شهر کابل نیز از گسترش حملات تروریستی بر مساجد و مراکز دینی نگران است.

آقای عادلی به خبرنامه گفت که “آن‌چه بیشتر از همه مایه نگرانی است روند فزاینده هدف قراردادن مساجد و مراکز دینی است، زیرا اغلب در این نوع مراکز زنان و اطفال بیشتر قربانی می‌شوند.”

آقای عادلی افزود این‌ موضوع که حکومت نیز تاکنون تدابیر مشخصی برای حفاظت از مراکز دینی روی دست نگرفته، موجب افزایش این نگرانی‌ها شده است.

kabul-attack
شماری از ساکنان شهر کابل بر این باوراند که حکومت تاکنون تدابیر مشخصی برای حفاظت از مراکز دینی روی دست نگرفته است

آقای عادلی افزود که “فقدان تدابیر و اختلاف درونی حکومت این فرصت را به دشمن می‌دهد که برای ایجاد شکاف اجتماعی میان مردم دست به حملاتی بر این اماکن بزند. مساجد و مراکز دینی، هم یک هدف بی‌دفاع و آسان به حساب می‌آید و هم می‌تواند دشمن را به دلیل تلفات زیاد و وحشتی که می‌تواند در پی داشته باشد، برای رسیدن به هدفش کمک کند.”

طرح امنیتی

دگر جنرال محمد افضل امان، فرمانده گارنیزیون کابل در مورد تامین امنیت مساجد، مراکز دینی و روزهای مناسبتی گفت که گارنیزیون کابل همیشه و مخصوصا در روزهای مناسبتی چون عید، برنامه مشخصی دارند.

آقای امان در گفت‌وگو با خبرنامه تصریح کرد که تامین امنیت مساجد و تکایا از اولویت‌های نهادهای امنیتی این کشور است. او تاکید کرد که “پولیس و ارگان‌های کشفی ما وظیفه گرفته تا امنیت بهتری را تامین کنند.”

فرمانده گارنیزیون کابل افزود که فعالیت‌های تروریستی، فعالیت‌های «بسیار خصمانه و پیچیده» است و نیروهای امنیتی، پیش از این توانسته‌اند با شناسایی تروریستان از انجام حملات تروریستی مختلفی جلوگیری کند.

این مقام امنیتی در مورد هماهنگی با مردم گفت که گارنیزیون کابل با مردم همگام است و به همین خاطر با شورای علما، شورای ولایتی، بزرگان و مسوولان امنیتی مناطق مختلف هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

دگر جنرال محمد افضل امان، فرمانده گارنیزیون کابل

آقای امان از مردم کابل خواست تا در روزهای عید و ایام مناسبتی مختلف، با نیروهای امنیتی برای تامین بهتر امنیت همکاری کنند.

در همین حال بصیر مجاهد، سخنگوی پولیس کابل از طرح های امنیتی پولیس برای تامین امنیت بهتر مراکزی خبر می دهد که در معرض تهدید قرار دارند.

آقای مجاهد گفت “پولیس کابل به شکل دوامدار با شورای علما، وکلای گذر و نواحی و بزرگان اقوام نشست‌های ماهوار و هر پانزده روز داشته است و طرح‌ها و پیشنهادهایی را هم با آنان در میان گذاشته و نظرات آنان را گرفته است.”

او نیز از مردم خواست که در راستای تامین امنیت با پولیس و نیروهای امنیتی شان باشند تا از این طریق امنیت مردم بهتر تامین شود.

نگرانی‌ها از امنیت مساجد و تکایا در شهر کابل و ولایات پس از آن افزایش یافته است که در چندین حمله تروریستی در این شهرها ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. براساس آمار یوناما، تنها در شش حمله بالای مساجد شیعیان در کابل و هرات، دست‌کم 64 غیرنظامی کشته و 118 تن دیگر زخمی شده‌اند.

نمایی از قربانیان انفجاری در مراسم شیعیان در کابل
براساس آمار یوناما، تنها در شش حمله بالای مساجد شیعیان در کابل و هرات، دست‌کم 64 غیرنظامی کشته و 118 تن دیگر زخمی شده‌اند

داعش مسئولیت سه حمله از شش حمله سال جاری را به عهده گرفته است که به باور حکومت افغانستان و تحلیل‌گران، این گروه با هدف قرار دادن مساجد و گروه خاص مذهبی به دنبال راه‌اندازی جنگ مذهبی در افغانستان است.

هرچند حکومت با اشاره به وحدت شیعه و سنی در افغانستان گفته است که این گروه با هدف قرار دادن مساجد و گروه‌های خاص قومی-مذهبی نمی‌تواند به اهداف خود برسد اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که درصورت نداشتن یک طرح روشن برای جلوگیری از تکرار این حملات، ممکن است درگیری فرقه‌ای نیز در افغانستان رخ بدهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان